Ik ben al een tijdje aan een film aan het werken en na een tijdje werd deze te groot voor de interne harde schijf, dus heb ik alle bestanden overgezet naar een externe (zo'n lacie porche 250gb usb2 ding) schijf. Hier ben ik al ongeveer een weekje op bezig. (en tot mijn verbazing neemt zoiets heel veel ruimte in beslag, al 230gb momenteel, is dit normaal?) Als ik monteer op mijn 2,1ghz imacje (g5) dan sluit ik altijd alle programmas zodat fcp zijn ding kan doen. Maar gisteren en vandaag als ik mijn project open (eergisterenavond helemaal laten renderen). Dan kan ik niet vloeiend afspelen, hij speelt twee frames ofzo (die niet noodzakelijk na elkaar komen) en dan stopt die om dan even later een frame dat later komt even te tonen. Muziek valt gewoon weg tijdens de haperingen. De 'render-lijnen' boven de tijdsbalk zijn gewoon grijs. Video frame rate en quality staan beide op dynamic. (zou normaal toch niet zo traag mogen zijn hé? als alles gerenderd is?). Ik heb ook ergens gelezen dat usb processorkracht afsnoept dus ik dacht mss kan de proc niet fcp afspelen en lezen van schijf (wat nochtans ervoor wel kon). Dus heb ik activitymonitor eventjes opgezet en als ik wil afspelen staat hij zelf onder het midden (cpu) en geheugen heb ik nog ongeveer 250mb beschikbaar (van de 1,5gb) en 720mb inactief (wat wil dit zeggen?).
Kan iemand mij zeggen hoe ik dit terug vloeiend kan krijgen? Ik heb echt geen zin om per klein stukje eventjes te exporteren en dan te bekijken, aan te passen en dan terug exporteren…
[quote:ce16085b8b="niekvangalen"]230 GB lijkt mij best veel voor een film, ligt er natuurlijk wel aan hoe lang hij is, maar volgens mij is een uur film in DV kwaliteit iets van 40 GB.[/quote:ce16085b8b]
toen we de tapes inlaadden kwamen we ongeveer uit aan 10gb per tape (op de scratsch disk map).
Zo zijn er ongeveer 9 tapes. Film zelf duurt 20-tal minuten, maar alle render files zitten ook in die map.
Ik heb dit project van een vriend gekregen die meewerkt en ik moest het afmaken maar volgens mij staat er veel te veel in die map (dingen die fcp niet gebruikt). Zou ik in fcp alle bestanden die het gebruikt voor een bepaald project kunnen kopieren naar een bepaalde map? (en niet stukje per stukje maar met een commando)??
Als die schijf echt vol zit, en op een 250 Gieg krijg je nou eenmaal niet meer dan plm 230 Gieg, dan zou je nog een derde schijf nodig hebben om het project via Mediamanager (onder het FileMenu) weer terug te brengen naar de proporties die het echt nodig heeft. Een project van 20 minuten kan zo snel worden teruggebracht naar plm 5 Gieg; misschien past dat nog wel op je interne HD?
Een heel ander verhaal is dat mensen die FileVault aan hebben staan vaak ook plotseling waanzinnig veel schijfruimte verbruiken. Een andere oplossing kan zijn de preferences van FCP weg te gooien en opnieuw op te starten.
[quote:ae3f938da7="Liam"]Als die schijf echt vol zit, en op een 250 Gieg krijg je nou eenmaal niet meer dan plm 230 Gieg, dan zou je nog een derde schijf nodig hebben om het project via Mediamanager (onder het FileMenu) weer terug te brengen naar de proporties die het echt nodig heeft. Een project van 20 minuten kan zo snel worden teruggebracht naar plm 5 Gieg; misschien past dat nog wel op je interne HD?
Een heel ander verhaal is dat mensen die FileVault aan hebben staan vaak ook plotseling waanzinnig veel schijfruimte verbruiken. Een andere oplossing kan zijn de preferences van FCP weg te gooien en opnieuw op te starten.[/quote:ae3f938da7]
op de externe schijf is nog 16,88 gb beschikbaar… is dit genoeg? normaal gezien toch wel?
[quote:305d4a7bb8="Liam"]
Een heel ander verhaal is dat mensen die FileVault aan hebben staan vaak ook plotseling waanzinnig veel schijfruimte verbruiken. Een andere oplossing kan zijn de preferences van FCP weg te gooien en opnieuw op te starten.[/quote:305d4a7bb8]
helpt niets, of bedoel je de computer opnieuw starten?
[quote:24cc271ff3="samheijens"]op de externe schijf is nog 16,88 gb beschikbaar... is dit genoeg? normaal gezien toch wel?[/quote:24cc271ff3]
Ja. Probeer het anders eens, die mediamanager. Dan zie je vanzelf hoeveel je nodig hebt.
[quote:de8e3f4cb9="netfox"][quote:de8e3f4cb9="niekvangalen"]maar volgens mij is een uur film in DV kwaliteit iets van 40 GB.[/quote:de8e3f4cb9]
13 Gb per uur.[/quote:de8e3f4cb9]
Je hebt gelijk, ik vergiste me met hoge kwaliteit, op school gebruiken we DVCAM camera’s.
Uitgaande van zo'n 10% vrije ruimte zou dat nog zo ongeveer moeten kunnen.
Blijft dus het tweede deel van mijn betoog over.
9 uur tape is, bij gewoon DV, zo'n 115 Gieg. Je zou dus echt héél veel renderfiles moeten hebben om boven de 120 Gieg uit te komen. Als ik me niet vergis, maar 100% zeker weet ik dat niet, worden renderfiles van een clip overschreven. Als je dus eerst een verandering in snelheid rendert en daarna voor diezelfde clip additioneel een kleurcorrectie, dan dacht ik niet dat er twee renderfiles blijven bestaan. Doet mij dus denken dat er iets anders aan de hand is.
Problemen met performance heb ik zelf al meerdere keren opgelost met het weggooien van de preferences, en ook op dit forum (of was het een ander?) heb ik al wel eens iemand geholpen met dit advies. Maar gezien de waanzinnige hoeveelheid schijfruimte zou ik toch even nagaan of FileFault aanstaat, en uiteraard zou ik ook proberen of ik de grootte van het project zou kunnen terugbrengen via de MediaManager.
Aan iedereen: jullie zijn te vlug of ik type te langzaam. Hoe dan ook, er onstaan in deze discussie synchronisatieverschillen
[quote:ce1f425b42="samheijens"]waarom kan ik hierboven wel een smilie zien en niet in het originele bericht?[/quote:ce1f425b42]
Dat vraag ik me ook wel eens af, als ik ze post werken ze niet meer. Misschien dat ik mijn leeftijd niet heb ingevuld, krijg ik daarom straf.