Extra scherm iMac

Ik zit met het volgende probleem: Ik heb een oude iMac en hij heeft last van green light of death. Dit houd ik dat het analog board naar de kolere is. Eerst wilde hij nog wel opstarten, maar nu helemaal niet meer :-(. Dit zou op te lossen zijn door er een extern beeldscherm aan te hangen (hij zou dan dat kapotte onderdeel op het analog board niet meer gebruiken....). Maar hoe moet dat. hij heeft namelijk geen monitor "gaatje". Ik heb [url=http://www.lowendmac.com/imac/video-out.shtml]hier[/url] gelezen dat dat kan, maar wil er toch graag wat meer info over hebben. Heeft een van jullie al een keer deze "operatie" uit gevoerd??

nou als je de tektst goed leest, geeft men aan waar de db-15 aansluiting zit.

“To connect an external monitor to the iMac, you can connect it to the port that is located on the bottom side from the computer (after you remove the bottom cover – the one you remove to remove the motherboard). This port is a DB-15 Apple style and the internal monitor is connected there.”

Eerst even de onderkant eraf halen dus.

[quote:dd82fbada2="dre"]nou als je de tektst goed leest, geeft men aan waar de db-15 aansluiting zit.

“To connect an external monitor to the iMac, you can connect it to the port that is located on the bottom side from the computer (after you remove the bottom cover – the one you remove to remove the motherboard). This port is a DB-15 Apple style and the internal monitor is connected there.”

Eerst even de onderkant eraf halen dus.[/quote:dd82fbada2]

ik ben redelijk visueel ingesteld en heb eigenlijk nog nooit aan m’n mac geknutseld (behalve extra geheugen er in gooien) en zou dus graag een iets uitgebreidere handleiding (liefs met plaatjes) hebben…
En wat voor scherm moet ik er dan voor halen…

Jan-Willem, welke iMac heb je precies? Want de extra beelscherm aansluiting is pas vanaf de slot-loading iMacs geïntroduceerd en dan nog niet bij alle modellen.

[quote:f63bad4a42="macpro"]Jan-Willem, welke iMac heb je precies? Want de extra beelscherm aansluiting is pas vanaf de slot-loading iMacs geïntroduceerd en dan nog niet bij alle modellen.[/quote:f63bad4a42] het is die imac die zo'n gleuf heeft voor een cd (dus geen lade).....

Het is dus een SlotLoading iMac. Maar is het een DV of een Special Edition? Want alleen die twee hebben de extra VGA poort aan de onderkant zitten.

Geeft je beeldscherm vreemde kleuren? En soms helemaal geen beeld?

Dat ligt aan de firmware. Je moet een firmware update doen. Die firmware kan je gewoon downloaden op de apple site onder support.

hij start niet op. Dit is een bekend probleem en het is "op te lossen" door er een extra beeldscherm aan te hangen...

Hij heeft geen aansluiting voor video (het is geen DV of special editie) maar je zou ergens in het moederbord een kabeltje kunnen zetten…

De oudere imacs hebben deze aansluiting aan de onderkant, zoals reeds beschreven op de link die je zelf gevonden hebt. Heb voor je nog een plaatje gevonden, jammer genoeg niet zo groot. De interne monitor zit gewoon met een kabel met db15 connector verbonden met het moederbord. Je kunt er direct een monitor met db15 connector op aansluiten. db15 is de connector die apple in het verleden gebruikte. Er worden genoeg monitoren gebruikt aangeboden. De db15 connector is de grote rechts van het midden.

[img:7b3817b117]http://members.chello.nl/amt.vandijk/p4.jpg[/img:7b3817b117]

Hopelijk heb je hier wat aan.

Deze aansluiting geldt alleen voor de tray-loading iMacs. En Jan-Willem heeft een slot-loading iMac.

Jouw oplossing zal bij Jan-Willem dus helaas niet werken.

Toch met een beetje zoeken op internet zie ik nergens dat het niet kan. Nogmaals een voorbeeldje [url]http://www.wileytradegroup.com/imac_repair/dualmonitors.html[/url]

[quote:9a8259dd30="dre"]Toch met een beetje zoeken op internet zie ik nergens dat het niet kan. Nogmaals een voorbeeldje [url]http://www.wileytradegroup.com/imac_repair/dualmonitors.html[/url][/quote:9a8259dd30] dit is idd wat ik wil doen, maar hoe moet ik het doen.. waar kan ik het gaatje vinden waar ik het stekkertje in moet gooien.....

Ja dat advies kan ik je niet geven. Heb zelf een g4, is wat makkelijker te openen. Maar al met al lees ik op de meeste plekken dat je het aan de onderkant moet zoeken. Even open maken dus, als je zorgvuldig te werk gaat kan er niet zoveel mis gaan. Ik heb op internet ook wel een paar sites gezien waar een imac uit elkaar gehaald wordt.