files verwijdert van USB disk

Hey allen,

Ik was bezig mijn originele bestanden van een USB disk naar mijn Drobo te kopieren.
Terwijl de schermen van beide schijven nog open stonden klikte ik op een bestand op het bureaublad en vervolgens op Apple-Backspace om deze te verwijderen.

Op 1 of andere manier ging ineens de Finder de nog 3 geselecteerde directories die ik aan het kopieren was verwijderen.

Ik klikte terwijl hij aan het denken was op de X maar dat had geen zin want de 3 dir. waren weg. Ik trok even wit weg

Ik dacht slim te zijn en deze weer terug te halen dmv Apple-Z ,maar dat lukte niet. Ook in de prullenbak niets te bekennen van de 3 directories.

Ik denk dat deze ook te groot waren om te bewaren in de prullenbak (400gb)

Toch wil ik alles terug hebben want dit zijn mijn projecten van de afgelopen 4 jaar welke ik als archief had opgeslagen :frowning:

Ben inmiddels begonnen met StellarPhoenix. Deze gaat nu de schijf checken maar dat gaat echt dagen duren (1tb schijf)

Zijn er nog andere tips/tricks om de 3 directories terug te halen?

Stef :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Diskwarrior? En volgens mij heb je 1 schijf te weinig in je "backup" filosofie. Gauw 1 bijhalen dus. Ook naast een drobo!

Je had er vast zelf al aan gedacht als je het achter de hand had, maar heb je mischien nog een recente time-machine BU?

Bedankt voor je reactie. De Drobo was de officiele backup maar omdat hij automatisch ineens een extra schijf aanmaaktje heb ik op aanraden van Drobo zelf de schijf geformatteerd nadat ik alles op een ext hdd gezet had.

Daarna de kopie weer terug aan het kopieren en voila dit probleem

Drobo is een prima backup oplossing voor mij… wat zou ik nog meer moeten doen dan?

TM gebruikte de 2e schijf van de Drobo waardoor deze snel vol was. Heb daarom een extra schijf gekocht voor TM. TM maakt geen backups van mijn ext hdd (1.5 tb)

De beste oplossing voor dit soort problemen is nog altijd Data Recovery III.

Is het ook mogelijk met DR III de originele directory structure terug te halen?

Nee, dat kan überhaupt niet meer, maar wat wel een eind komt is Disk Warrior, dan heb je nagenoeg een identieke (en verbeterde) directory structuur. Kijk verder op de productpagina's voor meer info.

Ik heb DW geprobeerd, maar durf nergens op te klikken omdat ik bang ben dat ik misschein het verwijderde definitief weg haal.

Heb nu DR II aan gezet… probleem is echt dat ik 1000-den directories kwijt ben, dus bestandjes apart binnenhalen is echt gewoon niet tedoen.

Hoe kan het nou dat als ik op de X klik in de finder terwijl hij de dirs. wilt verwijderen hij toch door is gegaan of niet eens in de trash iets heeft geplaatst… ik snap daar echt niets van…

Is dit een Apple Support vraag denk je?

Nee, tenminste als je de Apple telefonische hulpdesk belt, daar zitten een stelletje trained monkeys, die niets behalve de simpelste problemen voor je kunnen oplossen (hoewel dat ook wel een beetje logisch vanwege het indirecte karakter van telefonische ondersteuning). De support discussie site is wel een mogelijkheid. Hoe het kan, tja waarschijnlijk heb op de toetscombinatie gedrukt terwijl je de bestanden die je aan het kopiëren was nog geselecteerd stonden, die toetscombi neem alle geselecteerde mappen, of bestanden mee.

Bij data recovery is 1 ding absoluut heilig. NOOIT met het origineel werken maar eerst een kopie maken. Want als er nu iets fout gaat ben je dus echt alles kwijt.

Dus een kopie maken met een schijf kopieer programma dat een image kan maken van deze schrijf (Finder of andere MacOSX programma’s zeggen immers dat hij leeg is dus daar kan dat niet mee). Best is DD gebruiken onder terminal maar gebruik daarvan is wel wat complex…

En dan maar hopen dat er een goed programma is om dan op die kopie alles terug te halen. Heb ik helaas weinig verstand van.

Een goed backup scheme heeft dus altijd ook een backup van de backup (roulerend grootvader, vader, zoon principe). Want gaat er iets fout tijdens lezen of schrijven naar je backup (wat je immers doet als je data wilt terug halen bijvoorbeeld) dan heb je tenminste nog een - wellicht wat oudere - backup. En 1 van die backups is dus opgeslagen op een andere locatie.

Dat is inderdaad het verstandigste, gebruik voor het maken van een kloon dan wel een prog als Carbon Copy Cloner of Super Duper; Het schijfhulpprogramma is wat minder betrouwbaar is mijn ervaring.

Dat is echt balen.. weer een schijf van 1.5tb kopen.. wordt echt een dure hobby zo :(

Ik zag in MacFan vorige keer een fotograaf die ext hdd’s had maar van elk steeds 2.
Ik kan me voorstellen dat hij dus dagelijks een kopie draait van schijf 1 -> 2

Echter hoe is dit gemakkelijk te doen met OSX?

S

Kijk eens naar Chronosync, ik denk dat je daar wel wat aan hebt. Succes ermee, man.

Goede tip! Nu eerst maar hope dat Data Rescue 3 beter resultaat geeft dan versie 2.

Heb tot nu toe alleen maar Indesign-1.indd, indesign-2.indd etc en zelfde geld ook voor alle andere file types…

Originele bestandsnamen zijn weg!