FCP --> geen 16:9 beeld op tv

Geachte videobewerkers,

Op vakantie heb ik uitgebreid gefilmd met de camera instellingen op 16:9. Als ik de film in iMovie importeer heb ik ook keurig 2 zwarte balken (boven en onder).

Vervolgens wilde ik een intro maken met film en foto’s in FCP. Het fragment krijgt in FCP boven en onder zwarte balken (so far so good). Vervolgens heb ik van 1 fragment een afbeelding gemaakt en deze geopend in foto shop om te kijken hoe groot de zwarte balken waren. Ik heb nu de foto’s die ik wilde gebruiken van die zwarte balken voorzien. Dus, de film beelden en de foto’s hebben het 16:9 formaat.

Dit alles heb ik ge-edit en opgeslagen.

Echter, als ik dit opsla als een quicktime movie en deze via toast brand (video dvd) en ik doe de film in mijn dvd speler, ziet hij de zwarte balken als film en plaats er zelf nog eens zwarte balken bij. Mijn beeld wordt dus erg smal.

Ook als ik mijn quicktime film in iMovie importeer en vervolgens naar iDVD wegschrijf, gaat die op de tv niet automatisch naar breedbeeld maar plakt er zelf weer zwarte balken aanvast.

Mijn vraag:

Hoe kan ik mijn 16:9 film en foto’s als een echte 16:9 film opslaan, zodat dit volledig breedbeeld wordt. Ook wil ik weten hoe ik het kan opslaan als een 16:9 quicktime filmpje, zonder die balken (zie trailers op www.apple.com/quicktime )

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, zo niet, vraag maar.

Michiel

Michiel,

Volgens mij is het helemaal niet goed dat je in iMovie en FCP zwarte balken ziet. Dit wil alleen maar zeggen dat je een 16:9 film in een 4:3 formaat plaatst. iMovie kan volgens mij geen 16:9 aan (?). In FCP moet je je sequence instellen op 16:9. Als je dan de film in je sequence plaatst zul je volgens mij geen zwarte balken zien. Als je daarna de video exporteert (als 16:9 formaat) en 'm brandt (op16:9 formaat) zul je zien dat je 4:3 televisie er zwarte balken boven en onder plaatst.

Nogmaals volgens mij kunnen iMovie en iDVD niet met het 16:9 formaat omgaan, daar heb je echt FCP en DVD Studio Pro voor nodig.

Chris

Als je in iMovie 16:9 materiaal bewerkt, dit naar idvd schijft en in je dvd speler doet, dan heb je de zwarte balken niet.

Hoe kan ik die sequence op 16:9 instellen dan? En welke export setting moet ik gebruiken?

Michiel

Chekc ff het volgende:

Ik maak ook 16:9 met mijn sony handycam
iMovie en iDVD ondersteunen dit niet.

Met FCP HD en DVDSP2 gaat het je lukken…

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/understanding_16_9.html

http://www.tfdvd.com/public/78.cfm

of ff googlen