FCP-Audioframenten met grote verschillen op zelfde niveau?

Beste deskundigen alhier

Ik heb een film gemonteerd in FCP - veel verschillende fragmenten - onder welke gesprekken en interviews, afkomstig van allerlei bronnen - waarvan het volume en de kwaliteit erg verschillend is. De kwaliteit is nog niet mijn grootste probleem. Soms is geruis of krakkemikkig geluid wel passend bij het beeld.
Wat ik graag wil weten, is:
hoe krijg ik alle fragmenten op hetzelfde volumeniveau? In elk geval zo, dat het geluid meer als een geheel overkomt.

Ik heb al een poging gedaan, door in de viewer ieder audiofragment aan te passen (bv op level -2 dB als het te hard was) maar ik merk nu dat het volume van de film als geheel te zacht is. Je moet het geluid dus behoorlijk hard zetten om alles te kunnen verstaan. Het was een hoop werk, om alles 1 voor 1 aan te passen, en ik deed het ook op m’n gevoel.
Is er een betere methode, en liefst niet al te ingewikkeld?

alvast bedankt voor het meedenken

C

Hi,

Je kunt ook het niveau van de hele editlijn met het mengpaneel meeluisteren en harder of zachter zetten, maar het nadeel is dat je vaak te laat reageert met de sliders (realtime).

Dus je hebt alles al aangepast, maar het is te zacht? Zo ja:

• alle audio selecteren
  • modify levels
  • relative aanpassen
  • afluisteren

Hi Joh en Brinkey

Bedankt voor jullie vlotte reacties. Ik kan inderdaad het te zacht probleem op deze manier (alle audio selecteren etc) verhelpen.
Nu hoor ik nog duidelijker iets anders: een spreker heeft harde uitschieters in zijn stem, mede dankzij de slechte opname. Het is een uniek stuk tekst dus ik kan dat niet nog een keer overdoen.
Hoe kan ik die uitschieters wat minder hard laten klinken?
Kan dat alleen door puntjes op de lijn te zetten, en het level daar ter plekke naar beneden halen? Of is er ook een andere manier?

alvast dank

C