figuur doorzichtig maken

ik weet niet helemaal of ik het goede forum te pakken hebben maar misschien kunnen jullie me helpen: Ik heb een plaatje met een grafiek (gekleurde lijnen) op een witte achtergrond. Nu wil ik eigenlijk heel graag van deze figuur alleen de gekleurde lijnen zichtbaar willen maken, dwz: ik zou graag een 'doorzichtig' figuur hebben dat ik over een andere foto kan plakken zodat je alleen dus de lijnen ziet. Is er een mogelijkheid om alle witte pixels te vervangen door 'niks' of zoiets?

ik heb photoshop, powerpoint, keynote, final cut etc dus dat is het probleem niet. Wie heeft een suggestie?

ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

alvast bedankt!

In Photoshop: Maak van je afbeeling een laag (lagenpalet, dubbelklik op de bestaande laag), met toverstaf wit selecteren -tolerantie afhankelijk van contrast in plaatje, omgekeerde selecteren, wissen. Lijntjes grafiek blijven nu over. Bestand bewaren als Photoshop.PSD (of, in Photoshop CS als .TIF in lagen).

PS: Kan natuurlijk ook een selectie maken met 'pen'-gereedschap (pad maken, werkt heel nauwkeurig, mooi en zuiver indien je 't zelf ook netjes doet) of met veelhoeklasso. Het gaat erom een nette selectie te maken, rest ditto.

Met Photoshop moet dat lukken. Open je afbeelding in Photoshop. Dubbelkik op de achtergrondlaag in je lagen palet. Geef oke (de laag is nu een werklaag). Selecteer met het toverstafje een wit deel in de afbeelding (zet de tolerantie laag, bijvoorbeeldop 10). Ga via de menubalk naar SELECTEREN > GELIJKEND. Als het goed is zijn nu alle witte delen geselecteerd. Geef backspace en hoppa je achtergrond is nu transparant.

De achtergrond die je erachter wilt hebben kun je nu in nieuwe laag onder de grafiek zetten (nieuwe laag aanmaken en onder de eerste laag slepen).

Misschien moet je nog een beetje rommelen met een gummetje voordat je de backspace geeft of eerst nog even naar de snelmasker-modus om het een en ander handmatig te corrigeren, maar dat rijkt te ver om je nu even snel uit te leggen.

succes

Het hangt ook een beetje van het origineel af. Mocht je de grafiek in Illustrator kunnen krijgen (dus als vectorbestand en niet als pixel-bestand) dan ben je een stuk makkelijker en mooier klaar. Geen rafelige randen en geen gedoe met anti-alias.

[quote:956ae7b0c8="Deskman"]Het hangt ook een beetje van het origineel af.[/quote:956ae7b0c8]

Precies. Het beste is om de grafiek te bewerken in het programma waarmee het gemaakt is. Komt het uit Illustrator dan is het simpel. Is het in PowerPoint of Excell gemaakt dan kun je daarin de achtergrond van de grafiek leeghalen. Is het een bitmap dan zul je de Photoshop manier moeten hanteren.

bedankt!