externe hd

ik zou een externe hd willen : een behuizing + hd

hebben julie sugesties ? ik zou zo goedkoop mogelij iets van een 80 gb willen

USB 2.0 of Firewire .( in de kastjes van macally kan je ook een 5.25 inch drive plaatsen lijkt me wel handig …)

Ga voor FireWire als je snelheid wilt of een USB2.0/Firewire combokast. Ik heb zelf een USB 2.0 casing om mijn oude 120gb schijf gewrongen. Dat is theoretisch gezien sneller dan FW maar in de praktijk koop je daar geen brood voor. FW wint het makkelijk qua snelheid (USB 2.0 zo'n 30mb/s vs. FW 45 mb/s bij mij). Er valt overigens prima mee te werken bij normaal gebruik.

Elke ATA harddisk past in zo’n externe case. Let wel op de snelheid van je HD. Een oude is vaak niet snel genoeg om de maximale snelheid van de FW of USB bus te halen! Als snelheid minder van belang is kan je ook uiterlijk een rol laten spelen, sommigen zien er echt niet uit. Zo’n gedrocht wil je toch niet naast je geliefde :apple: zetten?

[edit] typo’s & aanvulling

[quote:085a6d6884="imacmezan"]ik zou een externe hd willen : een behuizing + hd

hebben julie sugesties ? ik zou zo goedkoop mogelij iets van een 80 gb willen

USB 2.0 of Firewire .( in de kastjes van macally kan je ook een 5.25 inch drive plaatsen lijkt me wel handig …)[/quote:085a6d6884]
Wil ook zoiets kopen. Mij hebben ze verteld dat LaCie de beste en qua design mooiste producten levert. (Maxtor lijkt ook wel ok.)

tis maar wat je wil betalen, een HD 2.5" of 3.5" kun je in alle smaken en soorten kopen, van 40 tot 250 GB, ik zou voor een goed merk gaan bijv IBM of Maxtor 7200 RPM.

Dan de behuizingen, 3.5" moeilijker te vinden en wat duurder(macally= OK), maar wel grotere HD’s daarin.
2.5", een USB only versie vaak wel voor ongeveer 30 a 40 eouro te vinden.FW versies duurder.

Wellicht ook handig om een all-in te kopen, bijv van Lacie of Maxtor.

Heb 2 maanden terug voor 169 euro een 160 gb externe HD gekocht bij Mycom en dat was een koopje! Ik zou inderdaad goed kijken naar zo'n firewire/usb2.0 kastje (zo'n 50 euro meen ik)waarin je een IDE schijf kan proppen. Het mooie is inderdaad als je nog een keer wilt upgraden dat je er natuurlijk een grotere in kan zetten. Het mooie van een lacie pocket drive dat ie firewire powered is en dat je geen netadapter nodig hebt maar daar betaal je wel voor!

[quote:b7eaf6d95c="jeroenimo"]Heb 2 maanden terug voor 169 euro een 160 gb externe HD gekocht bij Mycom en dat was een koopje![/quote:b7eaf6d95c]

Inderdaad een mooie prijs jeroenimo. Ik had nog een 1 jaar oud 120Gb schijfje liggen uit de afgedankte PC, zonde om weg te gooien maar een iMac heeft geen ruimte over…Daar heb Ik een Sweex USB 2.0 behuizing voor gehaald. Deze was betaalbaar bij mijn pc-boer en zag er ook redelijk netjes uit met aluminium zijpanelen.
Heb even geen fatsoenlijke foto beschikbaar, ziet er ongeveer zo uit:
[img:b7eaf6d95c]http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/150dpi_AG000020_box.jpg[/img:b7eaf6d95c]

[quote:b7eaf6d95c]Het mooie van een lacie pocket drive dat ie firewire powered is en dat je geen netadapter nodig hebt maar daar betaal je wel voor![/quote:b7eaf6d95c]

Dat is erg handig al zal dat flink stroom trekken. Ik zit nu met zo’n losse ‘laptopvoeding’ opgescheept, die weer een stopcontact bezet houdt en separaat aan/uit moet :oops: Zoals gewoonlijks “alle waar naar zijn geld” ik ben dan ook dik tevreden.

ik las bij lacie dat de d2 FW 1.5kG weegt. Dat is wel erg veel voor als je m nog eens mee wilt nemen. De porsche weegt 900 gram, das al een heel stuk beter. Waarom is die d2 zo zwaar? Of klopt dat niet.

d2: http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10022
porsche: http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10110

De D2 heeft een huis dat uit twee stevige giet-alu profielen bestaat. Deze zorgen gelijk ook voor de koeling zodat er geen ventilator nodig is. Verder zit er een extra zware voet bij die je er af kunt laten. Hiermee is de HD op zijn kant te zetten. Het gewicht houdt hem op zijn plaats. Die plaat weegt al bijna 500 gram. Ik heb ze liggend, zonder plaat. De HD zonder voeding weegt dan nog steeds 1500 gram. Ik vind ze mooi, degelijk, stil en betrouwbaar. Misschien juist wel om mee te nemen. kan wel wat hebben zo'n huis! De Porsche design huizen zijn van plastic (of moet ik kunststof zeggen?) Lichter, maar vlgs mij wel kwetsbaarder en krasbaarder.

bij macstuff zag ik de externe lacie 120 Gb Firewire voor 152,- ex.

http://www.macstuff.nl/prijslijst-lacie.html

of een externe Freecom Classic SL USB 2.0 - 40 Gb voor 95,- inclusief bij: (onderaan de pagina)

http://shop.informatique.nl/

Ik heb een externe harddisk (2.5" - 40 GB/USB 2) gekocht. Volgens de doos voor zowel windows als mac geschikt. Geformatteerd op een windows machine, maar had em ook graag op de G5 kunnen benaderen. Als ik echter de drive aansluit geeft de mac geen kik. Driver schijnt niet nodig te zijn onder OSX, maar ik weet niet hoe ik kan zien dat de mac em in zekere mate herkent. Of anders: Hoe moet ik bij de mac de usb drive formatteren om deze te kunnen gebruiken. Voeding via de USB kabel. Lampje op de casing brandt, dus dat is lijkt mij in orde. Wie kan me op weg helpen ...

Daniel

@derdahn: De schijf is weliswaar geschikt voor mac en windows, maar als je 'm op een mac wilt gebruiken moet je 'm ook als mac schijf formatteren. Dus met behulp v/h schijfhulpprogramma (in de map programma's/hulpprogramma's) hfs+ formatteren. Je kunt de schijf dan weer niet eenvoudig onder windows gebruiken, wel via een netwerk benaderen bijv.) Overigens zou macosx de disk wel moeten "zien" je zou dan een melding moeten krijgen in de trant van "kan schijf niet lezen o.i.d." Misschien overbodig: maar bij het (naar mac formaat) formatteren gaat alle data verloren die er evt. opstaat.

Kastjes van Mentor zijn ook mooi kosten 55 euro en een hd van 80 gig kost 65, dus voor 120 heb je een nieuwe externe usb2/fiwi disk. En je hoeft echt geen handige Harry te zijn om dit in elkaar te steken.

Heb zelf zo een laptop grote HD (je weet wel wat ik bedoel) van Freecom, ziet er niet echt design uit maar werkt wel en is niet duur :lol:

Een update: Ik heb 2 externe harddisks. De 3.5" kon nadat ik em geformatteerd had onder windows XP (dus niet FAT32 maar NTFS !) gewoon gelezen worden vanaf de G5. Inmiddels verder geindetificeerd dat de 2.5" inderdaad problemen gaf om te lezen vanaf de G5 doordat de USB poorten individueel onvoldoende vermogen kunnen leveren. wat ik had moeten doen is voor het geval van mijn 2.5" drive beide USB stekkers aansluiten. Dan wordt de drive dus vanaf 2 USB poorten gevoed en dan is ook deze leesbaar vanaf de mac. Mijn type 2.5" is Z-box of zoiets (computer-land.nl)