[FCP 5] DV true wide screen moet opnieuw gerenderd worden

Ik heb sinds kort de Sony HC90 DV camcorder. Prima apparaat en volgens de specs moet hij ook True Wide Screen kunnen opnemen. Als ik breedbeeld materiaal capture in FCP moet vervolgens alles opnieuw gerenderd worden, wat de snelheid van het werken niet ten goede komt. Capture ik een stuk niet-widescreen materiaal, dan kan ik er gelijk mee aan de slag. Wat ik trouwens ook niet goed begrijp is dat zowel de resolutie van een stuk breedbeeldvideo en niet-breedbeeld video 720*576 is. Als het true widescreen is moeten er toch meer pixels horizontaal bijkomen?

Ik gebruik Final Cut Pro 5.0.2 en Panther.

je moet je sequence settings even gelijk zetten met de media instellingen ... dan hoeft hij niet te renderen.

Dank voor je snelle reaktie. Ik was vergeten het erbij te vermelden, maar die settings staan al gelijk. In de tijdlijn, die ik op Filmstrip heb staan, zelf zijn de beeldjes trouwens niet-breedbeeld, wel in het voorbeeldvenster als ik ga scrubben.

Je camera is geen echte 16/9 of wide screen camera. Hij neemt op in 16/9 letterbox. Dit is eigenlijk een 4/3 beeld met 2 zwarte balkjes nl eentje van boven en eentje van onder zodat je dent dat het breedbeeld is, maar technisch gezien is het een 4/3 beeld. Je moet dus uw sequentie sen capture settings gebruiken voor normaal 4/3 DV beelden.

Ik heb nu de settings van zowel het capturen als de timeline op DV Pal Anamorphic gezet en dat werkt goed. Volgens Sony heeft mijn camera echter wel een echte breedbeeldmodus: http://www.sony.nl/PageView.do?section=nl_NL_Products&productcategory=%2FCamcorder%2FCAM+MiniDV&productmodel=%2FCamcorder%2FCAM+MiniDV%2FDCR-HC90E&productsku=DCRHC90EH.CEEJ&site=odw_nl_NL&page=ProductMarketingFeatures en http://www.sony.nl/PageView.do?section=nl_NL_Products&productcategory=%2FCamcorder%2FCAM+MiniDV&productmodel=%2FCamcorder%2FCAM+MiniDV%2FDCR-HC90E&productsku=DCRHC90EH.CEEJ&site=odw_nl_NL&page=ProductTechnicalFeatures 16:9 breedbeeld (volledig) Ja. Vreemd toch?

Het is ook zo dat als ik film en ik zet breedbeeld aan er links en rechts beeld BIJ komt en er niet aan de boven- en onderkant iets afgaat.

[quote:96cfc29c84="~;-)"]tsja, volgens de beschrijving van Sony neemt de camera op met 1024 beeldlijnen ipv de 720 van DV... Zou dus echt ("true") breedbeeld moeten zijn...[/quote:96cfc29c84] Waar vond je dat eigenlijk? Ik zie het zo gauw niet staan.

[quote:53fada469c="~;-)"]http://www.sony.nl/view/ShowArticle.action?article=1101282469672&site=odw_nl_NL

dit is een vervelende presentatie om te bekijken, maar hier wordt uitgelegd hoe Sony het verkoopt.[/quote:53fada469c]
Dank! Hier zag ik voor het eerst het High Quality Widescreen logo, wat ik verder niet op de site bij mijn camera en zelfs niet in en op de gebruiksaanwijzing van mijn camera terugvond. Ik was dus even bang dat mijn camera toch geen 1024 zou zijn, maar ik kijk op de doos en zie daar het High Quality Widescreen logo terug, gelukkig! Nou nog zien te capturen op 1024 x 576.