externe HD?

Hi,

ik wil een externe hd kopen om mijn gegevens van mijn ibook te backuppen. hij kan gepikt worden en dan ben ik 3500 foto’s en veel muziek kwijt…

waar moet ik op letten?

wat is goede backupsoftware voor een ibook?

-de grootte van de HD (ik weet niet hoeveel muziek je hebt dus als je hem voor nog andere dingen wilt gebruiken zou ik op safe spelen en 250 gig pakken) -hoe hij word aangesloten (best firewire das het snelste) en ik denk voor de rest niets

maar voor backup software moet je eens kijken op:
www.versiontracker.com/macosx/
daar staat veel software voor mac op

[quote:97df1e0c47="jwdlater"]Hi,

ik wil een externe hd kopen om mijn gegevens van mijn ibook te backuppen. hij kan gepikt worden en dan ben ik 3500 foto’s en veel muziek kwijt…

waar moet ik op letten?

wat is goede backupsoftware voor een ibook?[/quote:97df1e0c47]

Waar je moet op letten? Toch minstens 7200 rpm. Want dat bepaald toch voor een stuk de snelheid. Verder moet je ook kijken aan welke computers je ze wil aansluiten. Als je enkel mac gebruikt kies je best voor FireWire. Die is theoretisch iets trager dan USB 2.0 maar is in praktijk sneller! Je kiest dan natuurlijk best voor USB als je de gegevens ook wil delen met windowspc’s. Want die hebben niet steeds een FireWire poort. Als je dan toch kiest voor USB, zorg dat je dan zeker 2.0 hebt want 1.0 is pokketraag. Ook het cachegeheugen maakt veel uit. Zorg toch voor tenminste 8MB cache want de oudere 2MB is toch traag hoor. Ga je eerder voor een kant-en-klare oplossing of kies je eerder voor een behuzing alleen. Zodanig dat je er andere (bijvoorbeeld een schijf uit je mac) schijf kan instoppen. Dan moet je je ook nog avragen of je mobiel wilt zijn. Stel dat je die schijf veel meepakt ben je beter voor zo een enorm platte externe schijf te kopen. Maar als die toch maar dienen voor backup bij je thuis of op kantoor kan je evengoed een lomp gevalletje nemen hé. En dan moet je nog je volume kiezen. Van tegenwoordig kosten grote schijven niet zo veel meer hoor.

Voor backupsoftware gebuik je best eens de search functie. Dan zal je zeker en vast iets tegenkomen wat je zal aanstaan. Ook de bekende site hebben wel software zat: versiontracker, download.com, macupdate, …

Groeten,
iSander

Mijn tip: neem geen LaCie schijf. Ik heb er veel problemen mee; ook veel mensen aan mijn opleiding lopen dagelijks tegen problemen aan.

[quote:b58ee8b37f="netfox"]Mijn tip: neem geen LaCie schijf. Ik heb er veel problemen mee; ook veel mensen aan mijn opleiding lopen dagelijks tegen problemen aan.[/quote:b58ee8b37f]

En ik niet. Ik heb een Lacie 250 GB Firewire, geen enkel probleem. :smiley:

Koop een XBox, laat 'm ombouwen, zet er een grote 7200 rpn HD in en geniet van een geweldige netwerk HD die stiekum ook nog een mediacenter is!

Das bij alle merken hoor. Er zijn mensen die maxtor vervloeken terwijl er anderen zijn die bij maxtor zweren. Het zelfde bij Western Digital, Seagate, IBM, Samsung, Fujutsi Siemens, ...

[quote:5d77d63f72="iSander"]Das bij alle merken hoor. Er zijn mensen die maxtor vervloeken terwijl er anderen zijn die bij maxtor zweren. Het zelfde bij Western Digital, Seagate, IBM, Samsung, Fujutsi Siemens, ...[/quote:5d77d63f72]

Dat klopt iSander. Ik word ook altijd een beetje moe van dat soort uitspraken/discussies. Een ieder moet uitkiezen wat hij/zij het prettigst vindt.

Met externe harde schijven - net zoals met gelijk welke schijf - kan je problemen krijgen. In geval van nood wil je die misschien intern kunnen aansluiten op een PowerMac/PC. Als je de harde schijf uit zijn behuizing haalt dan verlies je alle garantie.

Daarom raad ik aan dat je zelf een desktop ATA harde schijf koopt (alles behalve Maxtor) en een Firewire behuizing voor die schijf.

Mijn Maxtor OneTouch 250GB is DOOD omdat ik dacht dat het een draagbare harde schijf was en omdat ik bijgevolg de schijf dus enkele keren per maand verhuisde naar een andere lokatie. Je moet goed beseffen dat het enkel een EXTERNE harde schijf is en dat desktop schijven gemaakt zijn OM NOOIT VERPLAATST TE WORDEN. Ze kunnen er gewoon niet tegen …

Als tevreden Maxtor Onetouch 160 Gb gebruiker kan ik je die van harte aanbevelen. En als backup programma ben ik erg te spreken over SuperDuper ( http://www.shirt-pocket.com/ )

Kijk ik heb al jaren een mactro onetouch 120 gb. Die neem ik mee Van Gent naar Mechelen naar Leuven. Allemaal in het rugzakje. De ene keer met bescherming de andere keer in een handdoek. Nog een andere keer gewoon in een plastiekzakje van de Carrefour. Ik neem het mee op de fiets, trein, bus,... Allemaal geen probleem. Doet het hier nog steeds perfect. En bij anderen is ie al stuk. Nu ja je ziet maar.

[quote:732ee484bc="patrick68"][quote:732ee484bc="iSander"]Das bij alle merken hoor. Er zijn mensen die maxtor vervloeken terwijl er anderen zijn die bij maxtor zweren. Het zelfde bij Western Digital, Seagate, IBM, Samsung, Fujutsi Siemens, ...[/quote:732ee484bc]

Dat klopt iSander. Ik word ook altijd een beetje moe van dat soort uitspraken/discussies. Een ieder moet uitkiezen wat hij/zij het prettigst vindt.[/quote:732ee484bc]
Tuurlijk kan het met elk merk schijf voorkomen; echter wat er nu aan de hand is met de LaCie schijfen (van +/- 3/4 jaar oud) is een daadwerkelijk probleem. Ik hoorde van iemand van mijn faculteit - uit een andere studierichting - dat er bij hem in zijn jaar ongeveer de helft van de mensen problemen hebben met hun schijven. Hijzelf had problemen met de firewire-bus op mijn schijf. Hij vertelde zelfs dat iemand een ‘exploderende’ schijf/adapter had. Mijn schijf is in korte tijd enkele keren gecrash’t; oorzaak is voor mij onbekend. De schijf wordt altijd netjes afgekoppeld.

:apple: iMacG5 - waarbij Lacie 160GB Porsche Design HD - backup programm SuperDuper!. Doen wat er van verwacht wordt. Geen probleem !

pfew.. ik heb een hele discussie opgezet met dit vraagje geloof ik..

de HD moet ook aan een windows laptop kunnen worden gehangen waar helaas geen firewire op zit (had ik ook liever gebruikt). ik denk wel dat ik goed uit de voeten kan met jullie reacties, dank daarvoor.

Ik gebruik al 2 jaar een lacie d2 schijf van 80 gb,die heb ik nu verkocht en heb nu een lacie d2 van 250 gb,daar zitten 3firewire bussen op en 1usb dus die kan in principe ook aan een pc gekoppeld worden. De lacie 80 gb heb ik meermaals verplaatst maar steeds in de orginele doos.

zorg ervoor dat je hem eerst aan de pc hangt, ik merk met mijn memory sticks dat die niet kunnen mounten op winxp zonder te formateren als ik ze op de mac werkklaar heb gemaakt. ik weet niet of je een ibook met usb 2.0 hebt, anders kan je een externe hd nemen die zowel firewire als usb 2.0 heeft.

daan.