[FCE] Kwaliteit van geimporteerde items in FCE

Ik werk sinds een 1/2 jaar met FCE en eigenlijk lukken de meeste dingen wel. Er is alleen een ding dat ik niet helemaal begrijp: kwaliteitsverlies. Wanneer ik een high-res foto heb of een filmpje gemaakt heb in After Effects, dan ziet het er heel goed uit als ik het direct naar iDVD sleep. Ook op TV ziet het er goed uit.

Wanneer ik nu de foto of AE-filmpje importeer in FCE dan is de kwaliteit ervan (eventueel na renderen) toch bedroevend slecht (grove korrel en kleuren die door elkaar lopen). Bovendien zien de zaken er in de Viewer nog beter uit dan wat er uiteindelijk in de Canvas zichtbaar wordt. Voor wat betreft export uit AE heb ik al verschillende dingen geprobeerd; met frame rate veranderingen bij de export uit AE, verschillend formaat exporteren, etc maar ook dat helpt niet.

De vragen die ik dus heb zijn:

• Hoe komt dit storend kwaliteitsverlies en wat kan ik doen om de kwaliteit van het FCE filmpje of foto-stills te verbeteren?
  • Wanneer dit kwaliteitsverlies aan de beperking van de 72dpi ligt, waarom heeft iDVD daar dan geen last van?
  • Is het iets met mijn project instellingen in Final Cut Express?
  • Heeft FCP van het bovenstaande ook last?

Ik heb een 1.25 GHz PwerPC G4, 768 MB DDR SDRAM en draai OS-X 10.3.3

Ik begrijp niet alles even goed waty je vraagt maar zal kijken of ik wat algemene antwoorden kan geven.

Video heeft een beperkte resolutie. Het is voor PAL (europa) maar 720 bij 576 pixels. Maar de kwalitieit wordt ook nog eens bepaald door de gebruikte video-compressor (compressor is een manier om het beeld in te pakken). Fcp en fce zijn standard ingesteld en werken het liefst met de dv-pal compressor van quicktime. Die is op zich redelijk goed (bruikbaar t/m semi-prof nivo). Ik noem de twee programma’s in een adem om ze in grote lijnen precies hetzelfde werken. Alleen voor fce zijn bepaalde functionaliteiten uitgezet of verstopt.