Externe schijf sharen zonder wachtwoord

ik heb net alles wat op de schijf stond op cd gezet!!! mooi ff 39 cdtjes gebrand! en heb ze volledig schoon gemaakt!!! maar nu heb ik nog een vraag! is het mogelijk om een externe hd toegankelijk te maken voor alle mensen in het netwerk, zonder dat ze onder mijn naam moeten inloggen op mijn computer (waar de hd aanhangt) en zonder dat ik allemaal accounts moet gaan aanmaken? ik kreeg de tip om share points te gebruiken, maar ik snap er helemaal niks van! zou het eigenlijk ook niet op de een of andere manier mogelijk zijn dat als ik de externe hd aanzet, hij zonder inloggen en doen, op alle computers in het netwerk automatisch verschijnt? via rendezvous zou dat toch mogelijk moeten zijn? of is er nu al een andere oplossing voor?

Dit is hetgeen waar ik me ook aan stoor op mac os x. Op classic mac os kon je een map (dus ook een volume) sharen en iedereen hierop in laten loggen als guest (dan maakt het namelijk niet uit wat je invult als inlognaam/wachtwoord).

Op mac os x kan dit (nog) niet. Ik heb wel een redelijke oplossing gevonden op m’n 2e mac. Ik heb een nieuwe user aangemaakt en ben daarmee gaan inloggen. Daarna heb ik personal file sharing en ftp sharing aangezet en ben ik uitgelogd. Inloggen onder gewone gebruiksnaam en de terminal opstarten. Via [b:23da79840c]sudo rm[/b:23da79840c] heb ik alle mappen verwijderd en een aantal nieuwe mappen aangemaakt (1_anime, 2_doujinshi, 3_manga, 4_hentai, 5_stuffit — ik heb een anime-server voor iedereen in dit studentenhuis).

Daarna kunnen er een oneindig aantal mensen inloggen onder dezelfde naam. Daarnaast kun je onder system preferences bij accounts instellen om [i:23da79840c]allow this user to administrate the computer[/i:23da79840c]. Hierdoor kan de gebruiker elke harde schijf zien bij inloggen. Als je nou alle mappen van de netwerkgebruiker (bij mij 1_anime, etc.) op de externe hd zet, en onder mac hd/users/ een link maakt naar deze harde schijf dan moet je vanaf een andere mac op deze plek uit kunnen komen bij inloggen.

En dan als laatste een applescript schrijven en deze op elke mac in de login-items plaatsen 8)

Laat me weten of het wat is geworden, want dit is puur theoretisch…

[quote:23da79840c]zou het eigenlijk ook niet op de een of andere manier mogelijk zijn dat als ik de externe hd aanzet, hij zonder inloggen en doen, op alle computers in het netwerk automatisch verschijnt? via rendezvous zou dat toch mogelijk moeten zijn? of is er nu al een andere oplossing voor? [/quote:23da79840c]

Volgens mij moet je mac aanstaan om vanaf een andere mac deze externe hd te kunnen zien. Rendezvous is software-matig ingesteld en heeft dus een besturingssysteem nodig (mac os 10.2 of hoger)

Ja ja, natuurlijk mijn mac staat dan ook altijd aan... maar daarom mount de schijf nog niet automatisch op de andere computers! via dat apple script zou ik het wel eens willen proberen, maar ik kan niet scripten? iemand die me hierbij kan helpen?

groetz

Mooi forum over applescript op: [url]http://bbs.applescript.net/[/url] Verder nog een aantal VTC video's op: [url]http://www.vtc.com/productdetail.php?sku=33137[/url] Helaas kun je niet alles zien, daarvoor moet je de cd kopen. :oops: