file extension: verwijderen voorkeur applicatie

Ok, en dan nu iets duidelijker dan de titel :D

Als je een bestand opent, opent hij dat in het programma wat (jij of automatisch) is gekoppeld aan die extension. Nu heb ik (per ongeluk) .plist file gekoppeld aan TextEditor. Nu wil ik deze verwijzing weg halen. Hoe doe ik dat? Waar staat opgeslagen welke extenision met welke application geopend wordt?

Ik hoop dat jullie me dit kunnen vertellen!

.plist is voor een XML reader... effe kijken wat er bij mij staat.

Propertie List Editor ...

maar tekst editor mag het ook zijn hoor… want die .plist moet je eigenlijk nooit openen…

ok, maar hoe verwijder ik uberhaupt de verwijzing: welke app welke extension opent? Ik wil bijvoorbeeld weer dat als ik dubbel klik op een .plist file dat hij zegt: kan niet open, geen applicatie gespecificeert..bal bla.

Kan dat ook? (Zo was het dus voordat ik per ongeluk texteditor als default app selecteerde)

Waarschijnlijk kan je het oplossen door een plist file te selecteren in finder, vervolgens :apple: + i te drukken.

In het resulterende venster staat een sectie Open met:/Open with: Dat veranderen naar de property list editor en gelijk even op “Wijzig alles”/“Change all” te drukken.

Nu zou het allemaal goed moeten zijn.

[quote:1321fd6e60="AppletjeEitje"]Ik wil bijvoorbeeld weer dat als ik dubbel klik op een .plist file dat hij zegt: kan niet open, geen applicatie gespecificeert..bal bla.

Kan dat ook?[/quote:1321fd6e60]

Nee, kan niet. Je kunt de extensie wel aan een ander programma koppelen. Maar waarom wil je dat er geen koppeling is tussen een programma en een extensie, dat kan verder geen kwaad hoor.

En daarnaast, mocht het zijn om te voorkomen dat iemand de boel om zeep helpt. Dat kan alleen binnen de eigen profiel directory indien de gebruiker geen beschikking heeft over een beheerderswachtwoord.

Bedankt! Ik heb plist editor gebruikt, werkt perfect. Thanks guys :)