Fatale vastlopers in OSX

Weet iemand of bij een bevriezing van het scherm via bepaalde unix commando's kan vermeden worden om de aan-en uit toets te gebruiken? (in de veronderstelling dat force quit niet meer lukt) Bij mijn oude G3 kon ik altijd herstarten via Klaver+alt +start maar hoe doe je dat bij een G5? (al moet ik zeggen dat ik nooit vastlopers heb met mijn G3/G4 in Panther) hopelijk is dat met mijn nieuwe G5 ook zo... :?

lang de aan knop stevig induwen. Dan slaat ie vanzelf uit.

Succes

Dat deed ik tot nog toe als ik een G5 had die bleef hangen. Maar iik vraag mij wel af of dit gezond is voor de harde schijf. Is er een in dit geval wel een verschil met de stekker uit het stopcontact te trekken? Ik heb mij laten wijsmaken dat MacOS X een Unix systeem is en dat fatale vastlopers ALTIJD kunnen vermeden worden. Of heb ik het verkeerd voor?

TIA

Volgens mij is er bij een kernel panic geen andere mogelijkheid meer dan de aan-knop ingedrukt houden. Dat staat ook in de gebruiksaanwijzing. Daar staat overigens ook dat als zelfs dat niet werkt, dat je dan de stekker eruit moet trekken. Misschien is er dus toch een verschil tussen knop en stekker.

een kernelpanic heb ik nog nooit meegemaakt, en als mijn scherm echt vasthangt, zet ik me hier achter andere computer, log ik in via ssh, en sluit paar dingen af, via netwerk, en kheb zo eigenlijk nog nooit echte crash gehad 8)