Externe HD zowel voor backup als storage?

Hallo, sinds vandaag heb ik een 1tb externe harde schijf voor Time-machine. Maar, is het mogelijk om bijv. 500gb te gebruiken voor de back up, en de andere 500 gb voor gewone opslag?

Zoja, hoe?

Alvast bedankt :smiley:

Ik denk partitioneren in 2 partities van 500GB...

En hoe doe ik dat?

Uiteraard is dat mogelijk :wink:

Hoe?
Open [i:845d6b89ee]Schijfhulpprogramma[/i:845d6b89ee] (disk utility program) en selecteer daar je externe schijf.
Daar in het tabje [i:845d6b89ee]Partitioneren[/i:845d6b89ee] kan je de schijf in twee (of meerdere) partities verdelen.
Eén van de twee partities die je gemaakt hebt gebruik je dan als TimeMachine schijf.

Okee, heel erg bedankt! :)

Als je die schijf in partities verdeeld, dan wordt wel alle data die erop staat gewist... Hou daar wel rekening mee.

[quote:4e99e13192=".joeri."]Als je die schijf in partities verdeeld, dan wordt wel alle data die erop staat gewist... Hou daar wel rekening mee.[/quote:4e99e13192] Bedankt voor de info, maar er staat nog niks op:)

je kan ook gewoon 1 partitie aanhouden en je max size van je TM via terminal instellen.

http://www.appletips.nl/de-grootte-van-time-machine-backups-beperken/

[quote:a6fac70d54="evlottum"]je kan ook gewoon 1 partitie aanhouden en je max size van je TM via terminal instellen.

http://www.appletips.nl/de-grootte-van-time-machine-backups-beperken/[/quote:a6fac70d54]
Wat is beter?

Ben je van plan om op het niet-TimeMachine gedeelte data op te zetten wat je uit wilt wisselen met een windows computer?

[quote:620048e1c3=".joeri."]Ben je van plan om op het niet-TimeMachine gedeelte data op te zetten wat je uit wilt wisselen met een windows computer?[/quote:620048e1c3] Nop.

maakt op zich niets uit. Ik houd er persoonlijk niet van om me vast te leggen dmv partities. Ik werk gewoon met mappen zodat je altijd flexibel bent met de opslagruimte.

[quote:d335b7566d="evlottum"]maakt op zich niets uit. Ik houd er persoonlijk niet van om me vast te leggen dmv partities. Ik werk gewoon met mappen zodat je altijd flexibel bent met de opslagruimte.[/quote:d335b7566d] Oke...

En is het mogelijk om het later weer naar 1 partitie te doen/zetten/maken?

als je gewoon 1 partitie houd en je TM size instelt via terminal dan hoef je je daar niet druk om te maken :D

Hhhm, net telaat, heb net partitie gemaakt :P

[quote:abbe90a398="Robbievz"][quote:abbe90a398="evlottum"]maakt op zich niets uit. Ik houd er persoonlijk niet van om me vast te leggen dmv partities. Ik werk gewoon met mappen zodat je altijd flexibel bent met de opslagruimte.[/quote:abbe90a398] Oke...

En is het mogelijk om het later weer naar 1 partitie te doen/zetten/maken?[/quote:abbe90a398]

Niet zonder alles te wissen, nee.

[quote:e6ecc31fd4="cailin coilleach"][quote:e6ecc31fd4="Robbievz"][quote:e6ecc31fd4="evlottum"]maakt op zich niets uit. Ik houd er persoonlijk niet van om me vast te leggen dmv partities. Ik werk gewoon met mappen zodat je altijd flexibel bent met de opslagruimte.[/quote:e6ecc31fd4] Oke...

En is het mogelijk om het later weer naar 1 partitie te doen/zetten/maken?[/quote:e6ecc31fd4]

Niet zonder alles te wissen, nee.[/quote:e6ecc31fd4]
Oow, dat maakt dan niet heel veel uit, als het maar ooit kan als het nodig zou zijn :stuck_out_tongue:

[quote:b409141b6f="Robbievz"]En is het mogelijk om het later weer naar 1 partitie te doen/zetten/maken?[/quote:b409141b6f]

Tuurlijk. Als je dan nog voldoende ruimte hebt om de data even elders veilig te stellen. :wink:

De ervaring op dit forum leren dat mensen meestal minder problemen hebben met partiotioneren dan met ontpartitioneren. Omdat ze dat willen tegen de tijd dat die harde schijf al bijna vol is. Tja…

[quote:8144626b7c="evlottum"]maakt op zich niets uit. Ik houd er persoonlijk niet van om me vast te leggen dmv partities. Ik werk gewoon met mappen zodat je altijd flexibel bent met de opslagruimte.[/quote:8144626b7c]

Wat een vondst, he? Die mappen. Eigenlijk een soort van dynamische partitie. De grootte past zich vanzelf aan aan de inhoud. Warm aanbevolen. :wink:

Nu heb ik een probleem (denk ik).

Ik heb een MacBook pro, dus ga ik niet de heletijd dat ding meesleuren, dus moet ik hem ontkoppelen.

Maar als ik dat doe, het eject ding in de finder zeg maar, krijg ik dit:[img:5cb9a0673b]http://img85.imageshack.us/img85/3417/goedescreenshot.png[/img:5cb9a0673b].

Wat nu?