externe HDD via netwerk - Airport Express en/of NAS 'alleen lezen' ?

Hallo allen,

Ik zit met een probleem waarvan ik onderhand een beetje wiebelig begin te worden. Laat ik beginnen met een beknopt overzicht van m’n netwerk:

• 2 MacBooks Pro late 2013 en 2014 Yosemite
  • 1 NAS (Synology 214 met DSM 5.2 met 2x4TB WDRED)
  • 1 AirPort Time Capsule (2TB)
  • gebridged Technicolor 7200 modem van UPC naar AirPort
  • 1 ext HDD (2TB) aangesloten op TimeCapsule via USB
  • 1 ext HDD (2TB) aangesloten op NAS via USB3
  • 5GHZ netwerk via Airport uitstekend werkend

Ik kan de externe HDD’s niet gebruiken om data op te slaan, omdat ik de melding krijg dat het volume ‘alleen lezen’ is. Op geen enkele wijze krijg ik dit veranderd. De HDD is (rechtstreeks gekoppeld aan m’n macbook) geformatteerd in OS-journalled (HFS+), dus geen NTFS bijv. Als ik de schijf rechtstreeks aansluit, kan ik er met Carbon Copy Cloner (CCC) ook zonder probleem een image opzetten.

Wat ik echter graag wil, is deze image iedere dag laten verversen, zodat ook de laatste wijzigingen in de backup worden meegenomen. Deze image zet ik dan met Crashplan in de cloud wat middels versioning gebeurt.

Ergens heb ik gelezen dat het kan zijn dat een correct werkende rechtstreeks aangesloten HDD niet meer beschrijfbaar is wanneer deze wordt aangesloten middels een ander systeem dan de Macbook. In mijn geval zit er dus een NAS of Time Capsule tussen. Hoe en waarom is mij helaas nog onduidelijk en belangrijker: hoe kom ik er vanaf ?

Ik zou dus graag dagelijks met CCC een clone (bootable) maken van de HDD in mijn Macbooks naar mijn externe HDD die ofwel via de NAS ofwel via de Time Capsule aangesloten kan worden. Vervolgens gaat die data middels Crashplan de cloud in.

Wat gaat er mis en hoe kan ik dit werkbaar maken ?

Bij netwerkstations heb je áltijd met rechten te maken. heb je die goed ingesteld? De rechten stel je in via de configuratie-interface van je NAS of (in het geval van je AE) via AirPort Utility. Van AirPort Utility heb ik voor wat betreft schijfbevoegdheden weinig kaas gegeten, dus die slaan we over voor nu.
Ik ga direct door naar je Synology DS214.

Daar moet je om te beginnen zorgen dat de Mac File Service (zoals Synology DSM die noemt) aan staat.

• Ga naar http://ip.van.je.DS214:5000 en log daar in met je geldende gebruikersnaam en wachtwoord voor beheerstaken. Als je Synology al wat langer in je bezit is en je draaide voorheen nog DSM4.x kun je ‘admin’ gebruiken; is je DS geleverd met DSM5.1 of 5.2, dan heb je tijdens de installatie een naam moeten kiezen. Die gebruik je nu weer.
  • Eenmaal ingelogd open je in de shell het Configuratiescherm (Control Panel) en ga je naar Bestandsservices (?) (File Services).
  • In de dialoog die nu verschijnt kies je Mac bestandsservice inschakelen [?] (Enable Mac File Service)

Als je alles goed hebt gedaan ziet het er zo uit (Engelstalig) :

Dat was Fase 1.

Dan nu verder met fase 2 — het toekennen van de daadwerkelijke rechten op je gedeelde mappen. Ik ga er vanuit dat je nu niet bent uitgelogd na Fase 1. Is dit wel het geval, log dan opnieuw in met dezelfde gegevens.

Ga na eventueel opnieuw inloggen (weer) naar het configuratiescherm en kies daar nu voor de optie Gedeelde Mappen (Shared Folders). Zorg er hier voor dat alle gebruikers behalve Guest (Gast) — tenminste, dat is gebruikelijk, maar je mag als je wilt zelfs Gast de rechten geven — het recht Lezen/Schrijven (Read/Write) hebben. Als minimum moet je er in ieder geval voor zorgen dat jijzelf en admin deze rechten hebben. In de volgende stappen leg ik je uit hoe je daarvoor te werk gaat

Neem voor de duidelijkheid eerst het volgende plaatje in je op. Je ziet een overzicht van de Gedeelde Mappen zoals die op mijn eigen DS zijn ingericht — dit kan bij jou verschillen. Als je bijvoorbeeld de programmas Photo Station, Audio Station en Video Station nog nooit op je DS hebt gehad (of je weet niet waar ik het nu over heb) dan heb je de mappen Photo, Video en Music wellicht niet. Ook Downloads en Data heb ik zelf aangemaakt. Het gaat hier dan ook puur om de te volgen stappen. Goed, je hebt nu het Shared Folder-venster open en ziet zoiets als dit:

• dubbelklik nu op een van de folders in je structuur.
  • In het venster dat nu verschijnt klik je op Rechten (Permissies) — tweede ‘tabblad’ — en zorg je er in ieder geval voor dat jijzelf en de gebruiker ‘admin’ kunnen lezen en schrijven. Gast zou ik ongemoeid laten (geen enkele van de vakjes aan). Ongeveer zoals hier dus:

• Nu is je interne volume op je NAS klaar om door jou beschreven te worden. Je kunt nu middels CCC dus ook een back-up schrijven direct naar het interne volume op je NAS; de externe HDD hoeft er dan niet meer per se tussen. Het is wel een ‘Best Practice’ om voor dit doel een aparte Shared Folder aan te maken.

Nadat je alles op je NAS zelf in gereedheid hebt gebracht moet je je, om daadwerkelijk te kunnen lezen en schrijven naar je NAS, ook even met de juiste gegevens bij je NAS melden via Finder. Maak daartoe vanuit Finder (opnieuw) verbinding met je NAS en kies in het aanmeldvenster (dat je krijgt als je op de knop ‘Verbind Als’ drukt) voor ‘Geregistreeerde Gebruiker’. Vul nadien de gegevens in waarmee je ook bij je NAS inlogt, vink ‘Bewaar dit wachtwoord in mijn Sleutelhanger’ aan (zodat je dit niet steeds opnieuw hoeft te doen) en klik op Verbind.

Als je nu per se wél je externe schijf aan je Synolgy wilt hangen, dan heb je sowieso een probleem. Synology zelf (DSM) ondersteunt HFS+ (het Apple File System) alleen als Alleen Lezen. Als je dus een optie wilt mét je Externe harde schijf, dan zal iemand met meer verstand van AirPort Utility je te hulp moeten schieten.

Zorg er in ieder geval voor dat, voordat je de schijf aan je AE wordt gehangen, de volgende zaken zijn geregeld: iedereen moet over het hele station kunnen lezen en schrijven en de optie ‘Negeer Eigendomsrechten op dit Volume’ (‘Ignore Ownership on this Volume’) dient ingeschakeld te zijn. Dan aan de AE en daar de rechten middels AirPort Utility configureren.

Hoi
Ik heb het ook een keer gehad met mijn Drobo (alleen firewire raid) Het probleem was òf er werd een bestand gekopieerd en de stroom viel uit waardoor de raid niet meer werkte en alles geback-upped moest worden òf 1 harde schijf was defect met hetzelfde verhaal.

Succes
Ferdinand

@csteeloper:

Bedankt voor je zeer uitgebreide toelichting. De instellingen waren door mij allemaal al gezet zoals omschreven.

De externe HDD’s aan de AE en DiskStation zijn inderdaad juist de setup die ik graag wil, dus daarom is het voor mij van belang dat ze ook lees/schrijfbaar zijn. Daarom is het jammer dat het volume via de AE niet bewerkbaar is.

Wat ik nu heb gedaan is de HDD die aan de DS/NAS gekoppeld is, in EXT4 formatteren, zodat Linux van de DS het volume kan zien. Vanaf de DS maak ik nu backups naar deze ext HDD die off-site gaat en periodiek wordt bijgewerkt (stap-3 in backup als het ware). Dit lukt nu.

Nu moet ik de schijf aan de AE dus nog bruikbaar zien te krijgen.

Ik ben wel benieuwd waar ik de instellingen ‘Ignore Ownership on this Volume’ kan vinden, want daar kom ik nog niet helemaal uit.

Ik heb de info van de werkende HDD ‘BACKUP’ aan de NAS vergeleken met die van de HDD ‘FOTOS BACKUP en DIV’ die ik er ook aan wil koppelen. Wat ik eerst niet had gezien, is dat er bij de reeds werkende HDD onderaan bij ‘delen en bevoegdheden’ niet mijn naam staat, zoals bij de nieuwe HDD, maar dat er System, Wheel en Everyone (alleen lezen) staan die mogen lezen en schrijven. Bij m’n nieuwe schijf staan op die plekken mijn beheerdersnaam, ‘staff’ en everyone. Ook die foto is ingevoegd, maar er ging wat mis, echter wat gezien moet worden, kan ook gezien worden.

Dit is de reeds werkende HDD die op de NAS aangesloten zit en waarop geschreven kan worden:

Dit is de nieuwe HDD waarop ik ook graag zou kunnen schrijven, zodat ik 'm aan kan wijzen als doel voor backup van een andere data-set.
/uploads/community/98fa3b0b354e94dc17b62617436ccba24ce27ea1_85616.png

Iemand een idee hoe ik ook op de nieuwe HDD deze instellingen ‘system’ ‘wheel’ ‘everyone’ in het rijtje kan krijgen ? Dit is het enige zichtbare verschil tussen de twee schijven, wellicht zit hier dus ook het probleem ?

Bij mij staat-ie er wel:

In de afbeelding hierboven zie je dat ik de optie wel heb, en in principe is de optie beschikbaar op elk extern volume (mits direct (via USB of FireWire/Thunderbolt) aangesloten op je Mac — op netwerkschijven is deze optie niet aanwezig).

Voor de drive aan je NAS moet je ook niets wijzigen om problemen re voorkomen. Hang de op de AE te gebruiken schijf aan je Mac, klik rechts op het icoon voor die schijf en kies voor ‘Info Tonen’. Om de instellingen aan te kunnen passen moet je eerst even op het hangslotje klikken en het wachtwoord voor de beheerdersaccount van je computer invullen. Daarna moet je ervoor zorgen dat:

1. iedereen (Everyone) kan lezen en schrijven;
  2. ‘Eigendomsrechten Negeren’ (‘Ignore Ownership on this volume’) is ingeschakeld;
  3. je het pijltje naast het tandwiel aanklikt en dan kiest voor de optie ‘Op ingesloten onderdelen toepassen’ (‘Apply to enclosed items’) en
  4. je daarna nogmaals een klik geeft op het slotje om de gemaakte instellingen te vergrendelen.

Merk op dat de optie ‘Eigendomsrechten negeren’ alleen beschikbaar is als je gebruik maakt van HFS+ (Mac OS X Uitgebreid) als bestandssysteem, aangezien FAT32/ExFAT geen ondersteuning heeft voor beveiliging op het niveau van het bestandssysteem. Een AirPort kan alleen overweg met HFS+ of FAT, waarbij HFS+ (uiteraard) de beste resultaten biedt.

Als je deze instellingen hebt toegepast, moet je daarna wel nog in AirPort Utiity netwerkrechten definiëren. Zodra je een schijf aan de AE hangt, zal deze de aanwezige volumes herkennen. Je kunt daarna in AirPort Utility naar het tabblad ‘Schijven’ (‘Disks’) gaan en daar ‘Bestandsdeling Inschakelen’ (‘Enable File Sharing’) activeren. Daarna kun je een optie kiezen in de dropdown ‘Gedeelde Schijven Beveiligen’ (‘Secure Shared Disks’) — je hebt dan de keuze uit:

• ‘Met Apparaatwachtwoord’ ('With Device Password) — dit is hetzelfde wachtwoord als het wachtwoord dat je gebruikt om instellingen van je AE te wijzigen;
  • ‘Met een wachtwoord voor schijven’ (‘With a disk password’) — dit is een wachtwoord dat je eveneens op deze plaats definieert en dat alléén dient om toegang tot de schijven te verkrijgen;
  • ‘Met accounts’ (‘With accounts’) — als je deze optie kiest kun je meerdere accounts met verschillende bevoegdheden definiëren. Let wel op dat je alléén bevoegdheden kunt definiëren voor álle gedeelde volumes ineens; dus niet op individueel niveau per volume of per map.

Op diverse sites kom ik berichten tegen die beweren dat de AirPort Expres niet in staat zou zijn om schijfdeling te gebruiken. Dit wordt echter nergens in de officiële documentatie van Apple bevestigd. Zodoende zou bovenstaande uitleg ook van toepassing moeten zijn voor bezitters van een AirPort Extreme.

Voor een officiële uitleg door Apple over hoe een en ander is in te stellen, klik hier.

Wederom bedankt voor jouw zeer uitgebreide uitleg. Ik heb de schijf aan m’n macbook gehangen en ‘everyone’ ook schrijfrechten toegekend. De andere settings stonden al zoals door jou omschreven. Deze schijf wilde ik rechtstreeks aan mijn NAS hangen om middels Crashplan ‘intern’ (tussen NAS en ext schrijf) backups te kunnen maken, zonder dat hiervoor een aansturende mac aan moet staan. Dan gebeurt alles gewoon tussen de NAS en de schijf met m’n macbook veilig opgeborgen. Helaas accepteert crashplan de schijf niet omdat hij…

…en ik wilde de exacte melding bij het selecteren van de destination folder even opnieuw zien verschijnen om hierbij te zetten… en de schijf wordt nu geaccepteerd !!

Ik ben verrast, omdat hij twee minuten eerder geweigerd werd.

Oke, wederom te vroeg gejuicht.

Het is een 2TB schijf… en leeg behalve de format OS-extended (HFS+) rommel.

Ik heb 'm weer aan m’n mac gehangen en jawel, nog steeds 1,8TB ruimte. Hoezo dan deze melding ?

Even een unieke map op de schijf gezet om déze te kunnen selecteren als destination folder, maar wederom wordt m’n schijf weer aan alle kanten geweigerd… om moe van te worden hoor…

Jammer dat Crashplan denkt dat de schijf al vrijwel vol staat, snap het ook niet echt om eerlijk te zijn.

Als aanvulling:

Ook Carbon Copy Cloner zegt dat de schijf niet beschreven kan worden.

Word er wel een beetje moe van zeg…:oops: