Filemaker/php vraagje

Hoi allemaal!

Ik ben bezig met de site van mijn vader wat op te frissen!
Ik (en nog wel wat anderen vonden dit wel nodig)

Dus heb ik ook het bestaand (html)-formuliertje vervangen door een php formpje!

http://winters.eksel.be/form1.php

het form is nu nog wel bloot en leeg, maar ik ben er nog aan bezig he!

Nu heb ik een vraagje, alles wat je invult op het formulier, komt binnen bij mij in Filemaker!

Maar, als ik nu een site maak voor iemand, die ook een php formulier wil, zodat zijn geïnteresseerden niet met mail moeten werken, dan moet ik gewoon nog een blad aanmaken in mijn filemaker bestand hé? (dat filemaker bestandje staat op dezelfde server als mijn site’s)

Maar hoe kan ik dit dan maken, zonder dat ik mijn klant filemaker moet laten aanschaffen?
Kan ik filemaker via sentmail een mail laten sturen via een veutraal emailadres of zo?
Of kan ik beter de gegevens in de filemaker database terug aan een (verborgen) website koppelen?

En heeft hier iemand tips/hulp voor?

Alvast bedankt!

Je klant zal toch wel een gewoon email adres hebben ? Dus stuur de gegevens naar jezelf (file-maker) en via een mail functie naar de klant.

Dus het gaat? De gegevens uit mijn database mailen naar de klant zijn email adres?

Weet je misschien ook nog hoe ik dit automatisch kan laten gebeuren?
Gaat dit in filemaker zelf?

Ik veronderstel dat je op de server een php script hebt staan die dat allemaal regelt? Dus onderaan voeg je dan dit toe:

<?php

mail(“info@freshface.be”,“FreshFace.be mail van : $naam”,
“Naam: $naamnE-mail adres van $naam is : $emailnBoodschap : $bericht”, “Van : $naam<$email>nReturn-path: $email”);

?>

Ja dat heb ik!

En moet ik dan “info@freshface.be” vervangen door het adres van mijn klant?
En “$naam”" is een veld uit de database zeker?

Alvast bedankt!

Jip email adres nog vervangen. Maar je kan tijdens de actie van het wegschrijven naar de database ook al een mail sturen. Dan moet je die waarden niet meer ophalen.

Ah leuk om te weten, maar ik vind het beter als ik de gegevens ook nog in een database op de server heb staan!

Moest de klant zijn pc of mailprogramma crashen, heb ik nog steeds een backup he!

Met welk emailadres vertuur’t filemaker dan de mail?

Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel. Op de server staat 1 php file met alle handelingen in: 1. Om alles naar de database weg te schrijven 2. Tegelijkertijd stuur je ook nog een email (met php)

Dus die 2 acties worden tegelijkertijd gedaan.
Dus sowieso staat alles in de database.

En het email adres waarmee je alles stuurt dat is normaal het hoofdemail adres van de webruimte.
Je kan dat ergens instellen.

Je kan het eerst eens testen door het naar jezelf te laten mailen.
Zo kan je ook altijd zien wanneer iemand iets ingevuld heeft.

Ik doe dat altijd voor gastenboek entries.

Succes.

[url]http://nl3.php.net/mail[/url] Genoeg voorbeelden hoe je een mail functie gebruikt in php. Zorg wel dat je dan de instellingen op je webserver goed hebt staan.