Filemaker pro : beginners vraag

Hallo,

Vooreerst dit : Ik heb totaal geen programmacode-programmeerervaring. Mijn ervaring ligt vooral in het analyseren van een werkplaats, de noden van de database (lastenboek opmaken) en het uitwerken van de architectuur. Alles wordt met een programmeur besproken en verder uitgewerkt. ‘the dirty work’ (programmeren zelf dus) wordt door programmeur uitgevoerd, ik beoordeel enkel het resultaat.

Nu kwam mijn beste vriend mij vragen of ik iets kon (laten) maken voor zijn beginnende winkel(krijgt hij van mij dan ook als cadeau).
Lastenboek in éérste implementatie :

• op apple
  • een ‘kassa’ (zonder stock, klantenbeheer, zonder automatisch ladensysteem of zo) waarbij enkel een kassaticket (B5) of factuur (A4 of B5) afgedrukt wordt van het verkochte artikel(en).
    Niks zo simpel als dat hé!

Gezien mijn gebrek aan kennis van programmacode dacht ik onmiddellijk om dat met filemaker pro zelf te maken.
Architectuur (simpel voorgesteld ifv forumlengte) :
tabellen :

• artikels met kolommen : autonr / omschrijving / prijs per stuk
  • verkoop met kolommen : autonr / artikels_autonr / aantal verkocht

Formulier(layout/rapport) =
kassabon : kopgedeelte en contactgegevens van winkel + veld datum/uur van kassabon
hoofdgedeelte :

• artikel kiezen uit lijst van omschrijving artikels (prijs per stuk moet opgehaald worden)
  • aantal stuks invullen
  • veld waar totaalprijs van die lijn uitgerekend wordt
    Voetgedeelte :
  • totaalprijs incl. btw

Nu krijg ik het totaal niet voor elkaar dat ik :

• bij het uitkiezen van artikel, de prijs/stuk in de ‘layout’ krijg
  • ik een leeg veld in de layout kan zetten die de berekening maakt van het totaal van alle lijnen

Ik vind het echt een drama dat ik daarop vast zit (de grootste database die ik ontworpen heb (niet geprogrammeerd hé) bevat (volgens programmeur) 130.000 regels code en 35 gebruikers maken daar dagelijks gebruik van) en voor zo’n stom ding geraak ik er niet.

Alternatief is : ik vraag aan mijn programmeur om het in de windowsomgeving te doen, maar dat zou ik ècht pas als allerlaatste willen doen.

Dank
Davedive

Ik kan je aanraden om de Lynda.com-Filemaker Pro 7 tutorial aan te schaffen. Ik ben ook onlangs begonnen met Filemaker en kwam er ook niet uit. Wel de simpele dingen, maar om bv meerdere tabellen aan elkaar te linken dat lukte me niet goed. Na het doornemen van de 2 cd's met video tutorial maak ik op het moment een aardige database die we misschien op het werk gaan gebruiken voor het printen van videolabels en het bijhouden van het tape verbruik. Verder kan je op [url]www.clarify.net[/url] ook veel tips vinden in het nederlands.

Succes.

Maak een relationship aan tussen verkoop en artikels obv artikelnummer. Kies bij het plaatsen van de velden op het formulier niet de current tabel/database maar de relationship en kies dan de velden die je uit artikels wilt hebben. Dezelfde truuk haal je uit met de calculatie van het aantal artikelen maal de prijs/stuk. Maak tevens een summary field aan. Via de layout wizzard maak je report en geef je aan dat je als grand total het summary field wilt zien. Tis wat kort maar hopelijk kom je hiermee verder.

Bedankt Podfather,

Zo heb ik het gedaan (waarschijnlijk omweg, maar het werkt tot op zekere hoogte) :

Tabel artikels :
artnr
omschrijving
prijs_per_stuk

Tabel verkoop :
Datum aanmaak
vkartnr
vkomschrijving (‘berekening’ = tabelartikels omschrijving)
vkprijsperstuk (‘berekening’ = tabelartikels prijs_per_stuk1)
aantalverkocht (invoer)
bedragperlijn (berekening = aantalverkocht
vkprijsperstuk)
(eigenaardig dat ik die ‘identieke’ velden omschrijving en prijsperstuk ook moet opslaan in tabel verkoop, om dit op de layout te krijgen (indien ik dit niet doe enkel met de relatie op artnr-vkartnr krijg ik géén gegevens in die velden)

Wat het ‘summaryveld’ betreft, geraak ik echter niet uit. Ik zit mij nu ook nog dood te zoeken op een verkoopnr pèr verkoop (die voor alle verkochte artikels (records) van die klant dezelfde moet zijn dus).

Wreed ambetant dus die onervarenheid op programmatieniveau …

Dank voor de hulp !
Davedive