Faxen in Panther; waar is logboek?

Ik fax zo nu en dan via Panther. Handig, dat geintergreerde faxfunctie en zo in samenwerking met Adressenboek!

Maar ik kan nooit ontvangstbevestiging vinden, of iets als een logboek. Ik wil zeker weten dat de faxen goed zijn overgekomen.

Hoe en wat?

ik heb zelf nog nooit met Panther gefaxed, maar ik zie wel een log entry staan in: Console > logs > /var/log > fax

geen idee wat ie daar allemaal in gaat zetten als je gaat faxen, maar misschien een leuk beginpunt om te kijken…

Ok. Zal even naar kijken.

Ondertussen kan ik geen faxen ontvangen. Hoe komt dat?

Systeemvoorkeuren>afdrukken+faxen/‘ontvangen fax op deze comp’ is aangevinkt…

je mac staat op de juiste lijn aangesloten?

Heb je ADSL? Misschien zit dat in de weg, want dan komt het faxsignaal (de normale telefoonlijn dus) niet goed door. Hetzelfde als je zelf wilt faxen of inbelt met je modem, dan moet je eerst je ADSL-modem even uitzetten, toch?

Bij ADSL heb je een splitter die het gewone telefoon- en faxverkeer splitst van het internetverkeer. Dit spoor lijkt mij niet het goede.

Heb ADSL, inderdaad.

Ik heb ethernetkabel eruit gehaald en analoge telefoonlijn erin geklikt. Aansluiten op normale telefoonaasluiting. Versturen gaat OK. Moet ik dan in systeemvoorkeuren bij netwerk of zo instellen op interne modem?
(dan blijven we bezig)

@michel: het gewone telefoonverkeer gaat inderdaad normaal, maar als ik met mijn interne modem wil inbellen bij Girotel (toegegeven via VPC) dan lukt dat alleen als ik eerst ADSL uitzet.

@susanne: Ethernet hoef je er in ieder geval niet uit te trekken. In systeemvoorkeuren hoef je ook niks te veranderen, maar je interne modem moet natuurlijk wel aangevinkt staan bij netwerkpoorten. Het handigste is zowel je ADSL-modem als je interne modem aan te sluiten op de telefoonkabel die naar je aansluiting in de muur loopt. Als je een verlengsnoer koopt waarop je twee telefoons kunt aansluiten, dan ben je er. In de ene aansluiting stop je de kabel van het interne modem en in de andere die van je ADSL-modem. Dan hoef je geen kabeltjes en stekkertjes te wisselen als je wilt faxen, maar alleen je ADSL-modem uit te zetten.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag in dit draadje: In het betreffende logbestand staat niets. Er is geen informatie terug te vinden over geslaagde en niet geslaagde faxpogingen. Is dit een bug in Panther of is dit alleen bij mij zo ?

Nee, dat is niet alleen bij jou zo en ook niet echt een bug. Het is gewoon een bijzonder kaal faxprogramma, volgens mij om de makers van FaxSTF niet voor het hoofd te stoten. Panther faxt prima, maar meer moet je er niet van verwachten.