FaceTime gehackt?

De laatste tijd krijg ik regelmatig een oproep van FaceTime op mijn iMac. Het gaat steeds om eenzelfde gebruiker die ik goed ken, … maar als ik de oproep aanneem blijft het stil.
Merkwaardig is dat ik op mijn iPhone en iPad deze oproepen niet binnenkrijg. Wat is er aan de hand?

Belt die persoon via een nummer of een e-mail adres?
Welke OS’en hebben je computer en je telefoon / tablet?

Ik weet niet hoe men mij belt. Hoe/waar kan ik dat zien?

iMac : macOS Big Sur version 11.5.2
iPhone : iOS 14.8
iPad : iOS 12.5.4

Hmmm…

Dat contact, op welke manier staat hij / zij in jouw contacten?
Als nummer of als adres of als allebei?

Met GSM-nummer en email-adres.

Ik zat laatst te facetimen en had het toen over het plaatsen van een schutting. Vervolgens ging ik een uurtje later op mijn Ipad en toen kwamen er allemaal advertenties van schuttingen voorbij.

Zelf had ik hier nog niet naar gezocht en mijn vrouw ook niet. Kan facteime gehackt zijn?
Of slaat dat echt nergens op…

Ik denk niet dat FaceTime gehackt is, maar dat (een van) de Google apps op jouw device ‘geluisterd’ hebben.

En wat moet ik begrijpen uit een Google app die geluisterd heeft?
En waarom een app van Google?

Voor hetzelfde geld is het een app van Facebook. Het gaat om het principe dat er apps zijn die alles in het werk stellen om info los te peuteren van de gebruiker, om dat om te kunnen zetten naar advertentie-inkomsten.

Dat begrijp ik, … maar wat hebben ze er aan iemand te facetten en dan niets te zeggen/laten zien. Zo peuteren ze toch niets los.
En wat ik echt vreemd vind is dat alleen mijn iMac van die facettime-oproepen krijgt, terwijl een reguliere oproep ook op mijn iPad en iPhone terecht komt.

Dat komt waarschijnlijk omdat degene die jou ‘belt’, jou alleen als mailadres in zijn adresboek heeft staan. Ik dat zou eens navragen bij die ene persoon.