filesharing over firewire

Ik heb een eMac en een iBook met firewire met elkaar verbonden en wil nu graag gaan filesharen. Ik dacht dat dat gewoon kon, maar ik kan nergens een andere dan local disks vinden. Weet iemand hoe dat moet ?

Dat kan niet zomaar. Ik geloof dat je daar eerst het appje 'ipoverfirewire' voor moet installeren.

Maar je moet gewoon een ethernetkabeltje kopen. Daar lukt het prima mee zonder iets te hoeven doen.

kun je niet gewoon de laptop herstarten met de T ingedfrukt? volgens mij wordt het dan een firewire drive voor de emac.

kijk ff op
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58583

IP over FireWire komt pas in Mac OS 10.3.

Er is echter al wel een beta beschikbaar voor developers. De simpelste vorm van lidmaatschap van het Apple Developer Network is gratis en daarmee kun je die beta downloaden. Ik gebruik het zelf voor een netwerkje tussen een iBook en een G4. Werkt perfect! Daarnaast is het vele malen rapper dan de ingebouwde netwerk poort van de iBook. Die kan slechts 100 Mbit per sec aan terwijl FireWire 1e generatie op 400 Mbit per sec zit.

leuk enzo., maar het is echt niet nodig om dat te installeren voor filesharing.IP over firewire is ontwikkelt voor servers, niet voor thuisgebruikers.

Nou, het punt is dat ik de ethernetpoort al in gebruik heb voor adsl. De andere mogelijkheid zou zijn om een hub te nemen, maar die waren toevallig net uiverkocht in de winkel en ze hadden nog wel een firewire liggen. Nu dacht ik al eens gehoord te hebben dat het kon, maar blijkbaar gaat het dus iet zo makkelijk. Kun je wel internet sharen ? Ik zou nu ook denken van niet, want internet gaat (de naam zegt het al een beetje) over ip. Maar hoe werkt het dan met die mogelijkheid om internet te sharen ? Ik bedoel die optie in de preferences.

[quote:8c058f00a6="Aqua1"]Maar hoe werkt het dan met die mogelijkheid om internet te sharen ? Ik bedoel die optie in de preferences.[/quote:8c058f00a6]

Dat gebruik je bij meerdere netwerk aansluitingen. Zelf had ik bijvoorbeeld mijn iMac via de Ethernet aan mijn kabelmodem hangen en gebruikte dan op mijn iBook die aansluiting via de Airport kaarten.

quote: "leuk enzo., maar het is echt niet nodig om dat te installeren voor filesharing.IP over firewire is ontwikkelt voor servers, niet voor thuisgebruikers"

Wat een flauwekul! Elke Mac heeft tegenwoordig FireWire. Dat is sneller dan de “gewone ehternet poort” van alle “consumenten” modellen. En als je 1 machine al via de ethernet poort aan het internet hebt hangen en je wil er een tweede aanhangen voor file sharing en het delen van je internet verbinding dan is een FireWire kabel niet alleen veel sneller, maar ook nog eens veel goedkoper dan een hub of swith. Als je 3 machines of meer hebt is een hub of switch wel handiger en goedkoper. Maar dat kan dan natuurlijk ook een FireWire hub zijn!

Er is een ook een bedrijfje dat commerciele software maakt om IP over FireWire mogelijk te maken, maar die zijn straks “out of business” als Apple dit standaard in Mac OS 10.3 stopt… Heb even met Google gezocht maar kan dat bedrijfje al niet meer vinden. Wel een hoop sites trouwens over de IP over FireWire preview van Apple trouwens…

Het enige nadeel aan IP over FireWire is dat een goedkope koperen (standaard) FireWire kabel max 4,5 meter lang kan zijn. Goedkope koperen UTP bekabeling voor ethernet mag max 100 meter lang zijn. Langer kan voor beide technieken wel met speciale optische bekabeling, maar dan wordt het peperduur.

Fijns, maar bij mij werkt nu alleen nog het sharen van volumes. Het internet sharen gaat nog niet. Ik heb volgens mij netjes de opdrachten uit de gebruiksaanwijzing van "IPoverFireWire" gevolgd. Heeft iemand een idee wat er nu weer mis is ? Ik zou zelf gokken dat het misschien iets met het subnetmask is, maar die materie heb ik nog niet echt doorgrond.