FCP X edit vraag

Toch maar eens begonnen met FCP X. Bevalt redelijk. Toch stuit ik op wat probleempjes waar vast antwoorden op zijn zoals deze:

Ik heb in de primary storyline een clip staan met daarboven tussenshots. Nu wil ik de clip uit de primary storyline verwijderen omdat ik de audio niet nodig heb. Wanneer ik dit doe verdwijnen ook de clips erboven. Hoe los ik dit op zodat ik bijvoorbeeld slug in de primary storyline krijg?

Simpel: nadat je de clip boven de primary storyline selecteert kun je met rechter muisknop (of command+alt+pijltje naar beneden) kiezen voor 'overwrite to primary storyline'.

Dank, ik ga daar even mee stoeien.

Ok volgende, wanneer ik een tijdlijn maak in FCP 7 zette ik de interviews op v1 a1,2 voice over op a1,2 zodat ik vandaaruit verder kon bouwen. En zo overzicht te houden. Nu wil ik dit ook doen met FCP X en alles wat ik later opvul op de tweede of derde lijn houden. Wanneer ik bovenstaande truck uithaal lukt dat niet, want komt de b-roll op de primary storylijn.

Bijvoorbeeld. Ik heb een quote direct gevolgd door een voice over. Bij het invullen van de shots kom ik er achter dat ik een deel van de shots wil gebruiken als soundbite ertussen. Kan ik op een simpele manier dit doen zonder dat ik dit shot naar de primary storylijn verplaats en de ruimte in de primary storylijn vervang door slug.

(hoop dat ie duidelijk is)