Bij netwerkstations heb je áltijd met rechten te maken. heb je die goed ingesteld? De rechten stel je in via de configuratie-interface van je NAS of (in het geval van je AE) via AirPort Utility. Van AirPort Utility heb ik voor wat betreft schijfbevoegdheden weinig kaas gegeten, dus die slaan we over voor nu.
Ik ga direct door naar je Synology DS214.
Daar moet je om te beginnen zorgen dat de Mac File Service (zoals Synology DSM die noemt) aan staat.
- Ga naar http://ip.van.je.DS214:5000 en log daar in met je geldende gebruikersnaam en wachtwoord voor beheerstaken. Als je Synology al wat langer in je bezit is en je draaide voorheen nog DSM4.x kun je ‘admin’ gebruiken; is je DS geleverd met DSM5.1 of 5.2, dan heb je tijdens de installatie een naam moeten kiezen. Die gebruik je nu weer.
- Eenmaal ingelogd open je in de shell het Configuratiescherm (Control Panel) en ga je naar Bestandsservices (?) (File Services).
- In de dialoog die nu verschijnt kies je Mac bestandsservice inschakelen [?] (Enable Mac File Service)
Als je alles goed hebt gedaan ziet het er zo uit (Engelstalig) :

Dat was Fase 1.
Dan nu verder met fase 2 — het toekennen van de daadwerkelijke rechten op je gedeelde mappen. Ik ga er vanuit dat je nu niet bent uitgelogd na Fase 1. Is dit wel het geval, log dan opnieuw in met dezelfde gegevens.
Ga na eventueel opnieuw inloggen (weer) naar het configuratiescherm en kies daar nu voor de optie Gedeelde Mappen (Shared Folders). Zorg er hier voor dat alle gebruikers behalve Guest (Gast) — tenminste, dat is gebruikelijk, maar je mag als je wilt zelfs Gast de rechten geven — het recht Lezen/Schrijven (Read/Write) hebben. Als minimum moet je er in ieder geval voor zorgen dat jijzelf en admin deze rechten hebben. In de volgende stappen leg ik je uit hoe je daarvoor te werk gaat
Neem voor de duidelijkheid eerst het volgende plaatje in je op. Je ziet een overzicht van de Gedeelde Mappen zoals die op mijn eigen DS zijn ingericht — dit kan bij jou verschillen. Als je bijvoorbeeld de programmas Photo Station, Audio Station en Video Station nog nooit op je DS hebt gehad (of je weet niet waar ik het nu over heb) dan heb je de mappen Photo, Video en Music wellicht niet. Ook Downloads en Data heb ik zelf aangemaakt. Het gaat hier dan ook puur om de te volgen stappen. Goed, je hebt nu het Shared Folder-venster open en ziet zoiets als dit:

- dubbelklik nu op een van de folders in je structuur.
- In het venster dat nu verschijnt klik je op Rechten (Permissies) — tweede ‘tabblad’ — en zorg je er in ieder geval voor dat jijzelf en de gebruiker ‘admin’ kunnen lezen en schrijven. Gast zou ik ongemoeid laten (geen enkele van de vakjes aan). Ongeveer zoals hier dus:

- Nu is je interne volume op je NAS klaar om door jou beschreven te worden. Je kunt nu middels CCC dus ook een back-up schrijven direct naar het interne volume op je NAS; de externe HDD hoeft er dan niet meer per se tussen. Het is wel een ‘Best Practice’ om voor dit doel een aparte Shared Folder aan te maken.
Nadat je alles op je NAS zelf in gereedheid hebt gebracht moet je je, om daadwerkelijk te kunnen lezen en schrijven naar je NAS, ook even met de juiste gegevens bij je NAS melden via Finder. Maak daartoe vanuit Finder (opnieuw) verbinding met je NAS en kies in het aanmeldvenster (dat je krijgt als je op de knop ‘Verbind Als’ drukt) voor ‘Geregistreeerde Gebruiker’. Vul nadien de gegevens in waarmee je ook bij je NAS inlogt, vink ‘Bewaar dit wachtwoord in mijn Sleutelhanger’ aan (zodat je dit niet steeds opnieuw hoeft te doen) en klik op Verbind.
Als je nu per se wél je externe schijf aan je Synolgy wilt hangen, dan heb je sowieso een probleem. Synology zelf (DSM) ondersteunt HFS+ (het Apple File System) alleen als Alleen Lezen. Als je dus een optie wilt mét je Externe harde schijf, dan zal iemand met meer verstand van AirPort Utility je te hulp moeten schieten.
Zorg er in ieder geval voor dat, voordat je de schijf aan je AE wordt gehangen, de volgende zaken zijn geregeld: iedereen moet over het hele station kunnen lezen en schrijven en de optie ‘Negeer Eigendomsrechten op dit Volume’ (‘Ignore Ownership on this Volume’) dient ingeschakeld te zijn. Dan aan de AE en daar de rechten middels AirPort Utility configureren.