Fdisk??

Probeer het commando Fdisk in te voeren,dit lukt niet zelfs nadat ik als root heb ingelogd?????????????Ik bedoel niet fsck. Als het goed is kun je hiermee de schijf bekijken.Zou dat ook kunnen als je opstart in unix?

fdisk ???? werkt alleen onder antieke Dos cq Windows systemen maar niet op een Mac.

Vreemd het zit wel in terminal Type maar eens in terminal [color=darkred:a095fdef55]man fdisk[/color:a095fdef55] Kennelijk alleen voor en een "fdisk displays or changes the DOS partition table found in the bootsector of i386 bootable disks.". Wat is dan het gelijkwaardige commando voor HFS+ geformatteerde discs?

pdisk

Dat is het commando om te partitioneren.

fdisk = examine or change Dos partitioning information
pdisk =Apple partition table editor

fdisk analiseert ook de schijf.

Het is meer omdat ik me afvraag of het mogelijk is om schijfanalyse te doen in terminal voordat OSX is opgestart.

Je kan es diskutil verifydisk proberen in de terminal

Dit leek me een nuttige functie, omdat m'n Mac rare kuren vertoont, de laatste tijd. Dus ik type:

— [X:~] snipper% sudo diskutil verifyDisk /Volumes/X

Maar dan krijg ik na een aantal seconden

— Timed out waiting for arbitration
— Disk Utility Tool ?2002, Apple Computer, Inc.
— Usage: diskutil [verifyDisk|repairDisk] [Mount Point|Disk Identifier |Device Node]
— Verify or repair the disk structure of a volume. Root access is required.
— Example: diskutil verifyDisk /Volumes/SomeDisk
— X:~] snipper%

Kan dit iets te maken hebben met de
— MANPATH: Undefined variable.
regel die ik bij het opstarten van de Terminal altijd te zien krijg?

[quote:df75acefc4="snipper"]Kan dit iets te maken hebben met de --- MANPATH: Undefined variable. regel die ik bij het opstarten van de Terminal altijd te zien krijg?[/quote:df75acefc4]

Hmm, neh. manpath -q geeft je de directory waar de manual pages te vinden zijn. Diskutil heeft daar niet veel mee te maken.