FfmpegX H.264 QuickTime H.264 compatibel maken?

Hallo,

Omdat ik een aantal videobestanden heb om m’n harde schijf die niet goed gecomprimeerd zijn neemt dat onnodig veel plaats in. Daarom zou ik ze graag verkleinen door gebruik te maken van H.264 compressie die beschikbaar is in FfmpegX 0.0.9s (mencoder). Dit gaat erg goed op mijn iMac G5 maar het probleem is dat de gecomprimeerde bestanden niet meer afgespeeld kunnen worden in QuickTime (wel met MPlayer OS X 2 en dergelijke). Bestaat er een methode om dergelijke H.264 bestanden QuickTime compatibel te maken? Ik wil gerust een ander programma downloaden maar geen extra software aankopen. Voor de paar keer dat ik dit gebruik is dat geen investering waard.

Alvast bedankt,

Fabian

Gewoon de mpeg-4 codering pakken ( mpeg4 .avi mencoder ) ... is ongeveer even groot en volledig compatible met Quicktime.

[quote:f7641ffb39="unSOUND"]Gewoon de mpeg-4 codering pakken ( mpeg4 .avi mencoder ) ... is ongeveer even groot en volledig compatible met Quicktime.[/quote:f7641ffb39] Je hebt gelijk dat ik beter mpeg4 .avi mencoder (= AVI DivX) kan nemen. Maar dat is ook niet compatibel met QuickTime! :(

Edit: ik zie juist je onderschrift. Maar ik heb geen zin een beta van DivX 6 te installeren. Daarmee wacht ik wel.

Videocompressie:

Videoke.mpeg (orgineel)
37,1MB

Videoke [DivX 512kbps - MP3 128kbps].avi
17,2MB

Videoke [H.264 372kbps - MP3 128kbps].avi
23,0MB

Videoke [XviD 512kbps - MP3 128kbps].avi
17,0MB

Nog een vraagje over de codecs. Alle components heb ik in het juiste mapje gezet van QuickTime. DivX codec heb ik geinstalleerd (vroeger reeds) maar ik kan nog altijd geen DivX bestanden bekijken in QuickTime. De "3ivx installer.app" heb ik wel geïnstalleerd. Wat doe ik verkeerd?

Ow wat klik ik als een noob :frowning:

in de video-tab van ffmpeg zit de optie mpeg4 mencoder, dat is NIET hetzelfde als Divx avi. En die werkt perfect samen met QuickTime.

Die beta van DivX 6 werkt perfect, maar je moet wel eerst alles van 5 verwijderen.

[quote:7b6351258b="unSOUND"]in de video-tab van ffmpeg zit de optie mpeg4 mencoder, dat is NIET hetzelfde als Divx avi. En die werkt perfect samen met QuickTime.[/quote:7b6351258b] Als ik onder de tab Video bij Video Codec kies voor MPEG4 [.avi] (mencoder) dan staat er in de Summary tab To: AVI DivX ...

Of bedoel jij misschien MPEG4 [.mov] (ffmpeg)?

ja, gewoon "mpeg4 avi mencoder"... wat er in die summary staat weet ik ook niet, bij mij staat er ook geregeld niet wat ik gekozen heb, maar hij doet het wel. Bekijk ook goed de framespeed en de audiocodering, soms zorgt een foutje daar ook voor problemen met afspelen in QuickTime.

[quote:eeb7018458="unSOUND"]ja, gewoon "mpeg4 avi mencoder"... wat er in die summary staat weet ik ook niet, bij mij staat er ook geregeld niet wat ik gekozen heb, maar hij doet het wel. Bekijk ook goed de framespeed en de audiocodering, soms zorgt een foutje daar ook voor problemen met afspelen in QuickTime.[/quote:eeb7018458]

MPEG4 AVI (mencoder) 512kbps + MP3 128kbps

Werkt niet in QuickTime :frowning:

welke frame-speed en formaat heeft de film ?

[quote:99bc94b97f="unSOUND"]welke frame-speed en formaat heeft de film ?[/quote:99bc94b97f] Probleem van MPEG4 & DivX opgelost :) Ik heb toch maar DivX 6 beta codecs gedownload en geinstalleerd. Nu werkt alles prima in QuickTime!

Ik wou net gaan vragen of je de XviD plugin wel geinstalleerd had, deze speelt namelijk ook mpeg4... ik gebruikte deze voordat DivX 6 uitkwam...

Beta DivX Converter werkt ook prima. Jammer dat de audio er niet bijzit. Waarschijnlijk doen ze dat omdat het een beta is en omdat ze het eindproduct nog willen kunnen verkopen. Maar FfmpegX gaat ook goed :)

Audio gaat ook prima hoor... dat heeft meer te maken met het feit dat het mpeg-bestanden zijn, die hebben geen eigen audio-spoor.

[quote:30b80d6196="unSOUND"]Audio gaat ook prima hoor... dat heeft meer te maken met het feit dat het mpeg-bestanden zijn, die hebben geen eigen audio-spoor.[/quote:30b80d6196] Interessant :) Sorry dit moet je waarschijnlijk allemaal al tot vervelenstoe verteld hebben ...

Weet je gelijk waar mijn hoge post-count vandaan komt... :D

mpeg is een muxed formaat. Je hebt dus maar 1 spoor, met daarin de audio en de video, deze zijn in elkaar versmolten zeg maar. Standaard QuickTime en DivX films hebben 2 sporen, audio en video. QuickTime ziet die sporen wel, en kan ze ook exporteren als iets anders. Behalve dus bij mpeg, waar hij geen audio-spoor ziet…

Om dat op te lossen kun je je mpeg-jes dus exporteren met ffmpeg, Als je ze perse in QuickTime wilt exporteren, kun je de met ffpeg demuxen, en beide importeren in QuickTime. Zoek maar eens op topics met “demuxen”, dan vind je wel wat topics met een betere uitleg.

[quote:2d033d36fb="unSOUND"]Weet je gelijk waar mijn hoge post-count vandaan komt... :D

mpeg is een muxed formaat. Je hebt dus maar 1 spoor, met daarin de audio en de video, deze zijn in elkaar versmolten zeg maar. Standaard QuickTime en DivX films hebben 2 sporen, audio en video. QuickTime ziet die sporen wel, en kan ze ook exporteren als iets anders. Behalve dus bij mpeg, waar hij geen audio-spoor ziet…

Om dat op te lossen kun je je mpeg-jes dus exporteren met ffmpeg, Als je ze perse in QuickTime wilt exporteren, kun je de met ffpeg demuxen, en beide importeren in QuickTime. Zoek maar eens op topics met “demuxen”, dan vind je wel wat topics met een betere uitleg.[/quote:2d033d36fb]
Goed om te weten :slight_smile: Als ik es meer tijd heb zal ik dat opzoeken.