Externe HD niet meer zichtbaar in Monterey

Na een update van Mojave naar Monterey (12.6.3) op een iMac 27 (2019), waarbij externe HD’s eerst gewoon zichtbaar waren en konden worden gebruikt als Timemachine HD, heb ik nu de situatie dat:

1. Na opstarten bluetooth niet aanstaat en derhalve mijn BT-Mijn muis niet werkt
  2. Mijn externe HD’s niet meer zichtbaar zijn in de finder.

Ik moet dus eerst met een ouderwetse USB muis aan de gang om BT aan te zetten en pas na verloop van tijd (10 minuten) is BT ook pas werkelijk beschikbaar en kan ik die BT muis gebruiken
Wat die HD’s betreft: In het systeemoverzicht zijn alle USB poorten waar een HD aanhangt wel correct gedecteerd en dus zichtbaar voor mijn systeem, maar de HD is dus niet zichtbaar in de finder.
Als ik opstart in safe-mode werkt alles wel normaal en worden die externe HD’s gewoon herkend en kan ik ze gebuiken.
Alle tips op internet al bekeken (NVRAM reset, op andere computer gekeken etc.) maar het lijkt erop dat een of andere app de juiste werking van het zichtbaar maken in de finder blokkeert.
Kortom, wie weet er nog iets zinnigs over te zeggen?

Ext. HD’s: zijn ze niet zichtbaar in de navigatiekolom vd Finder en op het Bureaublad? Heb je in dat geval in de Finder Voorkeuren gekeken of ze daar zijn aangevinkt?

Bluetooth: heb je al geprobeerd om de muis opnieuw te pairen (eerst verwijderen)?

Die stap had ik al als eerste bekeken, maar dat is het probleem niet. Het vreemde is dat al mijn externe HDs gewoon hebben gewerkt en ik ook gewoon een TimeMachine had draaien. Van de een op de andere dag is dat niet meer mogelijk, maar als ik in Safemodus opstart zijn alle externe schijven gewoon zichbaar en benaderbaar!
Als extra probleem is er dus ook dat dmg bestanden niet werken als je ze aanklikt. Dat kun je nog omzeilen met “hdiutil attach disknaam.dmg” in de terminal, maar een disk die wel zichbaar is in “Over deze Mac” en dan kiezen voor “Systeemoverzicht USB”, maar die niet zichtbaar is in de Finder is van een geheel andere orde. (En die externe schijven zijn ook op al mijn Mac’s gewoon zichtbaar, ze zijn dus niet kapot en ook de kabels zijn perfect).

Wat bluetooth betreft: alles verwijderd, plist gewist, opnieuw aangemeld, 5x opnieuw opgestart enz., het maakt geen bal uit.
Na het opnieuw opstarten moet ik minstens 10 minuten wachten vóór bluetooth weer tot leven komt.

Nog vreemder: op mijn silicon M2 macbook air met hetzelfde OS, is er geen enkel probleem…

Vage problemen inderdaad. Heb je een schone install gedaan, of geüpdatet? Schoon heeft natuurlijk de voorkeur. Je zou de Finder .plist en Saved State map kunnen verwijderen en daarna herstarten,
dan worden die bestanden opnieuw aangemaakt. Misschien dat dit helpt.
Je vindt ze in:

~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

~/Library/Saved Application State/com.apple.finder.savedState (de hele map)

Bluetooth weet ik zo even niks meer op…

Nee, ik heb geen schone installatie gedaan. Het meest bizarre is dat ik vanaf dat ik het nieuwe systeem (Monterey) heb geïnstalleerd, ik ook meteen een nieuwe externe HD heb aangesloten voor Timemachine (die werd dus biinnen 3 seconden herkend) en die heeft het gewoon weken gedaan!
Maar nadat er een paar programma’s een backup hadden gedaan is de klad erin gekomen. Ik probeer nu te achterhalen welke dat geweest kunnen zijn. Als ik in Safemode opstart is er dus geen enkel probleem.
Jouw tips om die plist te verwijderen heb heb ik ook nu uitgevoerd. Momenteel staat Timemachine te draaien (in Safemode), daarna kijken wat er gebeurt als ik restart!
Dank voor het meedenken!