Externe HD (de zoveelste)

Ik gebruik al enkele jaren mijn externe 200gb hdd op mijn windows laptop... Sinds dat deze laptop verkocht is (vor macbookpr) zit ik momenteel op een imac 400mhz

als ik deze hdd aansluit aan mijn imac kan ik

• teneerste niet alles zien wat er recent is opgezet
  • tetweede kan ik niets schrijven naar de hdd
  • tenderde ik heb zogezegd geen permissie

Aan wat zou dit kunnen liggen?

klein vb: Ik maakte een nieuwe map “documenten” aan, zette er een aantal bestanden en muziek in op een windows pc. Even later sluit ik de hdd aan, wat zie ik? helemaal niets, geen map “documenten” te vinden…

Iemand raad?

Die 2 laatste punten zijn te verklaren doordat je externe disk allicht als NTFS is geformatteerd. os X kan wel NTFS lezen, maar niet schrijven.

Je disk herformatteren (zorg voor databackup) naar fat als je hem op windows en op mac tegelijk wil gebruiken.

Je eerste punt lijkt me raar, nog nooit problemen mee gehad.

Ik zal komende week mijn hdd eens omzetten naar FAT, en wat wilt indexen zeggen (bij info van hdd)?

Wellicht ten overvloede, maar vergeet niet eerst een backup te maken. Wil je hem overigens alleen nog met Mac gebruiken is formatteren in HFS+ verstandiger, FAT32 is beperkt qua bestandsgrootte. Tevens vanuit Windows te gebruiken met [url=http://www.mediafour.com/products/macdrive6/]Macdrive[/url].

ik werk regelmatig met 4GB+ bestanden dat is net te groot voor fat32.. Maar wil hem ook op de windows pc gebruiken (vrienden...) Is er niet iets anders mogelijk?

:apple:

Mediafour Mac-drive, HFS+ driver voor Windows (niet gratis)

[quote:5754a43b60="rnbprod"]Mediafour Mac-drive, HFS+ driver voor Windows (niet gratis)[/quote:5754a43b60]

Moet Macdrive 6 dan op ELKE pc staan die van die hdd wil lezen?
Of …?

Thx

[quote:4d1a2a4a9c="Giele"] Moet Macdrive 6 dan op ELKE pc staan die van die hdd wil lezen? Of ...?

Thx[/quote:4d1a2a4a9c]

Ja.

Voor het eerste punt: oudere mac's kunnen geen partities aan van meer dan een GB'tje of 128 (bij veel oudere wintelbakken is deze limiet er ook, maar gold het voor de hele schijven, niet voor de partities). De truc bij de mac is om je schijf te partitioneren tot stukken kleiner dan 128 GB. Of even wachten op de MacBook, want die heeft er geen moeite mee.

Leuk, ik heb een Macbook besteld.. Dus dan zou ik hem niet moeten formateren?