Externe HD als gedeeld station in Win/Mac-netwerk ?

Omdat ik mijn externe HD voor Mac-only heb geformatteerd (HFS+), is de schijf niet meer leesbaar voor de Windows-bak hier thuis. Op zich is dit een bewuste keuze, want de schijf opdelen in verschillende partities (NTFS voor WinXP en HFS+ voor OSX) resulteerde in een onleesbare schijf voor beide machines. Toch zou ik het handig vinden om af en toe een backupje te maken van spullen van de Windows-bak op deze HD. Hoe?

Ikzelf dacht slim te zijn door deze harde schijf te delen zodat deze alsnog in het netwerk tussen de Mac- en Win-computers te zien is. Het probleem is echter dat ik het niet voor mekaar krijg om deze externe HD (usb2.0, gekoppeld aan iBook) in Windows te zien. Wie o wie kan mij vertellen OF dit mogelijk is OF dat het een onhaalbare wens is ?

NB. Ik heb ook al zitten klooien met de mappen Public en Shared, maar veel verder dan een ‘alias’ plaatsen kom ik niet. (en daar heeft Win weer niks aan…)

Waarom geen FAT32? Die bestandsindeling is zowel voor Mac, Linux als Windows geschikt :)

Met Fat 32 kun je toch alleen maar partities maken van 32Gb? (volgens Microsoft) Dan wordt het met een 200Gb Harddisk erg onoverzichtelijk

He! Wie zei daar dat ik een 200GB-HD heb ? :lol:

FAT32? Hmmm, tja…misschien. Maar voordat hier een discussie losbarst over “To FAT or not to FAT.” (that’s not my question) wil ik wijzen naar het feit dat ik op dit moment een HD met HFS+ indeling heb. Mijn eigenlijke vraag is namelijk of de externe HD als gedeeld station dienst kan doen in het Mac/Win-netwerk.

Mijn ervaring is dat het makkelijker is om Macs naar windoosschijven te laten zoeken, dan windozen naar Macschijvenm. FAT zou dus een handige optie zijn.

Je zou kunnen proberen om je Mac als server in te stellen en dan de externe HD als server-schijf of public dir in te stellen. Misschien dat je je iBook een WebDAV-protocol kan laten draaien voor de ext. HD.

Je schrijft dat de HSF-indeling een bewuste keuze is, omdat je anders in partities moet gaan indelen. Dan zou FAT32 ook een logische keuze zijn. Als je de HD koppelt aan je Windoos, dan kan je hem delen en dan zichtbaar maken voor de Mac. (moet je wel USB 2 op je Windoos hebben).

Ik heb het zelf ook nog niet voor elkaar om met Windows mijn gedeelde extrene schijf die aan de Mac hangt te zien. Ik denk zelf dat het te maken heetf met de firewall. Maar als je je schijf share en die met Windows benader, maakt het niet uit wat voor een FS je er op draai, met Windows kan je er op schrijven en lezen. Voor meer info en weetjes moet je eens in vorige draadjes zoeken. Heb ik ook gedaan en is best zinvol :apple:

Misschien een beetje vreemde oplossing maar als je nu via een ftp sessie over je eigen netwerk je windows backup naar je externe schijf van je iBook schrijft?

Of je externe HD aan je windows netwerk hangen en de schijf delen, het nadeel hiervan is wel dat je je schijf niet kunt meenemen naar een andere locatie als je dat wilt (met je iBook samen)

Ik heb een windows 2000 netwerk thuis en daaraan hangt een maxtor 250 Gb schijf, daarop maak ik mijn backups, zowel van m’n iBook als m’n windows server… Ik weet alleen niet meer zeker hoe die schijf is geformatteerd, maar daar kan ik vanavond even naar kijken… (NTFS of FAT32)

Groet, Jaap.

Hmmm.... FTP-sessie, WebDav... even snel iets overpompen lijkt er niet bij te zijn. :? Maar goed, in principe heb ik nu wel antwoord op mijn vraag gekregen ! De externe HD kan dus blijkbaar niet 1, 2, 3 als gedeeld station dienst kan doen in het Mac/Win-netwerk.

Dan zal ik mijn iBookje met externe HD toch even op moeten tillen, een paar stappen door het huis doen, een ethernetkabeltje aansluiten en de boel vanuit Finder naar de externe HD kopieren. Pfff… al die moeite ! :stuck_out_tongue: (ok ok, dit kan ook door de lucht, maar een kabeltje is stukken sneller)

Bedankt in ieder geval voor het meedenken !