Externe USB drive unmount uit zichzelf

Heb al een hele tijd last van het volgende probleem. Ik heb 2 Samsung G3 station externe HDD's, USB 2.0, cap. 1,5 TByte elk. Snel en stil.
Maar vanaf het allereerste begin hebben ze één probleem gehad: als je een paar minuten niks doet, unmounten ze vanzelf, en krijg je de bekende melding van OSX dat de Disk niet op de juiste wijze verwijderd was.
Op zich geen groot probleem, maar ik wil een externe USB3 harddisk aanschaffen als backupschijf voor een server, en hoe weet ik zeker dat die niet hetzelfde probleem zal hebben?

Ik heb ook een LaCie externe HDD (USB 2) en die heeft het probleem nooit, die blijft altijd gemount.

NB ik gebruik 10.8.2, heb de USB kabel al vervangen, aangesloten op de ene USB poort en op de andere USB poort, via een hub of direct, het maakt allemaal niks uit. Ook de energy saver settings maken geen verschil.
Gekeken in de system info: alle schijven (LaCie en Samsung) zijn op dezelfde manier gepartitioneerd en geformatteerd, GUID/HFS+ journaled.
Er is wel een verschil: de USB-SATA chip van Samsung is jMicron en die van LaCie is van LaCie zelf.
En de LaCie gebruikt een normale USB stekker, de Samsung een mini-USB. Beide schijven hebben een eigen 12VDC aansluiting.

Iemand dezelfde ervaringen en een oplossing of verklaring?

Ik heb iets vergelijkbaars met een Freecom docking station voor losse harde schijven.
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat het aan de voeding ligt. Die heeft wat kuren, waardoor de schijven die ik er in stop ook na enige tijd automatisch unmounten.
Kan bij jou misschien ook van toepassing zijn.

Daar heb ik wel aan gedacht. De voeding van de Samsung is zo'n bekend blokje met een 12V DC / 2A aansluiting. Maar het is dus niet zo, dat je die gewoon kunt gebruiken als voeding van een andere USB schijf. Vaak mount deze niet en dat kan te maken hebben met de maximale stroom die de schijf nodig heeft om op gang te komen. Als de schijf dan veel stroom trekt, kan het zijn dat de spanning die het blokje levert te ver daalt omdat de voeding te krap uitgevoerd is.
Soms hoor je de schijf wel draaien maar komt ie niet op toeren en mount de schijf niet.

Maar de voeding van de G3 Station levert dus wel voldoende power om de schijf te mounten, maar kennelijk valt de spanning dan dus na een tijdje idle dus weg? Dat zou dan toch iets met de USB-SATA interface te maken moeten hebben, want als ik met de schijf aan het werk ben gebeurt het niet.

NB Ik heb ook zo'n Sharkoon (volgens mij net zo'n ding als die Freecom) en het is zeker belangrijk welke voeding je daaraan hangt, want niet elke schijf die je erin stopt mount automatisch.

Wordt vervolgd.