filemaker pro

ik heb wat hulp nodig bij filemaker pro

wat ik wil is een button aanmaken in file 1 zodat er in file 2 een nieuw record aan word gemaakt. Ook wil ik een button maken die dan bepaalde fields in file 1 overneemt in file 2. Volgen jullie het nog :lol:? Enig idee wat voor script ik aan moet maken?

ps. het is voor een kassasysteem

De eerste vraag is makkelijk te beantwoorden: maak in file 1 script aan dat een nieuw record maakt. Maak in file 2 een knop, die een extern script uitvoert, het nieuwe record dus. Klaar ben je. Het tweede is afhankelijk wat voor gegevns je wilt overzetten. Koppeling met een opzoekfunctie is de makkelijkste. Geef echter eerst wat meer info.

In principe zou je het "overzetten" van de gegevens op een aantal manieren kunnen doen. 1. D.m.v. copy-paste via een script. 2. Lookup fields d.m.v. relatie 3. Standaard gerelateerd veld.

Zoals hierboven gezegd, iets meer info is welkom.
<plug>Als je contact zoekt met een FM developer, geef even een PM of mailtje</plug>

Van Sanne kreeg ik een fantastische tip voor een Nederlands FMPro forum. http://www.clarify.net/ Daar zitten echte die-hards van FMPro, die ik trouwens hier op MacOsX.nl ook wel eens tegenkom. Succes, het is echt leuk werken met FMPro als je er eenmaal mee bezig bent vind je telkens meer (on)mogelijkheden! Groet Marianne :sealed: :wink: :mrgreen:

FM rocks aan alle kanten... onmogelijkheden zijn er misschien wel, maar er is veel meer mogelijk dan je denkt!

Wat betreft je vraag.
Wat ik altijd doe om bestanden aan elkaar te knopen, is het volgende:

1. maak in beide bestanden een Calculated veld (numeriek) die altijd “1” is. Ik noem dit veld “LIJM”.

2. Deze “lijm-velden” maak ik middels relaties (die ik ook vaak lijm noem, gecombineerd met de naam van het bestand) aan elkaar vast. Deze basic lijm-relaties zijn heerlijk en voor meerdere toepassingen bruikbaar.

3. Maak in het bestand waar je het nieuwe record aanmaakt een Global-veld (of meerdere: afhankelijk van het aantal velden wat je wilt overnemen

4. In het eerste bestand (van waaruit de gegevens komen) maak je een script die de waarde die je naar het andere bestand wilt sturen in de global-fields ("set field LIJM_bestand2::global_1 “waarde veld” etc etc)

5. In het 2e bestand kan je nu met de waardes in globals doen wat je wilt: bijvoorbeeld in de echte velden plakken. Je kan ook een nieuw record aanmaken, en zorgen dat je m.b.v. een unieke key en relatie de gegevens rechtsstreeks in de velden zet, maar dan moet je iets zeker weten wat je doet.

Tip: probeer het werken met copy-past te vermijden, vaak is dit niet nodig wanneer je slim met globals werkt. Het nadeel van copy-past is dat het veel bug-gevoeliger is, bovendien wordt je klembord niet vervuild met rommel die je daar niet in wilt hebben staan.

Een Engels-talig forum waar je wellicht wat mee kan is:
www.fmforums.com

veel plezier met Filemaker. Je zult bij FM vaak denken dat iets niet mogelijk is, maar als je dan net ff iets langer doordenkt, verzin je altijd wel een methode waardoor het wel kan. Als je wilt kan ik je wel een paar bestanden toesturen met leuke OSX buttons, om je applicatie een leuke OSX-feel mee te geven. :smiley:

groetjs,

wow, bedankt voor alle reactie. Ben echter tot vanochtend 6 uur doorgegaan met filemaker pro. Wel verslavend progje zeg. :D.

Wat ik nu heb is een catalogus waar ik alle produkten heb ingegeven met art.nr. en een kassabestand. In de catalogus heb ik een button aangemaakt die het kassabestand opent. In kassa heb ik een relationship gemaakt met de art.nr in catalogus. Als ik in kassa de art.nr. invoer dan wordt ook meteen merk model en prijs overgenomen. Zo heb ik er een paar van deze relations onder elkaat staan. Waar ik nu net aan dacht is of het ook mogelijk is om in catalogus een butten aan te maken die zeg maar automatisch het art.nr. overneemt in kassa. Nu voer ik de art.nr handmatisch in.

AJSCHOL, die buttons zou ik wel willen hebben :smiley:

en nog iets, hoe kan ik instellen wat je wel in niet moet printen. Nu heb ik in kassa bijvoorbeeld in de header allemaal buttons staan die ik bij het afdrukken van de bon er niet op wil hebben.

Hoi,

je kan in Layoutmodus dit instellen:

selecteer de/het object(en) die je niet wilt printen,
dan kan je bij “format” onder kopje “sliding en printing” instellen dat je ze niet wilt printen.

ECHTER,

ik zou adviseren om aparte layouts te maken voor je prints: dit is vaak veel mooier en oogt veel professioneler (geen last van achtergronden, etc.). Als je dat doet, probeer dan 'ns bij het menu “insert” bijv. “date symbol” etc toe te voegen: hierdoor kan je de datum meeprinten van dat moment. (of tijd, gebruiker, etc.)