FCE: Diagonale lijnen in de Viewer

Hallo

Gisteren was ik weer op FCE aan het bijleren tot er plotseling in de Viewer twee diagonale lijnen verschijnen. Het beeld wordt ingezoomd en ik krijg het niet meer tot normale grootte. Ook in Canvas is het beeld ingezoomd. Het is heel vervelend om te werken. Als ik nu in Viewer kom met de muis verschijnt er een handje. De diagonale lijnen blijven staan, ook als ik hoofdstukken van tevoren wil bekijken die ik gedaan heb en waar het probleem zich niet voordeed

Rhodora

in het midden boven in het canvas kun je selecteren "fit to window" en "image" "image + wireframe" en "wireframe" als je daar image selecteert zijn je lijnen weg

Bedankt Sander, De lijnen zijn inderdaad weg, al een hele opluchting , maar de beelden zijn nog altijd groot ingezoomd. Als ik uitzoom is het beeld klein en helemaal zichtbaar maar niet schermvullend

Wat is Viewer en Canvas? :mrgreen:

in je viewer bekijk je je bronmateriaal en je canvas is je timeline die je uiteindelijke montage weergeeft. @ RHODORA: weet je zeker dat je "fit to window" hebt geselecteerd want anders lijkt me dit vrij raar.. "fit to all" kan ook helpen als dit niet werkt moet je even dubbelklikken op het filmpje in je timeline en dan in je viewer bij "motion" kijken of je "scale" op 100% staat.

Het beeld in de Viewer is terug normaal op normale grootte en Canvas geeft hetzelfde formaat. Maar het beeld wordt weergegeven zoals 4/3 op je TV ( 2 randen aan de zijkant) en scale geeft geen 100% aan maar 71%. Ik kan nu weer werken maar heb toch graag mijn originele formaat terug[/code]

dan moet je je scale terug op 100% zetten

Daar zit hem nu net het probleem. Als ik de scale op 100% zet wordt het beeld enorm uitvergroot en heb ik meer een close-up van de persoon in beeld dan iets anders. Ik moet iets fout gedaan hebben maar ik weet niet wat. Ik ben bang dat ik FCE opnieuw moet installeren omdat ik dan alle voorgaande lessen "verlies". Ik begin nu aan les 9 van Weynand's boek. Op het einde van de vorige les is het gebeurd. Ik denk ook als ik het beeld niet in normale grootte terugkrijg mijn films op dvd ook een ander formaat zullen krijgen

shift Z

Helpt niet ;maar jullie zijn bedankt voor de hulp

100% gaat ook niet werken omdat je beeldscherm daar waarschijnlijk te klein voor is. dat is de bronclip op 100%

In pincipe kun je met Shift Z (fit to window) in de tijdlijn, viewer en canvas het beeld vullend maken aan het venster.
Ook kun je bovenaan de viewer en canvas bij de meest linker button kiezen voor fit to window.

de diagonale groene lijnen die je ziet is een overlay, die je in de meest rechter van die buttons kunt aanpassen, waarschijnlijk staat hij op ‘Image & wireframe’. Dan kun je namelijk de schaal van het beeldmateriaal aanpassen. gewoon aan of uitvinken dan gaan ze vanzelf weg.

Dus kort:
Dit is een weergavegrootte, niet de uiteindelijke grootte van je film.

Timmyboy heeft me wel op het goede pad gezet. Op het Apple forum vond ik de oplossing:

, if there isn’t enough room for FCE to display the image full size in the window it scales it to fit. Make the windows larger, (for example put it on compositing view under window arrangement), and then choose scale to fit for each of the images.