externe HD via USB

Ik heb een HD uit m'n windows bak gehaad, nadat ik geswitched ben. Er heeft eerder Win XP op gestaan. Het is een 120 gig schijf. Via een externe case heb ik die mbv USB 2 aan m'n eMac gehangen, echter hij wodt niet herkent. Als ik hem aan de G4 op m'n werk hang, met OS 9.2.2, wordt ie wel gezien, echter vraagt ie of de HD geinitialiseerd moet worden. Dat lijkt me niet de boeling, gezien er nog data op staat.

Hoe kan ik de externe HD nu wel gebuiken op de eMac?

ik heb zo'n gevoel dat de harde schijf niet voor de harde schijf geformateerd is! daarom vraag os 9 ook of hij geinitialiseerd moet worden!

?? Snap je zin niet. Waarom ziet 9 hem wel en X niet. Zou toch zeggen dat een nieuwe systeem de schijf dan helemaal moet zien?

Als ie NTFS geformatteerd is zou het kunnen dat ie wel gezien wordt maar dan iets er proberen af te halen zal niet lukken .. als ie FAT32 geformatteerd is dan zou je em gewoon moeten kunnen benaderen in X en 9. Je moet het maar effe bekijken .. anders inderdaad opnieuw formatteren en er HFS+ van maken :P

gr J

Denk dat het NTFS is, WinsXP gebruikt dat als standaard. Als ik m'n data nu eens op een andere pc parkeer en in de mac classic initialiseer, is vervolgens op de pc de datat weer terug te zetten, of kan de windows bak de schijf niet meer herkennen na de initalisatie?

Optie 1 is : data parkeren op een andere wintendo.. dan formatteren als fat32 en weer terug plempen dan is de drive in mac en windows leesbaar (helaas is fat32 niet het meest brilliante filesystem). optie 2 is data parkeren op een andere pc en dan HFS+ formatteren en dan op andere pc macdrive installeren zodat je dan HFS+ kan lezen en schrijven met de pc en kun je alles weer terug plempen. er zijn misschien ook andere combinaties mogelijk met reiserFS enzo maar je moet je afvragen wat je ermee wilt doen... hoofdzakelijk aan de mac hangen dan voor HFS+ kiezen veel aan de PC kies dan voot fat32

optie 3 : schijf aan pc hangen, delen ,netwerk maken en kopieren naar je mac…

Optie 2 lijkt me het betset haalbaar en wel een goede optie. 3 Gaat niet lukken aangezien m'n eMac 'slechts' 30 gig aan ruimte heeft.

Het is idd een oplossing, echter de oorzaak ik me nog steeds onduidelijk.

NTFS op een OS 9 machine lijkt me sterk! maar ga er maar niet op hopen dat als je classic draait dat de NTFS schijf wel zal werken .. NTFS is namelijk auteursrechtelijk beschermd. En werkt dus alleen in windows.. wat wel zo is dat de schijf soms wel gemount wordt maar hij zal niet goed te benaderen zal zijn ..

Gr J

Kan de schijf ook niet benaderen onder classic, hij vroeg of ie de HD moest initialiseren.

initialiseren = formatteren :P

waarschijnlijk moet het geformatteerd worden als HS extended

Ik heb inmiddels wat gevonden om de schijf iig te benaderen vanuit X. http://sourceforge.net/projects/ntfsosx/ Echter zoals verwacht, kan ik er niets op schrijven of verwijderen.

Is er wel iets om dat te kunnen?
Of een soortgelijke tool voor onder OS9, kan ik de bestanden op m’n werk op een G4 even backuppen.

soortgelijke tool onder classic lijkt me sterk.. sourceforce is een open source variant en nou is toevallig osx een unix variant toevallig gaat dat een beetje met elkaar samen .. os 9 heeft erg weinig met unix te maken..

Late reactie maar misschien heeft iemand er ooit iets aan.

Ik was op zoek naar iets anders maar kwam dit tegen. Wellicht is het op een Mac beter om een externe HD in een kastje te doen die ook FIWI heeft zoals de promedion edrive. Dan wordt het benaderen en het werken ermee beter ondersteund. (Je kan er dan bijv. ook een OS opzetten).