[FCE] Kwaliteit van geimporteerde items in FCE

Ik werk sinds een 1/2 jaar met FCE en eigenlijk lukken de meeste dingen wel. Er is alleen een ding dat ik niet helemaal begrijp: kwaliteitsverlies. Wanneer ik een high-res foto heb of een filmpje gemaakt heb in After Effects, dan ziet het er heel goed uit als ik het direct naar iDVD sleep. Ook op TV ziet het er goed uit.

Wanneer ik nu de foto of AE-filmpje importeer in FCE dan is de kwaliteit ervan (eventueel na renderen) toch bedroevend slecht (grove korrel en kleuren die door elkaar lopen). Bovendien zien de zaken er in de Viewer nog beter uit dan wat er uiteindelijk in de Canvas zichtbaar wordt. Voor wat betreft export uit AE heb ik al verschillende dingen geprobeerd; met frame rate veranderingen bij de export uit AE, verschillend formaat exporteren, etc maar ook dat helpt niet.

De vragen die ik dus heb zijn:

• Hoe komt dit storend kwaliteitsverlies en wat kan ik doen om de kwaliteit van het FCE filmpje of foto-stills te verbeteren?
  • Wanneer dit kwaliteitsverlies aan de beperking van de 72dpi ligt, waarom heeft iDVD daar dan geen last van?
  • Is het iets met mijn project instellingen in Final Cut Express?
  • Heeft FCP van het bovenstaande ook last?

Ik heb een 1.25 GHz PwerPC G4, 768 MB DDR SDRAM en draai OS-X 10.3.3

Ik begrijp niet alles even goed waty je vraagt maar zal kijken of ik wat algemene antwoorden kan geven.

Video heeft een beperkte resolutie. Het is voor PAL (europa) maar 720 bij 576 pixels. Maar de kwalitieit wordt ook nog eens bepaald door de gebruikte video-compressor (compressor is een manier om het beeld in te pakken). Fcp en fce zijn standard ingesteld en werken het liefst met de dv-pal compressor van quicktime. Die is op zich redelijk goed (bruikbaar t/m semi-prof nivo). Ik noem de twee programma’s in een adem om ze in grote lijnen precies hetzelfde werken. Alleen voor fce zijn bepaalde functionaliteiten uitgezet of verstopt.

Het volgende is wel specifiek voor fcp want ik heb ff fce niet bij de hand om te kijken hoe het daar is.:
Je kan controleren met welke resolutie en met welke compressor dat je werkt door de sequence settings te bekijken (menu Sequence>Settings). Daar hoort (normaal) 720 x 576 en dv-pal te staan.

Wanneer je klaar bent met monteren en je wilt het filmpje exporteren voor iDVD of anders verder bewerken kies je in fcp1/2/3 File>Export>Final Cut Pro movie en niet File>Export>QuickTime. Zo’n Final Cut Pro Movie is eigenlijk een quicktime-filmpje met de settings van je sequence (dus als t goed is 720x576, dv-pal). Wanneer je deze in QuickTime afspeelt dat zie je vervolgens niet de echte kwaliteit maar een grove versie. Als je QuickTime Pro hebt dat kan je wel de daadwerkelijke kwaliteit zien door bij Movie>Movie Properties te kiezen. Selecteer dan in het nieuwe venster links '‘Video Track’ en dan rechts ‘Quality’. Hier kan je ‘High Quality Enabled’ aanzetten om het filmpje op kwaliteit te beoordelen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes.

Bedankt voor je reactie.

Je geeft deels inderdaad antwoord op mijn vragen. Alleen weet ik nog niet hoe ik in FCE kan controleren of ik dus de juiste video-compressie gebruik. Bij FCE kan ik de sequence settings (menu Sequence>Settings) zoals die wel in FCP staan, niet vinden. In FCE staan bij mij daar alleen de Timeline opties.

Kan ik deze video-compressie ook nog uitzetten? Wanneer iDVD kennelijk hogere kwaliteit filmpjes aankan (die b.v. direct uit After Effects komen) waarom moeten filmpjes in Final Cut dan zo’n compressie ondergaan?

Wacht ff! Ik herinner me wat: fce werkt alleen met dv-pal en dv-ntsc. Als je zelf je compressor in wil stellen moet je naar fcp. Nogmaals dv-pal moet geod genoeg zijn, dat kan niet het probleem zijn.

Je compressie uitzetten, wat theoretisch kan, heet ‘uncompressed video’. Dat heeft een data rate (gegevens per seconde) van meer dan 30MB. Dat halen ‘gewone’ harddisks niet. Voor uncompressed heb je een snelle scsi of fiber-channel set nodig, vaak in RAID opstelling.

Die data rate is de reden dat er zelden met uncompressed gewerkt wordt: het is heel onpraktisch en een goede compressie leidt niet tot noemenswaardige kwaliteit verlies.

Ik zal deze week nog kijken of er instelling in fce zijn die tot je probleem leiden. I’ll get back to you.

[quote:d880dd52b0="neoguri"] Wanneer je klaar bent met monteren en je wilt het filmpje exporteren voor iDVD of anders verder bewerken kies je in fcp1/2/3 File>Export>Final Cut Pro movie en *niet* File>Export>QuickTime. [/quote:d880dd52b0]

Gisteren even gekeken naar het op iDVD zetten van mijn film.

Maar File>Export>Final Cut Pro movie zie ik niet.
Wel: File>Export>Quicktime…

Zie ik iets over het hoofd ofzo??

FCP 4.0

Ondertussen heb ik het opgegeven om in FCExpress iets te veranderen in de render settings. Daarom heb ik als oplossing met betrekking tot After Effects het volgende gedaan: ik zorg dat ik het filmpje niet meer in FCE hoef te renderen. Met andere woorden, ik render het in AE als een DV (om precies te zijn; in de Render Settings, Quality op Best en Resolution op Full, en de Output Module Settings zet ik op DV-Pal). Dan is de kwaliteit in FCE best OK.

Blijft het punt van de high-res foto’s. Wie weet hoe ik die een beetje fatsoenlijk in FCE kan laden? Nu is een 4mb JPEG of Photoshop file van slechtere kwaliteit in FCE dan een enkel plaatje van een video-camera filmpje (slechts +/- 150KB). Dat moet ook beter kunnen, alleen ik weet niet hoe. Anyone?