Externe HD op Mac èn Win

Met de zoekfunctie hier heb ik al het e.e.a. aan info gevonden, maar toch nog even een vraagje hierover.

Ik wil een externe LaCie FW HD 200Gig kopen, voor het bewaren van videobestanden (DV), en het uitwisselen van die bestanden tussen een iMacG4 met Panther, en een PC met WinXP. Heeft iemand hier al ruime ervaring mee?

Hoe kan ik de schijf het best formatteren: HFS+, FAT32 of NTFS? Ik begrijp dat HFS+ ook door XP herkend wordt via een utility? En kan Panther ook NTFS formatteren en/of lezen? Is er ook een nadeel aan een MS-DOS (zoals Apple het noemt) geformatteerde schijf die aan de Mac hangt? Of nog andere leerzame ervaringen hiermee?

Kom maar op, vertel het me… :smiley:

installeer de net uitgekome update(10.3.5) eens en test een ntfs volume, denk dat osx er mee overweg kan

NTFS is wel het veiligste, mac en pc kunnen daarmee werken. OSX plaatst wel diverse onzichtbare bestanden op de schijf die je mogelijk zou kunnen zien op de pc. Als je de schijf als mac formatteert, dan heb je een applicatie als MacLAN nodig om de schijf van de pc te lezen.

Syriani, bedankt voor je antwoord, ik heb idd gezien dat update 10.3.5 een verbetering moet geven m.b.t. NTFS schijven, echter ik had graag wat ervaringen en tips van gebruikers die al hetzelfde doen als wat ik wil gaan doen. Nu kan ik bij een aanschaf nog rekening houden met bepaalde zaken, dus externeHD-gebruikers èn video-grootgebruikers, laat eens wat van jullie horen....... 8)

Je zou het misschien meoten testen of die nieuwe NTFS-ondersteuning goed werkt.

Ik kwam nog iets tegen van Intech die een tooltje heeft gemaakt om disks Fat32 te kunnen formatteren. http://www.speedtools.com/DrivePC.shtml

Kan handig zijn. Anders formatterenop je PC, de Mac leest het wel…

Bedankt zover; is er nog iemand met meer info 'out there'? :D Ik zal het e.e.a. gaan proberen, en ik zal het hier t.z.t. komen melden...

Ah, toch nog wat gevonden, bij LaCie FAQ:

[quote:efd4a59974]I want to move a hard drive between a PC and a Mac.

If you want to move a hard drive between a Mac and a PC, you can do one of two things.

Format the drive on the Mac and use MacDrive on the PC. MacDrive will allow Mac formatted hard drives to mount and data to be accessable. You can get info and order Mac Drive at:
http://www.mediafour.com/products/macdrive/

Advantage: Not limited to 32GB partition sizes.
Disadvantage: Costs about $50.00.

Format the drive on the PC in FAT32. The Mac and the PC will be able to mount it and data should be accessable from either computer.

Advantage: Free. Use Windows Format.
Disadvantage. Limited to 32GB partition sizes in FAT32.[/quote:efd4a59974]

Dus als je niet je bigdisk wil opsplitsen in tig partities van 32 GB heb je keus uit twee speciale programmaatjes om de boel te formatteren of je probeert NTFS, waar ze bij LaCie (nog) niks van weten.