Externe maxtor HD 200GB - firewire probleem !

Een ( beetje ) paniek hier. Mijn bovengenoemde schijf is reeds een paar dagen verdacht getik aan het produceren.

Niet altijd maar soms ( ik heb de indruk na het gebruiken van quicktime - kan niet volgens mij omdat het streaming op het net betreft-) en daarnet ging ze slechts zeer aarzelend van start.

Mijn mp3’s staan erop en het duurde een hele poos alvorens een nummer wilde spelen ( vanuit Itunes) en dan nog met horten en stoten.

Enfin, een herstart gedaan en ik kreeg ze niet meer " gemount ".

Uiteindelijk is me dat dan toch gelukt, maar alleen door ze met de ook voorhanden USB aansluiting aan te sluiten !!

Wat is hier aan te doen ?? ( die schijf bevat oa ook mijn photo’s die ik beroepshalve gebruik, om maar één zaak te noemen !!!)

Ik heb ook een externe firewire schijf (Formac 80 gb) moeten uiteenhalen, er waren constant problemen met de firewire (converter of zoiets) , zoveel dat ik niks meer kon kopieren of backuppen naar die schijf; nu heb ik die schijf gewoon ingebouwd in mijn G4 en alles werkt weer prima

hmm, misschien iets met de FW-bridge. Je kunt misschien eens proberen de boel open tge maken en de HD intern te plaatsen (als je een gewone ATA G4 hebt) en kijken of de hd dan goed functioneert.

Indien nodig kun je altijd nog een nieuwe HD behuizing kopen.

∴ NA-NIL-IN ∴

Ik dacht ook al dat er wel eens iets mis kon zijn met firewire op zich ! Dat zal dan waarschijnlijk de controler zijn wat jullie bedoelen.

Goed dan: ze mount ( maar werkt veel te traag) via USB.

Kan ik het maken om de schijf, met data en al, te demonteren ( de behuizing bedoel ik natuurlijk) en intern ( ATA G4) te plaatsen ?

Welk risico loop ik ?

Blijkbaar geen, niks data kwijt alleen...

Mijn itunes music folder stond ook op die schijf en nu willen die nummers niet meer spelen !

Wat ik weet van Maxtor HD's,is dat het getik ook voorkomt doordat S.M.A.R.T aanstaat. Wat je zou kunnen doen,is die S.M.A.R.T uitzetten,alleen vraag ik me even af hoe,aangezien ik aleen weet dat je dat in de BIOS kan doen op een PC. Zoek het even uit,kom er later op terug.

Nu nog mooier,

Alles ging goed, tot ik een herstart moest doen…

De bewuste ( nu internal ) disc wil niet meer mounten ???

Het vreemde is ( voor mij althans ) dat ze wel te zien is in System profiler ?? :cry:

Ik houd mijn hart vast !

Disc warrior geprobeerd: dit is het resultaat

Ja, val nu om, Transmit staat ook op die HD…

Kotom zit serieus in de miserie. Het komt hierop neer dat Discwarrior de schijf niet kan repareren wegen " severely damanged" ( hoe kan dit nu, daarnet werkte ze nog ???)[/img]

Toch in geslaagd ze op de desktop te krijgen !

Maar nu is die 200 GB disc maar 128 GB meer en ik heb ze net met Disc utility gewist?

Is dat eigenlijk hetzelfde als herfomateren, want ik zou niet weten hoe ik dat laatste moet doen en dit lijkt mij de beste oplossing om de verdwenen ruimte terug te krijgen !!

Wie weet raad ( ook op zaterdag) ?

Ben aan de weet gekomen dat G4 maar 128GB ondersteund ! OK.

Maar nu is ze ingebouwd en begint ze weer van die rara tikken te produceren???
Ik kan verkeerd zijn maar het lijkt me telkens mis te lopen als ik een flashcard in mijn reader stop en die op mijn desktop verschijnt ??

Ik zie geen enkel verband maar ze lijkt me wel degelijk naar de knoppen ??

∴ NA-NIL-IN ∴

johnny-cash,

jij had het eerder over formateren, hoe doe je dat, is dat hetzelfde of wissen?

:oops: ik weet het lullige vraag maar toch

∴ NA-NIL-IN ∴

Heb ik dus gedaan, en partities gemaakt, het totaal blijf 128 GB.

Tot daar aan toe, maar die schijf blijft vreemd doen. Midden een afspeellijst van itunes stoppen bv. en na een paar minuten start ze opnieuw, zomaar vanzelf !
Het lijkt wel of ze in sleep of parkeerstand gaat ?? ( Staat in ieder geval zo niet ingesteld in de voorkeuren ) Let wel, dit heeft invloed op de volledige computer, op zo’n moment kan ik niets anders dan wachten en hopen dat het weer goed komt. Krijg er flink de zenuwen van …

Kan dit en iets daar iets aan te doen ? :cry:

Help :oops:

Weinig aan te doen, gezien de vele reacties :wink:

Toch nog even vragen hoe je SMART kan uitzetten van die schijf ??

Bedankt