Externe schijf Mac mini, Lacie mini of Iomega MiniMax

Ik wil een externe harde schijf aanschaffen voor bij de Mac mini. Ik heb de Macmini net aangepast met extra geheugen 1024 ipv 512 mb. Nu wil ik hem sneller maken door te werken vanaf een externe firewire schijf.

Ik wil vragen of iemand hier ervaring mee heeft, of het daadwerkelijk sneller is OSX te draaien vanaf zo’n externe firewire drive i.p.v. de interne drive.
Ook zou ik graag willen weten welke van de 2 bovenstaande schijven de voorkeur verdient.
Ik vind het zelf belangrijk dat de schijf zo stil mogelijk is.

Ik heb trouwens gelezen dat op de Iomega een functie zit, die ervoor zorgt dat de schijf automatisch aangaat als de Macmini wordt aangezet. Lijkt mij in ieder geval een behoorlijk pluspunt.Tevens zit er op de Iomega een usb en firewire hub.

Lacie Mini [b:84507053dc]250 GB[/b:84507053dc]:[size=9:84507053dc](huidige prijs bij appleshop = € 179)[/size:84507053dc]
[img:84507053dc]http://store.apple.com/Catalog/uk/Images/TD497_screen2.jpg[/img:84507053dc]

Iomega Minimax [b:84507053dc]200 GB[/b:84507053dc]:[size=9:84507053dc](huidige prijs bij appleshop = € 199)[/size:84507053dc]
[img:84507053dc]http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/TE797_screen1.jpg[/img:84507053dc]

Ik heb [url=http://www.lotsabits.com/catalog/product_info.php/cPath/68/products_id/1707]deze[/url] kastjes pas geleden gekocht. Zijn zo'n beetje gelijk aan de Iomage kastjes die jij laat zien. Alleen zijn deze kastjes zonder hard disk, zodat je zelf de keuze hebt wat je er in gaat gooien.

Firewire en USB hub werken prima. Maar ik gebruik nog steeds de interne harde schijf om de mini op te starten, dus geen ervaringen qua snelheid.

Motivatie om deze kastjes te kopen? Naast de firewire en USB hub zit er ook een ventilator in voor de koeling. En die is toch wel nodig, want de schijven worden anders goed warm.
Nadeel is wel dat de schijven daardoor hoorbaar zijn en af en toe best wel blazen.

[quote:19f6afe57d="macpro"]Ik heb [url=http://www.lotsabits.com/catalog/product_info.php/cPath/68/products_id/1707]deze[/url] kastjes pas geleden gekocht. Zijn zo'n beetje gelijk aan de Iomage kastjes die jij laat zien. Alleen zijn deze kastjes zonder hard disk, zodat je zelf de keuze hebt wat je er in gaat gooien.

Firewire en USB hub werken prima. Maar ik gebruik nog steeds de interne harde schijf om de mini op te starten, dus geen ervaringen qua snelheid.

Motivatie om deze kastjes te kopen? Naast de firewire en USB hub zit er ook een ventilator in voor de koeling. En die is toch wel nodig, want de schijven worden anders goed warm.
Nadeel is wel dat de schijven daardoor hoorbaar zijn en af en toe best wel blazen.[/quote:19f6afe57d]

Maar je kunt er toch een Samsung harddisk indoen, die worden als het goed is nauwlijks warm.

Is een optie. Maar ik had de schijven al, vandaar mijn keuze voor alleen kastjes.

Het verschil is +/- 50% tussen de interne schijf en een Externe LaCie mini Die lacie mini is gewoon stil, want die heeft geen fan! Wel is het zo dat als je hem eronder zet, dat ie zodanig warm word dat de mac mini zelf gaat blazen bij video encoding. De Lacie mini gaat ook uit als hij niet gebruikt word (ook bij het surfen op internet) ook al blijft het lampje wel branden. Het nadeel vind ik het ontbreken van een usb hub en het verscrikkelijk grote logo voorop, Bij de iomega kan je die eraf poetsen met alcohol... Ik heb voor de lacie gekozen omdat hij supergoedkoop was bij disc-planet.nl

[quote:6a06ea8673="Justinb81"]Het verschil is +/- 50% tussen de interne schijf en een Externe LaCie mini Die lacie mini is gewoon stil, want die heeft geen fan! Wel is het zo dat als je hem eronder zet, dat ie zodanig warm word dat de mac mini zelf gaat blazen bij video encoding. De Lacie mini gaat ook uit als hij niet gebruikt word (ook bij het surfen op internet) ook al blijft het lampje wel branden. Het nadeel vind ik het ontbreken van een usb hub en het verscrikkelijk grote logo voorop, Bij de iomega kan je die eraf poetsen met alcohol... Ik heb voor de lacie gekozen omdat hij supergoedkoop was bij disc-planet.nl[/quote:6a06ea8673]

Wat bedoel je met "Het verschil is +/- 50% tussen de interne schijf en een Externe LaCie mini "?
De snelheid neem ik aan?
Dat zou wel heel erg fors zijn!

De Iomega is van plastic, is de Lacie van metaal?

Ik vind die hub-functie ook een erg groot voordeel bij een macmini, omdat die al niet overdreven is uitgerust met usb en firewire uitgangen, d’r kan best wat meer bij. :slight_smile:

Waarschijnlijk heeft hij het inderdaad over de snelheid :) Ik heb namelijk een gewoon lowbudget Conceptronic kastje gekocht en merk het verschil heel erg goed. Starten van de mac gaat zeker een stuk sneller, maar ook alles wat je er op doet is veel sneller. Ik had nog een oude maxtor 40Gb liggen en die heb ik eerst gebruikt, dat was al een stuk sneller, later een Maxtor DiamondMax 10 met 16Mb cache gekocht en erin gepropt, nu is ie nog sneller.

Dus wat snelheid betreft is het zeker een voordeel, ik kan je alleen niet helpen met de 2 varianten die jij noemt, daar heb ik geen ervaring mee.

[quote:d44c699ce1="Soepie"]Waarschijnlijk heeft hij het inderdaad over de snelheid :) Ik heb namelijk een gewoon lowbudget Conceptronic kastje gekocht en merk het verschil heel erg goed. Starten van de mac gaat zeker een stuk sneller, maar ook alles wat je er op doet is veel sneller. Ik had nog een oude maxtor 40Gb liggen en die heb ik eerst gebruikt, dat was al een stuk sneller, later een Maxtor DiamondMax 10 met 16Mb cache gekocht en erin gepropt, nu is ie nog sneller.

Dus wat snelheid betreft is het zeker een voordeel, ik kan je alleen niet helpen met de 2 varianten die jij noemt, daar heb ik geen ervaring mee.[/quote:d44c699ce1]

Oké, in ieder geval interessant om te horen.
Toch apart dan, dat ze er standaard een schijf inzetten die zo traag is.

Een langzame schijf word niet zo (snel) heet en maakt ook minder herrie. Voor Apple erg belangrijke factoren.

Ja, inderdaad, zeker als je ziet hoe zo'n mini is gebouwd, daar kan geen tandenstoker meer tussen.

Heb ik het goed, dat bij normale programma's (office) een externe harddeschijf een betere performance boost geeft dan het geheugen verdubbelen van 512 naar 1024Mb?

[quote:1260133edb="mvdenberg"]Heb ik het goed, dat bij normale programma's (office) een externe harddeschijf een betere performance boost geeft dan het geheugen verdubbelen van 512 naar 1024Mb?[/quote:1260133edb]

Ik heb ook gelezen dat dat zo is.

Ik heb trouwens de Iomega Minimax 200 Gig besteld.
Ik zal mijn bevindingen hier uiteraard plaatsen.

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen! :D

Ik heb net met Apple gebeld, om te vragen hoe het met de bestelling stond.

Ik had het geld zaterdag overgemaakt via internetbankieren. Blijkt dat het geld eerst bij hun binenkomt en dan via een internationale betalingopdracht naar Apple America o.i.d wordt overgemaakt. Daar gaat minimaal 5 dagen overheen.
Ik heb de bestelling dus maar afgezegd, ik heb geen zin om 2 weken te gaan wachten omdat Apple rare fratsen uithaald met de betalingsafhandeling.

Ben nu aan het kijken hoe ik het anders/beter kan doen.

Ik zag in ieder geval bij http://www.captainsoft.nl/pi1447168436.htm?categoryId=7 een Lacie 250 voor € 178,50.
Ik ken alleen dit bedrijf helemaal niet.

Vreemd dat de betaling zolang duurt: ik heb 2 keer zaken gedaan via de apple store, en 2 keer voorruit betaald. Beide bestellingen had ik binnen 7 dagen in huis (vanaf het moment dat ik het geld had overgemaakt).

De website die jij gaf, ken ik niet. Een ander forum lid, Justinb81, kwam in dit draadje met de volgende webwinkel: http://www.disc-planet.nl/

Misschien heb je hier iets aan?

Update.

Ik ben net terug van Apple centre Apeldoorn, en daar een Lacie 250 Gig opgehaald.
Ik ga er vanavond mee bezig.

Het lijkt er zo op dat ik de macmini en de lacie allebei aan moet zetten om op te starten vanaf die lacie schijf.
Dat zou een tegenvaller zijn.
Ik ging er vanuit dat als je de macmini aan zou zetten, dat de lacie dan automatisch ook aan zou gaan, dat had ik geloof ik ergens gelezen. :?

Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?

[quote:b99b064bde="mvdenberg"]Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?[/quote:b99b064bde]

Hij kost daar € 199.
Ik zei dat hij bij de Apple store € 179 was, toen kreeg ik hem mee voor € 189.

Ook de 30-inch cinema-display gezien, met hdi trailers.
Echt heel erg mooi, niet normaal meer.

Het lijkt leuk, maar er is volgens mij geen usb-aansluiting. En die is misschien hard nodig als in de toekomst de firewire- verbinding wordt afgeschaft. Of vergis ik me?

Dat is netjes dat je hem voor minder meekreeg. 30" scherm? Jee, dat moet wel heel groot zijn! Volgens mij heb je een andere videokaart nodig wil je daar vlot mee kunnen werken.