extra interne HD erbij zetten = ook weer extra lawaai?

Ik wil er een grote (min. 160 GB) extra ata hd intern erbij, iemand ervaringen, tips vwb extra geluid, merk etc.? Is dit wat?: Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB cache

het maakt nauwelijks iets uit qua lawaai, tenminste als je zo'n windtunnel G4 hebt zoals ik. ik heb alle HD slots vol zitten met Maxtor en Western Digital, geen punt

maar ook m’n firewire HD 200G van Wesrtern Digital maakt een verwaarloosbaar lawaai. in ieder geval weinig genoeg om acoustische geluidsopnames in de zelfde ruimte te maken (met m’n PB dan wel, die G4 maakt daarvoor teveel herrie).

Bedankt voor de reactie Joost,

[quote:2f09560bef]ik heb alle HD slots vol zitten met Maxtor en Western Digital, geen punt [/quote:2f09560bef]
Ook geen problemen met warmte?

De dual G4 waar hij in moet is overclocked en produceert derhalve al de nodige warmte. Ik heb 2 maxtor 250 GB externe FW drives, die zijn idd heel stil maar worden wel behoorlijk warm vind ik.

Je computer gaat altijd iets meer geluid maken dan normaal maar ernstig is het niet. Warmte kan wel toenemen door het aantal rpm wat de harde schijf draait, warmte beinvloed de snelheid waarmee componenten werken en hoe lang zo'n component mee gaat. Als harde schijven ouder worden gaan ze meer herrie maken, vooral als het warm is in de kast. Het is vrij normaal dat externe harde schijven erg warm kunnen worden want er is natuurlijk geen (heftige) luchtcirculate rond de schijf en daardoor gaat de hitte gewoon rechtstreeks en langzaam omhoog ipv snel weg geblazen te worden.

Je kan speciale harde schijf coolers halen bij iedere PC winkel maar ik zou wel even research doen welke precies past en welke de beste is want de fabrikanten gaan niet uit van constructies zoals die van de G4.

Maxtor Diamondmax 9 harde schijven zijn behoorlijk stil, let op dat je een model koopt met fluid bearing en probeer er een te vinden met 8 MB cache, die zijn net een tikkeltje sneller dan de modellen met 2 MB cache maar je merkt het wel aan het prijskaartje. Fluid bearing modellen zijn wat gevoeliger voor hitte dan normale harde schijven.

Als je zeker wilt zijn van je zaak dat de interne hitte niet teveel oploopt kan je een LCD thermometer aanschaffen met een sensor en deze in je G4 bouwen. Deze zijn niet al te duur in aanschaf en je kan bijvoorbeeld de sensor op de harde schijf plakken om te kijken of deze te warm is ja of nee. Op de site van de fabrikant van het type harde schijf wat je wilt kopen kan je meestal uigebreide specificaties vinden inclusief de maximum en minimum temperatuur waarin de harde schijf normaal kan functioneren.

Ik heb laatst een WD harddisk erin gezet. Ik had al een IBM erin zitten, en die maakte altijd nogal herrie, maar sinds ik die WD er boven op heb gezet is het heel stilletjs geworden in m'n mac. (G4) Ik denk omdat die WD bovenop de ibm staat het geluid een beetje issoleerd. De WD HD zelf is superstil.

Naast m'n iMac heb ik een 120 GB Lacie FW externe disk. Die zet ik wel uit als ik hem niet nodig heb vanwege het geluid.

[quote:fe0530c0d2]Maxtor Diamondmax 9 harde schijven zijn behoorlijk stil, let op dat je een model koopt met fluid bearing[/quote:fe0530c0d2]

Veel dank voor het uitgebreide antwoord.
Bovenstaand ga ik even verder uitzoeken, fluid bearing had ik nog nooit van gehoord. Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.

Uit testen blijkt:De stilste Schijven zijn Seagate Barracuda. Gevolgd door Samsung spinpoint. Afhankelijk van het type kan het ook omgekeerd zijn. Maxtor met fluid bearing is idd ook zeer stil. Zoek eens met google ,er is veel info en er zijn veel tests over schijven op het net te vinden. :wink:

En roepen dat iets stil is zegt helemaal niks.Je kunt alleen testresultaten die gemeten zijn met een DB meter(en een dure) gebruiken om echt een vergelijk te maken.
Wat voor de een stil is is voor de ander een hels kabaal.!!!