Falende externe HDD?

Hallo allen,

Mijn technische kennis rijkt niet ver genoeg om deze vraag te kunnen beantwoorden. Zoeken op internet levert ook weinig duidelijks op.
Aan mijn AE hangt een 2TB externe HDD van Freecom. Onlangs heb ik deze eens meegenomen naar mijn vader omdat hij wat bestanden wilde hebben. De schijf word gebruikt als opslagmedium voor films/series, en deze vervolgens af te spelen op de Apple TV.

Eenmaal bij mijn vader aan de iMac gehangen hebben we de schijf eens gecontroleerd. Schijfhulprogramma gaf aan dat de schijf hersteld moest worden. Een aantal dagen later, thuis, deed de schijf opeens raar. Wederom eens aan mijn MBP gehangen en weer de melding dat deze hersteld moest worden. Vandaag dacht ik "Laat ik eens kijken of het nu opgelost is", met wederom de volgende melding:

[img]/uploads/community/23f9f65986f2c6999773be2bcb065bd46d467f7d_0.png[/img]

Geprobeerd met SMART Utility de schijf te controleren, maar OSX ondersteunt dit niet. Is deze schijf kapot aan het gaan? Of zou het probleem opgelost zijn met een keer formatteren? Het probleem is namelijk dat herstellen prima gaat, ik kan daarna de schijf nadien opnieuw controleren waar hij zonder problemen doorheen komt.

In beide gevallen moet er iets anders naast komen, ik heb overal een back-up van behalve van deze schijf. Is het verstandig om een NAS te kopen (zo ja, welke?), of een losse HDD en deze ook aan de AE hangen. Kan ik 2 losse schijven dan ook in RAID instellen, zodat ik mijn download bestanden niet steeds 2x hoef te kopiƫren?

Groet

SMART opvragen op externe schrijven werkt inderdaad vaak niet. De controller in een externe (ik neem aan USB) behuizing geeft deze commando's vaak niet door. Een optie is de disk zelf rechtstreeks aan een SATA poort te hangen; dan zul je SMART op kunnen vragen.

Ik denk dat de schijf inderdaad aan het overlijden is en er steeds slechte sectoren ontstaan. Schijfherstel of de disk zelf zal die sectoren her-alloceren maar dat stopt een keer. En dat is het game over.

Als de data op deze schijf je lief is, dus direct naar de winkel rennen en een nieuwe schijf kopen en kopieeren die hap.

Inmiddels contact opgenomen met de fabrikant (Freecom). Het "klussen" ging me te ver. Inmiddels backup gemaakt op een nieuwe HDD middels CCC. De defecte schijf gaat na de kerst richting het service centrum.