externe of interne DVD schrijver voor iMac G4

Ik heb de zoek functie al ff laten zoeken, maar echt duidelijk was het niet.

Dan maar zo:

De DVD schrijven van mijn iMac G4 (DVR104) heeft de geest gegeven, maar wat is nu wijsheid?
Moet ik een andere Pioneer kopen (DVR108 inbouw - plm. 90 euro) of kan ik beter een externe DVD schrijver kopen, en zo ja, wie heeft er een goed voorstel (liefst niet te duur!!!) ?

En is zo’n ding eenvoudig in dat kleine bolletje in te bouwen, of heb ik daar echt technische vingers voor nodig?

Waarom een externe kopen? Intern kan prima, is alleen wat werk bij het inbouwen. Als je niet handig bent en geen handleiding hebt zou ik het afraden.

Ik zou in ieder geval aanraden om een pioneer 109, sony of nec kiezen.
Vraag anders eens bij de Apple boer om de hoek wat het kost om zoiets te laten inbouwen.

Moet kunnen ([url=http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html]Zie hier[/url]), maar makkelijk lijkt me idd. anders :?

hebben al die drives dezelfde inbouwmaat dan?

Je moet sowieso een 5,25 inch drive hebben, wat de meeste zijn, andere zijn voor in notwbooks/mini computers. En ik heb mijn oude iMac G4 ook wel eens open gemaakt, en het is niet zo moeilijk als het lijkt, alleen als je nog garantie hebt moet je het niet doen want die vervalt -naar mijn weten- dan.

oeps

Maar welk merk is nou het beste? Wéér een Pioneer, of een LG (kwam goed uit de test) en kan elk merk zomaar ingebouwd worden (het blijft tenslotte een Mac en daar kan je toch niet zomaar elk merk inproppen?)

Alvast bedankt voor verdere adviezen!