Filevault en harde schijf ruimte

Op mijn 12" PB heb ik filevault aanstaan en zoals iedereen weet moet je dus af en toe eventjes je harde schijf ruimte terugwinnen. Door een beetje onoplettendheid is mijn harde schijf langzaam volgelopen en ik wil dus dat filevault alles weer terugwint. Probleem is, dat hij dat niet meer automatisch meer doet en dat hij nu zelfs niet meer wil restarten of shutdownen. Kan iemand me helpen (heb mijn PRAM trouwens al gezapt, maar geen resultaat)?

doet ie later wel automatisch..

toch bij mij … gebeurt ongeveer 1 keer in de week… als er 2 weken niets gebeurt is dan zou ikme pas zorgen maken…

heb je data verloren?

Kun je ook niet meer inloggen in je FileVault-folder? Ik heb een manier gevonden om de folder te repareren met DiskWarrior. Gewoon je schijf repareren heeft geen zin, want de FileVault-folder repareert hij niet. Maar goed, kun je nog inloggen in je FileVault-folder?

Overigens is het erg belangrijk dat je genoeg vrije schijfruimte om FileVault weer uit te zetten. Bij het uitzetten moet er genoeg ruimte zijn om de complete folder gedecodeerd naar toe te schrijven.

Nou, er is eigenlijk niets mis met Filevault. Mijn harde schijf is gewoon vol en daardoor wil hij niet meer op een normal manier afsluiten of restarten waardoor hij dus weer niet bij het Filevault recovery schermpje komt. Een soort vicieuze cirkel dus.

Uitzetten lukt dus ook niet omdat er geen hardeschijf ruimte is. Weten jullie misschien of het kopieren van je home folder ook via het netwerk naar een andere computer kan? Misschien dat ik op die manier filevault uit kan doen.

Het uitzetten van FileVault via het netwerk (dus dat hij de vrije ruimte van elders gebruikt om het naar te decoderen) zal niet lukken lijkt mij, het kopiëren van je FileVault-homefolder via het netwerk wel.

PB wil nog steeds niet restarten of afsluiten op een normale manier. Misschien andere tips?

De enige manier bij mij was overschakelen naar een andere account en dan herstarten/afsluiten.

Ik heb het probleem opgelost door de Thuisfolder te repareren met DiskWarrior 3. Je moet dan inloggen als een andere gebruiker of opstarten vanaf een andere partitie. Daarna Appletje-i op je Thuisfolder en dan Alleen lezen omzetten naar lezen en schrijven. Daarna mount je de Diskimage en repareer je die met DiskWarrior. Daarna wederom Appletje-i en zet de boel weer op de originele gebruiker en Alleen lezen, of waar hij eerst op stond.

Start dan opnieuw op en log in, als het goed is doet alles het voorlopig weer perfect. :smiley:

Probleem bij FileVault is dat je met een reparatieprogramma niet bij het repareren van de betreffende partitie of schijf, ook die folder repareert. Uiteindelijk raakt de folder corrupt, maar kun je die niet repareren.

Naar het schijnt was het grootste probleem dat ik dus geen byte meer vrij had op mijn harde schijf. Met Onyx heb ik alle logs, caches, etc zitten op te schonen waarna ik weer 15 mb vrij had en de pb direct dus weer wou afsluiten/rebooten etc. Nu heb ik dus al een paar keer zitten rebooten in de hoop het Filevault schermpje te krijgen, maar tot nu toe geen geluk. Maar ben zowiezo al opgelucht dat hij tenminste een beetje normaal opstart en afsluit.

Probleem opgelost. Na een paar dagen de Mac normaal gebruikt te hebben en te letten op de vrije schijf ruimte is bij het afsluiten eindelijk het Filevault raampje te voorschijn gekomen. Direct dus op Filevault de verloren ruimte terug laten winnen en daarna direct Filevault uitgeschakeld. Heb het na de problemen van de afgelopen week toch niet zo nodig.

Het is jammer dat FileVault toch niet helemaal waterdicht is en dus het risico met zich meebrengt dat je gegevens niet meer te 'bereiken' zijn, hierdoor zetten denk ik de meesten het uit, ik ook... :?