fan PB blaast opeens permanent

tot vandaag ging de fan van mijn 17" 1,33Ghz slechts zeer sporadisch draaien ook bij intensief gebruik. vanaf vanochtend loopt hij permanent te loeien, ook als ik alle applicaties afsluit en een tijdje niets doe. Temperature monitor geeft 53 C aan, wat normaal altijd tussen de 35-42 C zweefde.

komt dit uitsluitend door dat de omgevings temperatuur omhoog is gegaan of zijn er misschien nog ander oorzaken aan te wijzen?
Activity monitor geeft constant ca. 70% gebruik aan, lijkt me teveel bij nietsdoen.

hoe kan ik ook alweer zien welke processen actief zijn?

[quote:61d51d9b50="4iam"]hoe kan ik ook alweer zien welke processen actief zijn?[/quote:61d51d9b50]

terminal.app

[code:1:61d51d9b50]top[/code:1:61d51d9b50]

ik moet zeggen dat de fan van mijn 12" powerbook de laatste tijd ook veel vaker (soms idd zelfs bijna permanent.) aan gaat.

Je kan via de terminal ' ps aux' intypen dan krijg je alle processen te zien. Je kan ook het programma 'activiteitenweergave opstarten' ook hier krijg je dan alle processen te zien, maar volgens mij krijg je dan niet alle processen te zien.

Overigens krijg ik met commando ‘top’ in de terminal ook niet alle processen te zien.

Dan heb ik nog een vraag: waar kan je de temp. mee aflezen? Een standaard app in Mac Os X?

Ik heb al een niet apple programma gevonden. En mij temps komen ongeveer rond de 40-45 graden uit. Ik moet zeggen hier binnen is het warm en ik ben ook al enige tijd op mijn iBook G4 1.2 Ghz bezig.

"ik moet zeggen dat de fan van mijn 12" powerbook de laatste tijd ook veel vaker (soms idd zelfs bijna permanent.) aan gaat."

Bij mijn dual g4 staat de fan ook constant aan. Dit is het geval sinds de update naar 10.3.4
:cry:

Best irri

Zoek naar 'temperature monitor' op www.versiontracker.com Krijg je in je menubalk de temperatuur te zien, leuk tootlje. Mijn PB 1.25Ghz is nu 42°C. maar vaak veel warmer en dan gaat soms de ventilator even aan.

Ik heb ook een powerbook 12" en 1,33. De ventilator, is bij mij bijna altijd aan. Als ik dan een herstart maakt blijft is hij de eerste 20min weer stil maar daarna begint het weer.

Warm word ie ook wel, en zelfs als ik hem gewoon alleen muziek laat afspellen blijft de ventilator aan.

Jurriaan

Heeft het misschien te maken met de buitentemperatuur?

dank voor de hulp. probleem verholpen maar weet helaas niet precies wat de boosdoener was.

in terminal zag ik dat de finder van het hoofdaccount permanent 80% van de CPU gebruikte.
dit account uitgelogd en bij een ander account gezien dat dat normaal veel lager is.
alle apps gestopt. disk permissies hersteld, macjanitor gedraaid.
computer herstart. niet geholpen.
2 x finder force quit = relaunch werkte daarna.

temp nu weer iets boven de 40C en fan is weer stil.

als iemand een zinnige verklaring heeft hoor ik deze graag.

het probleem van de continu blazende ventilator op de PB 12" na verschillende Panther updates is genoegzaam bekend. helaas heb ik er zelf ook last van maar het valt me inderdaad op dat de blazer vaker aanspringt en langer blijft blazen als de omgevingstemperatuur hoger is en als de ondergrond bijv. een houten tafelblad is; als ik hem op mijn bureau met glasplaat leg blijft het wat rustiger. ik vind het jammer dat mijn pb nu meer lawaai maakt: hij was zo lekker stil in het begin!