eyehome draadloos

Hoi,

Heeft iemand ervaring met de eyehome en een airport express? zodat je draadloos door het hele huis kunt kijken naar de beelden die je hebt opgenomen met je eyetv?

Ik heb het 1 keer uitgeprobeerd, en eigenlijk vond ik het indrukwekkend. Maar het signaal viel toch net iets te vaak weg, net als bij airtunes…met tv kijjken vind ik dat toch iets te irritant. Had ik gewoon pech, of hoort het af en toe wegvallen er gewoon bij?

Ik heb een EyeHome die draadloos communiceert met mijn Mac Mini via de bijgeleverde WIFI adapter. Mijn WIFI access point is van Linksys.

Werkt prima. Geen wegvallende verbinding. Heb een en ander wel ‘fixed’ op 54Mbps ingesteld, geen ondersteuning meer voor 11Mbit dus.

heb 'm aangesloten op me wireless router verbonden met me mac via AE 10 meter en 2,5 muren verderop.. soms kijk ik uren 8er elkaar zonder probrleem.. soms kan ik niet eens een filmpje van 20 minuten kijken binnen 40 minuten vanwege haperingen...

Ik heb 'm via 2 airport expressen aangesloten en ik heb (tot nu toe) geen last van storingen. Pas als ik ook muziek ga streamen over de zelfde Airport waar de Eyehome aan hangt dan gaat het schokken. Maar ik kijk toch meestal geen TV samen met luisteren naar iTunes dus dat is niet zo erg.

Heb EyeTV 200 met Firewireaansluiting op mijn PB 15" 1,67 Ghz. Via een extra Airport Express die ik op mijn EyeHome heb aangesloten kan ik op mijn gewone televisie mijn Powerbook bereiken (ITunes, Iphoto, Filmpjes en de met EyeTV opgenomen televisieprogramma's). Mijn Powerbook is dus nu (onder andere) een erg gebruiksvriendelijke Hard-disk videorecorder. Het leuke hiervan is dat je tijdens het opnemen naar het begin van de opname kan gaan en je op elk gewenst moment het afkijken kan pauzeren . TOTDAT de laatste update van OSX (10.4.3) kwam! De nieuwste EyeHome 1.6 software bleek toen niet meer goed te werken, crashte steeds. De makers van EyeTV en EyeHome, www.Elgato.com zijn op de hoogte van dit probleem en zoeken naar een oplossing. De tijdelijke (bewerkelijke) oplossing voor het nieuw ontstane probleem is het weggooien van EyeHome 1.6 en de vorige versie (vanaf de website van Elgato) 1.5.2 installeren. Om nu je opgenomen televisieprogramma's te kunnen zien moet je ze eerst als mp4 saven en in je mapje fils/movies plaatsen... Een verslechtering dus... Maar: Elgato werkt aan een oplossing...

[quote:89471527fe]een erg gebruiksvriendelijke Hard-disk videorecorder. [/quote:89471527fe] Zo gebruikersvriendelijk is deze oplossing mijns inziens nou ook weer niet. Ik gebruik de zelfde setup maar dan met een Mac mini op zolder.

Wat niet handig is is dat je geen opnames kunt weggooien vanaf je Eyehome afstandsbediening. (Je hebt ze namelijk net gekeken op je TV en dus dan denk je er aan om ze weg te gooien). Wat ook niet handig is is dat je niet spontaan terwijl je naar de TV kijkt op record kunt drukken. Daarvoor moet je toch weer achter de Mac gaan zitten. En die zit op afstand (bij mij op zolder) want dat was juist de reden van het gebruiken van de Eyehome/Wireless oplossing.

Ook het kijken terwijl er wordt opgenomen gaat niet vlekkeloos. Het eerste probleem is dat de Eyehome ‘nieuwe content’ soms pas ziet nadat je Eyehome server op de Mac opnieuw hebt opgestart (staat zo in de manual). In de praktijk lijkt Eyehome hardware uit en aanzetten en een paar keer opnieuw verbinding maken dit ook op te lossen. Het blijft knullig.

Maar dan kun je kijken en vooruitspoelen tot het punt wat het einde van de opname was op het moment dat je begon met kijken. Stel je opname loopt al 10 minuten en je begint met kijken dan kun je 10 minuten kijken en dan stopt het kijken (maar niet altijd) en moet je opnieuw beginnen en eerst spoelen naar waar je was. Dit stoppen gebeurt vooral bij vooruitspoelen. Dus als je net over een reclame aan het skippen bent die op die 10 minuten grens ligt dan denkt de Eyehome dat de opname afgelopen is terwijl er nu in werkelijkheid 20 minuten al zijn opgenomen. Het einde van de opname loopt dus niet mee naar achteren terwijl er nog opgenomen wordt. Het wordt bij de start van het kijken bepaald en niet meer veranderd.

Verder is een teller in % bij spoelen niet echt handig. Ik ben gewend om een vast aantal minuten vooruit te spoelen bij het skippen van reclames maar nu moet ik een aantal procenten spoelen en die zijn dus afhankelijk van de lengte van de opname. Soms is 10% 5 minuten en soms een kwartier. Zeker bij ‘tijdverschoven’ kijken weet je niet hoe lang een opname is en zit je een beetje in het duister te spoelen.

Het is ook niet mogelijk (voor zover ik weet) om een DVD die in je Mac zit via Eyehome af te spelen.

Al met al zo veel haken en ogen dat de Eyehome / EyeTV combinatie geen goede vervanger is voor een ‘dedicated’ hard disk video recorder. Zeker als je Mac niet in de zelfde kamer staat als de Eyehome / TV.

Wat eigenlijk wel erg jammer is is dat dit niet had gehoeven. Alle hardware is er, het is de firmeware op de Eyehome die zo gelimiteerd is dat het niet echt lekker werkt.

Ik heb nog een aanvullende vraag waarop het antwoord waarschijnlijk negatief zal zijn, maar niet geschoten is altijd mis. Is het mogelijk om middels de eyehome direct vanaf de tv opnamen te maken (dus ongeveer zoals een conventionele hd-recorder doet), welke dan opgeslagen worden op een hd ergens in het lokale netwerk (mac danwel externe hd), dus zónder tussenkomst van de eyetv? Nog een andere vraag: wat is de max. haalbare kwaliteit van de door eyetv gemaakte opnamen? Is het (100mbit) ethernetwerk een beperkende factor in deze?