Externe HD vastgelopen en wordt nu niet meer herkend. Help?

Ik heb zojuist mijn nieuwe ext hd (Cool-X, maxtor 200gb) aangesloten op mijn ibook en wilde mijn itunes music library overzetten van mijn ibook naar ext hd. De eerste 2gb gingen zonder problemen, maar toen blijf "het overzetten" hangen op 1 nummer. Deze heb ik vervolgens uit mijn library verwijderd, maar dat mocht niet baten. Uiteindelijk is het hele systeem vastgelopen en heb ik de computer handmatig uitgezet.

Echter nu probeer ik dus weer mij ext hd aan te sluiten (na meerdere malen opnieuwe opstarten en de hd van het netstroom te halen) om mijn ibook, maar nu herkend hij hem niet. Althans het ikoontje dat eerst wel in finder tevoorschijn kwam blijft nu weg. Mijn ext hd hoor ik wel draaien.

Kreeg bij het opstarten van mijn computer ook nog een of andere melding mbt dat delen niet mogelijk was omdat poort … niet aan stond. Maar wat dit er mij te maken heeft weet ik niet. Het bericht heb ik per ongeluk weggeklikt en hij komt nu ook niet meer terug wat het dus niet precies voor inhoud had weet ik niet.

Kan iemand mij helpen? Hoe zorg ik ervoor dat mij ibook de ext hd weer herkend en hoe kan ik deze vervolgens eerst formattere, zodat ik weer schoon kan beginnen?

Heb je al geprobeerd of Schijfhulpprogramma hem ziet? Staat er data op die bewaard moet blijven of teruggehaald moet worden? Heb je een andere Mac om je schijf op aan te sluiten?

Is je HD verplaatst of aangestoten tijdens het kopieren? Of heeft de ondergrond geschokt? Ik had zoiets ook, toen bleek mijn externe hd schijf een schok of stoot te hebben gehad, toen die aan stond. Dat is zeer funest voor een HD.

Was de schijf HFS geformatteerd? Als hij Dos geformatteerd was dan kan dat de oorzaak zijn van de fout bij het kopieren van de iTunes library. (lange bestandsnaam)

Bedankt voor de reacties.

JeePee inderdaad schijfhulp herkent mijn ext hd wel en geeft mij verschillende opties. Nu lijkt het mij verstandigst om de schijf te wissen. Hiervoor geeft hij echter twee mogelijkheden: journaled en HFS+, welke kan ik het beste kiezen?

Alvast bedankt!

Uitgebreid is hetzelfde als HFS+, alleen is journaled uitgebreider. Het zet JFS voor die schijf aan en dat is altijd handig. Kies dus voor Journaled, dan heb je HFS+ en JFS op je schijf. Succes! 8)

[quote:6b40cf5880="Steven76"]Bedankt voor de reacties.

JeePee inderdaad schijfhulp herkent mijn ext hd wel en geeft mij verschillende opties. Nu lijkt het mij verstandigst om de schijf te wissen. Hiervoor geeft hij echter twee mogelijkheden: journaled en HFS+, welke kan ik het beste kiezen?

Alvast bedankt![/quote:6b40cf5880] nee! niet doen… sluit hem op je andere mac aan en doe de repair optie in het schijfhulp programma… wedden dat ie daarna wel door de ibook word gelezen

Dat kan hij inderdaad proberen, maar in dit geval staat er geen belangrijke data op z'n schijf, dus wat hij van plan was kan ook. :D