Externe HD FireWire of USB

Hello,

Om wat meer ruimte op mijn Mini te hebben, overweeg ik de aankoop van een externe harde schijf. Ik zit alleen te twijfelen tussen de interface; FireWire of USB.
Weegt het prijsnadeel van FireWire op tegen de snelheidswinst?

Hoe ga je die externe schijf gebruiken? Een reserve backup schijf kan prima via USB, maar als programma's actief gebruik gaan maken van data op die schijf wil je toch een overdrachtsnelheid die vergelijkbaar is met wat er intern in je computer gebeurt?! Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn FireWire schijf. En dat prijsverschil, eenmaal afgeschreven van je rekening ben je dat zo vergeten... :wink:

Ik heb juist een externe behuizing gekocht voor 49 euro met firewire en usb 2.0. 300 GB maxtor schijf erin en klaar. Allen USB zou 35 euro hebben gekost. dus zoveel was die prijsbesparing niet. De reden dat ik voor firewire heb gekozen is omdat ik op mijn powerbook geen directe usb aansluiting meer had, en wel een firewire die ik alleen af en toe gebruik voor mijn videocamera.

De ellende is dat als je een usb 2.0 hub aansluit op je powerbook ( of de usb hub achter mijn cinema display ) een externe Harddisc ontzettend lanzaam wordt. Weet iemand of ik nou van een usb 2.0 aansluiting op mijn powerbook 4 ECHTE usb 2.0 poorten kan maken?

Als ik op mijn cinema display mijn ipod bv aansluit gaat het echt allemaal tergend langzaam, alleen een directe aansluiting op mijn mac lijkt te werken, iemand?

Overigens is het snelheidverschil tussen USB 2.0 en Firewire 400 bijna te verwaarlozen voor mijn gevoel ik zie er niet echt het profijt van in. Als je echt bloedsnel bestanden wilt verschuiven zou ik gaan kijken voor een firewire 800, maar dit zit volgens mij niet op de mac mini. wat wel handig is, is de behuizing die ik heb op mijn hd case, is dat ik altijd kan kiezen tussen firewire en usb. ( heb ik bij VI Computers gekocht, merk is: Acomdata ( USB 35,- USB + Firewire 49,- )

Succes!

usb kost geheugen van je comp. Doet firewire dit eigenlijk ook?

Het voordeel van een FirWire-schijf is dat je hem kan gebruiken als bootdisk (opstartschijf). Via een USB-schijf kan je niet opstarten.

De snelheid van firewire is hoger en constanter. USB2 is bij meerdere van mijn machines instabieler.

Firewire is duurder omdat de controller zelf geheugen kan aanspreken zonder de processor te belasten. USB kan dit niet. Daarom kunnen FW apparaten met elkaar praten zonder compu, en USB dingen niet. Zie bijvoorbeeld FW verbindingen in de dure audio-apparatuur.

Ook op [url=http://www.google.nl/search?q=firewire+vs+usb&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl-NL:official]Google[/url] is veel te vinden over dit onderwerp

Hoe vaak komt deze vraag terug op dit forum? 100x? 1.000x? 10.000x?

FIREWIRE!

Lekker stabiel; opstarten kan ervan; ccc kan copieren naar FW…

Thanx allemaal. Ik denk dat de keuze duidelijk is. :wink:

Ik kwoot mezelf nog maar es: [quote:6033dec4a2] Ik heb een externe schijf (hitachi, 160GB, 7200rpm, 8MB cache) die FW400 en USB2.0 aan kan. Ik heb Xbench gerund met het Apple Mac filesystem (JFS+) en Unix filesystem (UFS) op mijn iBook 933, 640MB, met processor op highest performance:

Firewire + JFS: 62
Firewire + UFS: 56
USB 2 + JFS: 28.3
USB 2 + UFS: 27.1

Zoals je ziet is firewire meer dan 2x zo snel, lijkt me duidelijk wat dan de voorkeur heeft[/quote:6033dec4a2]