extra schijf in Imac G4 flat panel

Mijn vader heeft bovenstaande mac en ruimte tekort voor zijn films. Ikzelf heb een G4 dual en weet er best wel wat van. Maar ik weet zo niet of het mogelijk is om een interne harde schijf te plaatsen. weet iemand of dat mogelijk is?

:stuck_out_tongue: gr.emco

Nope, geen ruimte. Zal wel een externe HD kast moeten worden

In de iMac G4 kan je niet een extra HD plaatsen, je kan 'm natuurlijk wel vervangen voor een grotere maar dit is nog tricky en lastig om bij te komen door het design van de iMac. Makkelijkste is om een FireWire schijf te kopen en die voor de films te gebruiken. Ik weet niet welke iMac je pa precies heeft, maar als 'ie een 1,25 GHz model heeft kan 'ie ook een USB 2.0 schijf nemen. De oudere modellen van de iMac G4 hebben slechts USB 1.1, vandaar...

Een 2e harde schijf erbij plaatsen is niet mogelijk in de iMac G4. Er is geen ruimte voor en zelfs als die er is zal de IDE bus het waarschijnlijk niet aankunnen. Daar zit al een HD en CD/DVD unit op.

Wat je wel kunt doen is:

• externe Fire Wire harde schijf
  • interne harde schijf vervangen door een groter exemplaar

Wil je dat laatste doen, dan kun je hier op het forum wel ervaringen vinden mensen die dat eerder hebben gedaan.

Het valt best wel mee om de HD te vervangen voor een grotere HD in een iMac G4. Geduld is hier erg belangrijk. Na eenmaal een keer of 2 zo'n mac te hebben open gemaakt gaat het eigenlijk van zelf :P. Ik zou Dus voor de grotere HD gaan simpel weg omdat ik rand apparatuur niet zo vind sieren en het is duurder. Laat je wel goed informeren bij het overzetten van de HD waar je rekening mee moet houden.

Torx sleutels (hoe je het ook mag schrijven)
Voorzichtig de folie los halen (dat scheeld je weer pasta)
Nieuwe HD op cable select modus zetten met behulp van de jumper

Kan haast niet mis gaan :evil:
Suc6 Macian

Gewoon een extra schijf kopen met usb2 ansluiting. Dit is ook handig voorals je de films nodig hebt op een ander station of bij de aanschaf in de toekomst van een nieuwe mac

[quote:2c78f23700="Petje"]Gewoon een extra schijf kopen met usb2 ansluiting. Dit is ook handig voorals je de films nodig hebt op een ander station of bij de aanschaf in de toekomst van een nieuwe mac[/quote:2c78f23700]

Maar zoals ik al zei: dan moet die iMac wel precies het laatste model zijn (de 1,25 GHz), want alle andere iMac G4 modellen hebben nog een oude USB 1.1 aansluiting !! En dan heb je dus geen ruk aan die hardeschijf simpelweg omdat de overdrachtsnelheid veel en veel te laag is…

Je kunt beter een FireWire schijf kopen dan een USB 2 schijf. Alhoewel de maximale snelheid van USB 2 met 480 Mbps hoger ligt dan de 400 Mbps van FireWire haalt USB 2 dit in de praktijk bij lange na niet.