EyeTV for DTT (Digital Terrestrial TV)

kzag deze op apple.nl en vroeg me af of ik dit zomaar kan gebruiken, of moet je een abonnement hebben op digitale tv.

(kon er ook geen draadje over vinden trouwens)

kan iemand me vertellen of dit zonder meer te gebruiken is.
of dat er een addertje onder het gras zit?

alvast bedankt.

Er schijnen zenders te zien die je zo uit de ether kunt plukken. Maar voor de commerciële zenders zul je waarschijnlijk toch een abonnement moeten afsluiten.

bij kpn kan je digitenne aanschaffen, misschien heb je bij dit apparaat alleen het kaartje nodig zoals die ook bij schotels te koop zijn.

daan.

http://www.digitenne.nl/athometv/wat-heb-je-nodig.asp

succes

of je luistert gewoon naar One More Thing... nummer 3!!

[quote:1bc57296f9="Joor"]kzag deze op apple.nl en vroeg me af of ik dit zomaar kan gebruiken, of moet je een abonnement hebben op digitale tv.

(kon er ook geen draadje over vinden trouwens)

kan iemand me vertellen of dit zonder meer te gebruiken is.
of dat er een addertje onder het gras zit?

alvast bedankt.[/quote:1bc57296f9]

Die Eyetv for DTT is niks anders dan een Digitenne-ontvanger die voor computers bedoeld is. Digitenne is de organisatie die voor de omroepen digitale uitzendingen via de ether verzorgt. Deze uitzendingen vinden plaats door het uitzenden van terrestriale digitale signalen. De signalen zijn gecodeerd, dit omdat als straks in 2008 de dekking van Digitenne landelijk is er in theorie ook in de grensgebieden gekeken zou kunnen worden en dat mag niet.

Auteursrechten worden namelijk slechts betaald voor het Nederlands grondgebied, vandaar. Het coderingssysteem wat gebruikt wordt is Conax. Wie Digitenne aanschaft krijgt behalve een ontvanger ook een smartcard die het gecodeerde signaal kan decoderen. Afhankelijk van je abonnement zijn bepaalde kanalen wel en andere niet te zien.

Die Eyetv waar jij het over hebt is zo te zien echter bedoeld voor free-to-air uitzendingen en het grote probleem is dat deze niet van toepassing zijn in Nederland. Voor zover ik kan zien op de website van de fabrikant (El Gato) is het apparaat niet geschikt voor smartcards en heb je er weinig aan daar de uitzendingen gecodeerd zijn. Misschien dat er een speciale versie op de markt komt voor Nederland of een ander model dat wel smartcards kan lezen, maar dat weet ik niet.

Succes ermee in ieder geval.

[Update: er is inderdaad een model dat geschikt is voor het Nederlandse systeem. Kijk voor meer informatie op www.elgato.com]

Elgato heeft ook nog de EyeTV 410 for DTT. En die is wel geschikt voor Nederland en smartcards.

Mijn oog viel ook op die EyeTV voor DTT, maar na wat zoeken kwam ik er ook achter dat het in NL niet gaat werken. In belgie hebben ze wel alles free-to-air, dat word betaald via belasting ofzo. Ook in finland is het meeste free-to-air, en nog meer europese landen. Nederland lijkt hierin een buitebeentje (what else is new?) Erg jammer ,want inplaats van die 149 euro voor de Eyetv for DTT hebben wij de Eyetv 410 nodig,plus een Conax 5 CAM, wat neerkomt op 299 voor de eyetv 410 en +- 100 euro voor de CAM. En dan natuurlijk nog 7,50 per maand naar de portomonee van KPN.

Ik heb dat spulletje voor de schotel en het bevalt goed!

tis een 310 met cardreadermet daarin een canaaldigitaal card

Dat ligt eraan: als je alleen naar het 6 uur journaal, Ter Land ter zee en in de lucht en Schone schijn kijkt, dan heb je geluk, want nederland twee is wel free to air, maar ja, als je ook daadwerkelijk KWALITEIT wil hebben, dan heb je idd de 410 nodig. Overigens is het los aan te schaffen CI kaartje ongeveer 75 euro. Hiervoor verwijs ik nogmaals naar de derde aflevering van onze podcast.

hmm bedankt, ik had in m'n powermac g4 een miglia kaartje, aangesloten op de kabel maar dat gaat in m'n nieuwe imac g5 natuurlijk niet. en ik vond het wel een leuk klein kastje, ik zoek nog ff verder,

iemand nog alternatieven?
voor m’n imac g5 dan he

en bedankt voor de commentaren…

en de podcast heb ik wel gedownload,
maar nog niet beluisterd.
gelijk doen! 8)

Koen, weet jij of het CAM kaartje niet online te bestellen is? Amsterdam heeft aardig wat satteliet zaakjes, maar online is het moeilijk zoeken als je niet precies weet wat je moet hebben. Zover ik gezocht heb naar info gaat het om een Conax 5 kaartje. Heb jij mischien een naam van de kaart waardoor het makkelijker zoeken is?

weet iemand welke zenders naast (blijkbaar) Nederland 2 te bekijken zijn zonder CAM en smartcard. ik heb me er zojuist in zitten verdiepen en TV op een 23" ACD lijkt me wel mooi!

verder vraagje, kun je die Elgato dingen zover krijgen dat als ze aan Mac-1 hangen ik TV kan kijken op Mac-2?

@ Medah: Ik heb een Irdeto en Conax Dual CI kaart. Verder geen productnaam of iets dergelijks gevonden. Deze kaart is voor 75 euro verkrijgbaar bij Olie en Olie in Den Haag (Neherkade). Ik heb gene idee of ze ook online zijn te krijgen. Als je er naar wil zoeken, moet je DVB-T als zoekterm ingeven.

Je kan met KPN/Digitenne + EyeTV 410 alleen Ned 2 gratis ontvangen. Je hebt voor de rest absoluut een CONAX module en een abbo nodig. Geen 3rd party-zelfprogrammerende modules; alleen CONAX.

Ik heb de volgende setup:

G5+ 23"HD+EyeTV 410+Conax+Digitenne -draadloos- EyeHome+TV.

Daarmee is mijn G5 een servertje geworden waarmee ik TV digitaal kan opnemen en opslaan, en dat vervolgens draadloos naar mijn tv kan streamen. Alles op afroep, wanneer je wilt.

Er zijn echter ook wat nadelen:

Digitenne heeft geen BBC1 en BBC2, wat eigenlijk een dealbreaker is. Alleen BBC Prime, wat echt niks is. Daarbij heeft de EyeTV 410 veel last van langsrijdende trams en soms ook een scooter (weird). Het schakelen tussen de kanalen duurt enkele seconden. Ook jammer. Maar verder ben kan ik het aanraden. Ik heb inmiddels een behoorlijke bibliotheek aan docu’s, series, etc… opgebouwd en kan dat oproepen wanneer ik wil, op tv en ik zie dat wel als een enorme luxe. Zo moet het! Nu nog die paar flaws eruit en je bent klaar.

Het beeld op de 23" is alleen leuk als je er wat vanaf zit; je ziet anders toch wel van die digitale blokken en zo. Maar TV in de bovenhoek van mijn 23" terwijl k werk of internet is wel prettig!

Je kunt overigens met het programmaatje CyTV (versiontracker) van de ene mac naar de andere streamen. Ik heb het nog niet geprobeert.

Succes!

MacF

[EDIT:] Ben ik nu opeens een nieuw lid?

Bedankt MacFranky, geweldig verhelderende post. Ik zal eens naar dat CyTV kijken of het wat is, dan kan de EyeTV aan de snelle Mac blijven terwijl we op de laptop TV kijken ;-)

edit: dat CyTV ziet er echt heelerggoed uit! hmmm, DigiTenne heeft geen Duitse zenders (jammer) - maar toch maar eens overwergen… staan die nog op de planning?

You're welcome. Als je dat CyTV voor mij uittest, dan hoor ik graag hoe en of het werkt. Digitenne: http://www.digitenne.nl/athometv/zenderlijst.asp heeft voorlopig geen zenderuitbreiding op stapel staan. Met veel tamtam presenteerde ze een paar maanden geleden een handjevol radiozenders, maar that's it. Nog steeds geen BBC1+2!!! (eikels)

Overigens hoef je van Digitenne geen technische ondersteuning te verwachten aangaande je EyeTV want die mensen snappen er daar helemaal niets van. Die willen alleen abbootjes verkopen. Zoek een dealer die je het pakket ZONDER decoder wil leveren. Scheelt geld en die decoder gebruik je toch niet; het gaat je om de smartcard+abbo.

Technische ondersteuning (per email) van ElGato is byzonder goed, snel en persoonlijk.

Good luck!

MacF

MacF,

Heb net een Elgato 410 besteld en een losse SC van KPN. Welke Conax CAM gebruik jij in jouw Elgato 410 met Digitenne?

Thnx!

vraag: als je een abonnement hebt op digiotenne kan je dan gelijktijdig de tv gebruiken op het zelfde abonement dus.

DVB-TT eyetv410 en eyetv-DTT

Welke cammoduul wordt er gebruikt?
Is het een conax of irdeto-2 encryptie methode?