Externe HD via USB...

Ik ben van plan om mij een iBook aan te schaffen om te gebruiken voor audio-opnames en andere audio-toepassingen. Hiermee mobiel zijn is echt wel een vereiste voor mij. Alles beantwoordt volledig aan mijn vereisten, behalve een ding. Om audi-opnames te maken heb ik een audio-interface nodig. Nu zal deze waarschijnlijk via Firewire aangesloten worden. Als ik echter mijn firewire aansluiting daarvoor gebruik, dan ben ik op USB-aansluiting aangewezen voor een externe HD. Nu is mijn vraag: Is het aan te raden om een externe HD te nemen die aansluitbaar is op USB of is het voor een externe HD beter om firewire te gebruiken?

FireWire!! het is gewoon de toekomst 8)

De meeste externe HD's en (CD/DVD) branders met FW hebben een dubbele FW aansluiting, zodat je eerst de HD aan je iBook hangt en je audio interface aan je externe HD. Er is een maximum aan de totale lengte van FW kabels, weet ik niet uit mijn hoofd maar is ongetwijfeld via search engine te vinden.

Bij keuze tussen USB(2) of FireWire altijd FireWire kiezen!

LP

Yep, de Dual Option Media Center van Westerndigital heeft bijv een Daisy Chain optie, deze HD is wel aan te raden, goede bacup software en manual/auto backup knop, ingebouwde kaartlezer en 8MB cache.

Plus dat ik zelf WD de beste schijven vind, nooit problemen mee gehad.

Ik zou zelf BTW nooit een extern opslag apparaat op USB aansluiten, FireWire is stabieler en behoudt de 400Mbit snelheid, USB2.0 is dan wel 480Mbit, maar dit is shared, en als je dan ook nog een een USB1.1 apparaat op dezelfde host-bus aansluit, is je HDD ineens ook nog maar USB1.1…

Zijn er nog zo externe HD's met een FW aansluiting (input dan) die jullie aanraden?

Ik zat een tijdje terug met dezelfde vraag. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een La Cie d2 HD Extreme. Deze heeft een USB 2.0, een Firewire 400 en een Firewire 800-aansluiting. De HD heeft ook een buffer van 8MB wat je zeker nodig hebt voor HD-recording en -playback.

Mijn Audio-interface (Digi002 ) zit op de Firewire-poort van de iBook (Firewire 400). De LaCie HD zit op een USB2-poort.
Voor mij werkt dit naar tevredenheid, hoewel ik wel gemerkt heb dat de LaCie HD beter presteert wanneer ik hem via Firewire aansluit. Op de één of andere manier vreet de USB-connectie meer processorkracht dan de firewireconnectie. En juist die processorkracht is vaak de bottleneck op m’n iBookje (Ik draai ProTools LE).

Er is ook nog de mogelijkheid om de harde schijf op je firewirepoort aan te sluiten en je audio-interface vervolgens op de harde schijf aan te sluiten via de overgebleven firewire800-connector van de HD (doorlussen).
Als je audio-interface ook gebruik maakt van firewire800 werkt dit zonder meer. Maar de meeste audio-interfaces maken gebruik van Firewire400 en dan heb je dus weer een adapterkabel nodig (een firewire800 naar firewire400-adapter, ofwel een 9pins naar 6pins-connector).

Overigens zou je als audio-interface de mBox van Digidesign kunnen kiezen, die is lekker mobiel en werkt via USB zodat je bovenstaand probleem omzeilt.

Geen design, geen Apple huismerk maar wel 160 GB, 8MB cache, 7200 RPM, met USB 2.0 en FW400 aansluitingen in een alu behuizing voor 140 euri op alternate.nl.

grtz bart