Ik heb sinds 2 weken een mooie iMac G5.
2Ghz model met 1,5Gb intern geheugen en os 10.4.10
Nu kom ik uit de windoos wereld en gebruikte op mijn pc 2 externe schijven.
Hierop heb ik foto’s en video’s staan welke ik mooi via een programma acdsee (ik gebruikte XnView) kon bekijken/bewerken.
Ik heb de schijven op mijn mac aangesloten maar het gaat echt bijzonder traag. Ik dacht dat het aan het format disk zou liggen, dus alles van 1 disk overgepompt en deze schijf vervolgens via de mac geformatteerd. Hierna de files weer op de externe disk gezet (dit ging ook al tergend langzaam) en gekeken of dit geholpen had.
Helaas heeft dit geen uitkomst geboden. Ik heb al andere programma’s geprobeerd maar welk programma ik ook probeer, hij blijft erg traag. Het is niet erg als ik even moet wachten, maar het laden van de foto’s in b.v. iPhoto duurde zo’n 45 minuten. Het ging om bijna 4,5 Gb aan data.
Heeft iemand een idee of tips wat ik zelf nog zou kunnen proberen? Op internet kan ik er niet veel over vinden behalve dat je de schijf op private kan zetten in “spotlight” wat ik dan ook gedaan heb.
Hoe zijn ze aangesloten? Hopelijk niet via de USB poorten op je toetsenbord? Die zijn namelijk USB 1 bij sommige toetsenborden. Spotlight op private zetten vertraagd alleen maar. Wanneer de schijf eenmaal geindexeerd is kun je sneller zoeken. Probeer ook eens een snellere plaatjesbladeraar, zoals Graphicconverter. Dat lijkt meer op (lees: is beter dan) AC-DC. De iApps hebben wat meer vet dus dat kan ook een deel van de sloomheid verklaren.
Ik werk sinds gisteren met een nieuwe imac en ik werk al tijden met een centrale netwerkschijf. Sinds vorige week werk ik ook met een Qnap TS109 en dat is razendsnel. Mijn ervaring tot nu toe (1 avond) is dat het minstens net zo nel werkt dan op een windowsmachine. En ik werk nu nog draadloos. Als het straks bedraad is en via de gigabit poort loopt, durf ik te voorspellen dat je voor normale bestanden geen enkel verschil merkt tusseneen file intern of extern.
Het overpompen van een map videobestanden (4,3 GB) naar een simpele LaCie Porsche kost mij 2-3 minuten, met firewire weliswaar. Er is bij de TS dus iets anders aan de hand.
Ik heb de schijven uiteraard niet via het toetsenbord aangesloten. Op dit moment via een usb hub, maar zonder de hub en rechtstreeks op de usb poort maakt ook geen verschil.
Ik heb geen idee wat HFS is, maar FAT is het zeker niet. MAC OS Extended journaled, is hetgeen de schijf aangeeft als ik info opvraag.
NTFS kan een MAC volgens mij helemaal niet lezen, dus dat is het ook niet.
Ik heb de probeerversie van graphics converter gedownload en dat gaat wel wat sneller ja, maar bestanden overpompen…pffff makes me wanna move back to winsuck :sealed:
De iMac applicaties vallen me nu nog een beetje tegen. Zeker iPhoto en iTunes. Wat een bagger!
Lightroom bridge en PS werken wat lekkerder :D.
Kan het zijn dat de usb poort defect is of misschien bijna defect is?
Moeilijk... Welk merk/type schijven zijn het? En wat laat het programma Activiteitenweergave zien onder de tab Schijfactiviteit, op het moment dat je data aan het overpompen bent?
Het zijn 3 externe schijven. Een pleomax, een i-omega en een conceptronics.
Het activiteitenprogramma laat niet veel anders zien als het gebruik van de dataoverdracht.
Ook heb ik gekeken of er misschien wat widgets zijn die data slurpen, had ik iets over gelezen op een andere site. Ook dit is niet het geval.
Heb nog eens even gekeken in het activiteitenscherm.
Tijdens gebruik van safari verbruikt dit programma maar liefst 45%. Is dit niet erg veel voor een browser?
Als ik data over zend van mijn externe (imac geformatteerde schijf) naar mijn interne drive dan verbruikt dat niet veel geheugen. Het duurt alleen bijna 11 minuten om 4,5 gig over te zetten via usb 2.
Ik gebruik disk order :)
Die fancy zaken in iTunes heb ik echt niet nodig. Ik wil gewoon een klein schermpje met daarin de knoppen om te bedienen. Net als bij winamp. Lekker simpel en handig.
Ik wil helemaal niet dat alles geindexeerd wordt, ik zou niet weten wat de meerwaarde is als ik zelf wel weet waar mijn spullen staan :)
Tuurlijk begrijp ik dat het op sommige momenten handig is…maar wat is handig aan het feit dat er allerlei back-ups worden neergezet op de schijf als ik eenf foto bewerk?