Externe hd: altijd aan of te warm?

Hoi,

ik wil bij mijn iMac een externe HD aanschaffen (LaCie ofzo). Mijn vraag: kan ik die altijd aan laten staan (dus als mijn iMac draait) of wordt hij dan te warm enzo? En is het een betrouwbare manier van opslag? Ik wil hem dan gebruiken voor mijn fotos en mp3tjes.
Is het dan ook zo dat ik de Mac minder belast als ik mp3tjes afspeel, of is hij dan toch gewoon druk bezig de FireWire poort?

Veel vragen ineen, als ik te vaag ben hoor ik het graag :stuck_out_tongue:

aan laten... is er voor gemaakt... mag ook uit...

Computers blijven soms ook jarenlang aan… die hebben ook een HD…

@Jello:

nog een tip voor welk merk ik moet gaan? Ik wil er mijn fotos en mp3tjes op kwijt, dus 160 GB lijkt me meeeer dan voldoende!

Je kunt de schijf aan laten staan. In het regelpaneel Energiestand kun je vervolgens instellen dat de schijf in de sluimerstand wordt gezet als deze een bepaalde tijd niet is gebruikt. Een externe schijf is net zo betrouwbaar als een interne schijf. En kan dus kapot gaan. Maak daarom dus regelmatig backups van je kostbare bestanden.

En hoe zit het met de performance? Belast ik de mac extra als ik een externe HD gebruik bij (bijvoorbeeld) het afspelen van mp3tjes? Of is het juist goed om de interne HD hier niet mee lastig te vallen?

Thanks!

[quote:f409d1c0ba="AppletjeEitje"]En hoe zit het met de performance? Belast ik de mac extra als ik een externe HD gebruik bij (bijvoorbeeld) het afspelen van mp3tjes? Of is het juist goed om de interne HD hier niet mee lastig te vallen?

Thanks![/quote:f409d1c0ba]

jullie doen net of zo’n hardeschijf van porselein is :?
Het is goed voor een hardeschijf als die regelmatig gebruikt wordt…
dus je kunt gewoon mp3’tjes afspelen op welke schijf je maar wilt

Bij de zaken waar jij je schijf voor wilt gebruiken hoeft je harde schijf niet eens echt hard te werken. Je moet pas een beetje gaan opppassen met wat je waar van draait als je met vier videosporen aan de gang gaat en tegelijk audio op 196 kHz 24 bit gaat afspelen. Voor een mp3 zal je harde schijf als je goed kijkt zijn drie vingers in zijn neus stoppen!

ook al laat je je harde schijf flink hard draaien wat maakt het uit ? het is er toch voor gemaakt lijkt me ...

[quote:d17ff7d703="AppletjeEitje"]@Jello:

nog een tip voor welk merk ik moet gaan? Ik wil er mijn fotos en mp3tjes op kwijt, dus 160 GB lijkt me meeeer dan voldoende![/quote:d17ff7d703]
ik ben tevreden van LaCie en FUJITSU en Maxtor …

een lijstje met details waarmee je eventjes kan vergelijken vind je op http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/50/top