Externe HD te gebruiken op PC&MAC? (Hoeft niet te delen)

Weet iemand een manier om een externe HD (160GB) op een dusdanige manier te formatteren dat als ik hem in de mac duw ik 80gb voor de mac beschikbaar heb, en als ik hem in de pc duw ik 80gb voor de pc beschikbaar heb? Ik hoef dus niet de bestanden te delen tussen de 2 computers..

Je moet dan de schijf partitioneren, dus opdelen in stukken. Dat kan op de Mac met het schijfhulp programma.

Je zult beide partities in FAT moeten formatteren, aangezien je geen 2 verschillende filesystems op een schijf kunt aanmaken. Of je gebruikt op je Windows-computer het programma MacDrive.

Ik zoek een oplossing die geen aparte software op de pc nodig heeft.. Ik zal eerst partioneren wel proberen..

Het FAT-bestandssysteem wordt door Windows en OSX gelezen en het AFS(Apple File System) alleen door OSX, of dus onder Windows via MacDrive. NTFS; het systeem dat veelal door Windows XP gebruikers wordt gebruikt is wel leesbaar onder OSX, maar je kunt niet naar die schijven schrijven. Er is wel een mogelijkheid om dat te doen, maar die is alles behalve zonder gevaren.

[quote:7ad135686a="t.leffers"]Je zult beide partities in FAT moeten formatteren, aangezien je geen 2 verschillende filesystems op een schijf kunt aanmaken. Of je gebruikt op je Windows-computer het programma MacDrive.[/quote:7ad135686a]

Je kunt wel degelijk verschillende filesystems op één (externe) schijf gebruiken, alleen niet met het schijfhulpprogramma van OSX helaas. Ik had onder Windoos via Partition Magic twee Linux (Ext 3) en een FAT 32 partitie(ook wel NTFS gehad), gaf geen enkel probleem, toen ik een lege partitie wilde veranderen op die schijf onder OSX gaf ik gelijk opdracht om de hele schijf naar HFS te formatteren! Gelukkig is het een backupschijf en heb ik de originele bestanden nog. Nou zou ik eigenlijk een programma onder OSX wat wèl de de schijf in 2 verschillende formaten wil formatteren, of juister gezegd, het 2e deel FAT32 maken. Eigenlijk wil ik ook het gehele besturingsprogramma met alle extra mappen klonen, zodat ik niet persé de hele 80 GB schijf dupliceer (is immers niet vol) maar alleen het OS met alle extra programma’s zodat ik vanf de externe 40Gb partitie kan opstarten. Ik ben nu bezig met SilverKeeper wat bij LaCie’s harde schijven zit, maar of dit gaat werken?

Icepic. Ik heb mijn ext HD gewoon gewist, daarna gepartioneerd met "Mac OS uitgebreid (journaled)" Ik kan met mijn PC en Mac lezen en schrijven op deze HD.

[quote:53a2422db4="knip0020"]Icepic. Ik heb mijn ext HD gewoon gewist, daarna gepartioneerd met "Mac OS uitgebreid (journaled)" Ik kan met mijn PC en Mac lezen en schrijven op deze HD.[/quote:53a2422db4]Wel nadat je MacDrive hebt geinstalleerd op je WintelPC. Anders KAN het gewoon niet.

[quote:3ed686e799="James T. Kirk®"] Knipje Eigenlijk wil ik ook het gehele besturingsprogramma met alle extra mappen klonen, zodat ik niet persé de hele 80 GB schijf dupliceer (is immers niet vol) maar alleen het OS met alle extra programma's zodat ik vanaf de externe 40Gb partitie kan opstarten. Ik ben nu bezig met SilverKeeper wat bij LaCie's harde schijven zit, maar of dit gaat werken?[/quote:3ed686e799]

Nee, het werkte niet, ik kreeg een grijs beginscherm, ellenlang startradertje en toen een blauw scherm met muisaanwijzer en verder gebeurde er niks. Nu heb ik het overnieuw gedaan met Super Duper en nu werk ik vanaf de externe schijf. Ja, het gaat sneller, maar maakt ook veel meer lawaai (geratel) Wat is nou de stilste èn snelste schijf momenteel, Seagate?