extrene harde schijf toegankelijk maken voor een netwerk

Ik heb sinds een week osx. En ik hang aan een netwerk waarop nog een os9 g3 aanhangt. Aan mijn powerbook g4 hangt een externe harde schijf. Deze had ik het os9 toegankelijk gemaakt voor de andere computer. Maar nu weet ik niet hoe is dan nu moet doen. weet iemand het?

:?

appeltje i -> eigenaar en bevoegdheden. ff met de rechten klooien. misschien heb je geen schrijf rechten aan staan of zo

Het is mij ook nog steeds niet gelukt, zie:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23113

Ben benieuwd of er hier nog goede reactie’s op komen, alhoewel ik het nu dus niet echt meer nodig heb.

[quote:e47a53a4d7="Gauloises"]Het is mij ook nog steeds niet gelukt, zie:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23113

Ben benieuwd of er hier nog goede reactie’s op komen, alhoewel ik het nu dus niet echt meer nodig heb.[/quote:e47a53a4d7]

Mij ook nog niet :frowning:

[quote:eefb820944="Sg. Alpha"]appeltje i -> eigenaar en bevoegdheden. ff met de rechten klooien. misschien heb je geen schrijf rechten aan staan of zo[/quote:eefb820944]

Zover was ik ook al, maar ik krijg als ik appeltje-i doe, alleen maar te zien, dat de eigenaar lezenen schrijven rechten heeft, en voor de rest kan ik deze niet uitbreiden. Ik las in de help-documenten van mac dat je een optie had: negeer eigendomsrechten, maar die kan ik helemaal niet vinden.

Dus als je nog iets weet… erg ingewikkeld allemaal!

Maar vind osx voor de rest echt super!

[quote:89768bf048="Saskia_sas"][quote:89768bf048="Sg. Alpha"]appeltje i -> eigenaar en bevoegdheden. ff met de rechten klooien. misschien heb je geen schrijf rechten aan staan of zo[/quote:89768bf048]

Zover was ik ook al, maar ik krijg als ik appeltje-i doe, alleen maar te zien, dat de eigenaar lezenen schrijven rechten heeft, en voor de rest kan ik deze niet uitbreiden. Ik las in de help-documenten van mac dat je een optie had: negeer eigendomsrechten, maar die kan ik helemaal niet vinden.

Dus als je nog iets weet… erg ingewikkeld allemaal!

Maar vind osx voor de rest echt super![/quote:89768bf048]

Voor de rest wel, inderdaad :slight_smile:

Behalve voor netwerken maar dat komt misschien nog :?

we hebben het nu maar tijdelijk opgelost om de externe harde schijf aan een andere computer te hangen waar nog 9.2 opdraait, dan log ik in bij die computer...

maar wat een gedoetjes zeg!

het moet toch gewoon mogelijk zijn…

[quote:bc390a250e="Saskia_sas"]we hebben het nu maar tijdelijk opgelost om de externe harde schijf aan een andere computer te hangen waar nog 9.2 opdraait, dan log ik in bij die computer...

het moet toch gewoon mogelijk zijn…[/quote:bc390a250e]

Ik deel m’n externe schijf via een WinDOOS bak :stuck_out_tongue:

[quote:5a2813265d="larridon"][quote:5a2813265d="Saskia_sas"]we hebben het nu maar tijdelijk opgelost om de externe harde schijf aan een andere computer te hangen waar nog 9.2 opdraait, dan log ik in bij die computer...

het moet toch gewoon mogelijk zijn…[/quote:5a2813265d]

Ik deel m’n externe schijf via een WinDOOS bak :P[/quote:5a2813265d]

tja,dat is wel heel triest… :stuck_out_tongue:

> saskia_sas/ gauloises e.a.

na wat prutsen is het gelukt, toegang tot een partitie op andere mac

zoals Sg Alpha al schrijft: via Appeltje-I de rechten instellen van de partitie waarmee je wilt verbinden
ik heb hem op:
Eigenaar: ‘root’
Toegang: ‘lezen en schrijven’

Groep: ‘network’

Anderen: ‘lezen en schrijven’

Delen aanzetten op de mac met die partitie, vervolgens op de andere mac inloggen als ‘root’ (en niet als gast) / dan komt idd je partitie in een lijst tevoorschijn.

Setup hier: mac met partitie die ik wil benaderen draait X 10.2.8 en ingelogd vanaf een mac met X 10.3.3
werkt ook als ik een andere partitie wil benaderen die draait onder 9.2.2 (en vanaf X 10.3.3)

groet + succes

[quote:d235ae5d9f="Viva"]> saskia_sas/ gauloises e.a.

zoals Sg Alpha al schrijft: via Appeltje-I de rechten instellen van de partitie waarmee je wilt verbinden
ik heb hem op:

Delen aanzetten op de mac met die partitie, vervolgens op de andere mac inloggen als ‘root’ (en niet als gast) / dan komt idd je partitie in een lijst tevoorschijn.

Setup hier: mac met partitie die ik wil benaderen draait X 10.2.8 en ingelogd vanaf een mac met X 10.3.3
werkt ook als ik een andere partitie wil benaderen die draait onder 9.2.2 (en vanaf X 10.3.3)

groet + succes[/quote:d235ae5d9f]

Bedankt voor de info!

Op die manier kan je zeker geen bestanden delen voor WinDOOS PC’s?

(Had ik veel geld dan kocht ik m’n ouders & zus ook een Apple dan waren alle computer problemen thuis opgelost :P)

[quote:353a087d24="Viva"]> saskia_sas/ gauloises e.a.

ik heb hem op:

groet + succes[/quote:353a087d24]

Heel erg bedankt voor de tip…

maar ik mag niets wijzigen in “Eigenaar en Bevoegheden” (zie onderstaand plaatje)

[img:353a087d24]http://www.pirana.nl/saskia/test1.jpg[/img:353a087d24]

Ik ben de volledige eigenaar van dit systeem, ik heb voor de persoon die ik toegang wil geven een account aangemaakt… ik weet het echt niet…

> larridon:

geen idee, want: geen verstand van :smiley:
van mac ook niet al te veel, maar wel ervaring en met wat proberen lukt het altijd wel :wink:

ik denk dat het overigens wel makkelijk zou moeten kunnen met een windhoos, op dezelfde manier, dus via “bestandsdeling” onder systeemvoorkeur “delen” (OS X 10.3), anders wellicht via “windows-deling”?

en: het beste m.b.v. ethernet/crossover kabel.

groet

> saskia_sas:

eerst op je mac inloggen als ‘root’-gebruiker, daarmee heb je wel de mogelijkheid om de rechten te veranderen (die heb je niet of minder als je onder een andere account inlogt)

en met inloggen bedoel ik hier: zodra je je mac aanzet, niet zoals in eerdere post wanneer je op een andere mac probeert contact te maken -> die dus ook als ‘root’-gebruiker

[quote:e3a040d389="Viva"]> saskia_sas:

eerst op je mac inloggen als ‘root’-gebruiker, daarmee heb je wel de mogelijkheid om de rechten te veranderen (die heb je niet of minder als je onder een andere account inlogt)

en met inloggen bedoel ik hier: zodra je je mac aanzet, niet zoals in eerdere post wanneer je op een andere mac probeert contact te maken -> die dus ook als ‘root’-gebruiker[/quote:e3a040d389]

ik voel me echt heel dom (ik wist normaal alles van classic, maar nu bij osx niet meer)

maar hoe log ik in als root?

... dat heb ik ook een tijd gehad, maar je moet iets anders gaan denken met OS X

inloggen als hoofdgebruiker, degene die de meeste rechten heeft
hoe is de powerbook geïnstaleerd? met 1 of meerdere accounts? 1 account heeft - meen ik - altijd de meeste rechten. je hoeft dus ook niet in de terminal te gaan rommelen, maar gewoon inloggen als ‘hoofdgebruiker’ wanneer je de mac aanzet, kan uiteraard ook onder ‘Appeltje - log uit’

als je in X 10.3 werkt moet je misschien ook eerst de andere gebruikers uitloggen, probeer dat even

zo moet het lukken, althans zo heeft het bij mij gewerkt

succes, laat nog even weten straks of het idd werkt[/i]

mijn powerbook heeft 2 accounts, de ene (eigenaar/beheerder) ben ik en de andere account is een vereenvoudigd account, dus weinig rechten....

Ik start altijd op vanuit mijn account omdat ik deze computer het meest gebruik. Dus als ik het goed begrijp ben ik dan de “root”-gebruiker. Maar ik kan nog steeds geen bevoegdheden van de externe harde schijf aanpassen. (misschien moet ik hem eerst helemaal formateren en hem een osx schrijfindeling geven…)

Ik begrijp er echt niets van, maar heel erg bedankt voor alle steun en tips!

ik kan nu namelijk wel mijn gewone harde schijf toegankelijk maken… dat is al iets…

Heee, jij denk al de goede kant op... Inderdaad formatteren als HFS+ (mac OS uitgebreid/extended)

Dat lost je probleem op
zie ook: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=272152#272152

En nee, je bent nog geen root gebruiker…
De root gebruiker is de User met de meeste rechten op je systeem… jji bent ‘slechts’ de beheerder.

[quote:322f9d9678][size=9:322f9d9678]Mac OS X kent één gebruikersaccount die alle rechten in het systeem verschaft: de root account. Omdat Apple deze gebruikersrechten standaard heeft uitgeschakeld, is het nodig de account zelf in te schakelen. Dat kan op drie manieren.

De zogenoemde root user is de krachtigste account van UNIX of het Mac OS X-systeem. Deze gebruiker beschikt over alle rechten, en kan dus alles doen met gelijk elk bestand en elke folder op elke plaats in het systeem. Een reguliere gebruiker kan alleen met zijn eigen bestanden in de weer. Apple heeft bewust de root account uitgeschakeld om te verkomen dat een gebruiker (en zelfs de administrator van het systeem) belangrijke systeembestanden zou kunnen verwijderen en zo het systeem onherstelbaar zou kunnen beschadigen. Er bestaan echter drie manieren om toch deze almachtige account te activeren. Uiteraard raden we je aan dat alleen te doen als je weet wat je doet, en weet wat je niet moet doen.[/size:322f9d9678][/quote:322f9d9678]

[i:322f9d9678]Bron: ZDNet.be[/i:322f9d9678]

thx Elian / jij geeft de juiste termen weer, ik heb e.e.a. door elkaar gehaald in mijn eerste post op dit draadje dus lezen: beheerder ipv wortel-gebruiker :?

groet + succes als 'ie het dadelijk doet

ik heb het gedaan... de root-account geactiveerd... is ook gelukt.

maar kon niets veranderen aan de instellingen van de externe HD, maar formateren zit er nu ook even niet in… is een harde schijf van 400gb, vol belangrijke data…

maar ik heb wel weer veel geleerd…

dus hang ik de harde schijf maar aan ons oude g3…

iedereen bedankt!!!