Film in bioscoop?

haha maar met digitaal heb je dan tenminste nog de "Keus" ho je het er uit wilt laten zien :)

Dat van de kinepolis is inderdaad intressant. Maar persoonlijk ken ik maar één cinema in belgie die dit toepast. De gloednieuwe in Brugge, ben er nog maar een keer geweest. Maar wauw. Geen kassa's of niks. Twin-seats (top!). Dit stond een paar maand geleden op mijn blog.

[quote:9bf2027e86]Deze film ben ik samen met Bejanmin gaan zien in het totaal nieuwe kinepolis complex te Brugge. En als ik zeg nieuw dan bedoel ik ook nieuw. Zoals Kinepolis het profileert, stap je er de toekomst binnen… Zo zijn er geen kassa’s niet meer en geen ticketscontrole… De kassa’s die zijn er eigelijk nog wel maar niet meer bemand ze zijn gewoon de automatische kassa’s die je kan betalen met je bankkaart (dit zag je ook al in de ander cinema’s). Wat wel volledig nieuw is, is het ontbreken van de ticketcontrole. Die taak is overgenomen door uw stoel. Bij het kopen van je tickets zeg je welke stoel je koopt en bij het plaatsnemen wordt dat ook geregristeerd. De hele achterste rij bestaat uit twinsseats voor de koppels en daar zat ik en ben dan uiteindelijk ook[/quote:9bf2027e86]

Zal ik me d'r ook eens mee bemoeien:

Ik ben van beroep theater- en filmtechnicus (en zodoende dus ook film-operateur) in een schouwburg (2 theaterzalen, waarvan 1 ook geschikt als filmzaal, en 1filmzaal). We draaien vrijwel alles op 35mm polyesterfilm op twee oude (1953!) projectoren, de Philips FP20. De films draaien vanaf spoelen of een zgn non-rewind tafel.

Het is gewoon een feit dat zogoed als alle bioscopen op vergelijkbare systemen draaien. Vaak ook met zeer oude apparatuur (die apparaten zijn onverwoestbaar) De nieuwere Kinoton projectoren zijn gewoon kopieen van de oude machines van Philips of Cinemeccanica.

Komt gewoon omdat er op filmgebied de afgelopen 80 jaar niks is veranderd, afgezien van het materiaal van de film zelf. Bestond vroeger uit nitraat-cellulose, daarna celluloid en nu polyester. Dit ivm brandgevoeligheid van het vroeger materiaal. Verder zijn alle grote uitvindingen al in de jaren '30 van de vorige eeuw gedaan.

De principes van Imax, Cinemascope, Cinerama, Surround-geluid, DTTS-geluid, 3D (brilletjes!) en noem maar op, het zijn echt geen nieuwe uitvindingen, ze stammen allemaal uit de pioniersjaren van de cinematografie. De aflezing van de geluidssporen aan de zijkant van de filmstrook verloopt niet meer analoog, okay, dat gaat digitaal tegenwoordig. En DTTS is een cd die meeloopt met de film, vroeger ging dat met een grammofoonplaat. Maar verder is het oude koek…

Waarom de cinema dan niet massal gedigitaliseerd is? Het is een enorme industrie waar veel geld in omgaat, maar in het verleden is altijd gebleken dat de vernieuwingen niet meer geld opleverde maar alleen maar geld kostte. Het was altijd een tijdelijke hype (3D, Cinerama). Dus de enorme investeringen die een verandering met zich meebrengt, werden niet of nauwelijks terugverdiend.

Er is eigenlijk sinds kort pas een verandering bezig. De grote filmaatschappijen hebben een standaard afgesproken voor digitale speelfilm, de IDC JPG2000 standaard. De projectie moet plaatsvinden op een zogeheten 2K Projector (2045 pix waar DVD er 720 doet). De films gaan aangeleverd worden via ADSL2 en worden opgeslagen/afgespeeld op een speciale server die onder Linux draait. De bioscopen die al zo werken (Kinopolis, Utopolis) liepen mee in een proeftraject.

Binnen afzienbare tijd gaat Cinemanet Nederland in zoveel mogelijk bioscopen digitale apparatuur neerzetten, met hulp van Europese subsidies. In Amerika zijn ze niet veel verder, daar worden dit jaar de eerste 450 bioscopen gedigitaliseerd.

De meeste speelfilms worden namelijk nu al digitaal geschoten en geëdit, om daarna op 35mm te worden gezet. De uiteindelijke kosten van 1 distrbutie-kopie zijn ongeveer 2500 EU. Een digitale distri-kopie kost maar een euro of 500.

Kijk, en dan pas wordt het interessant voor de maatschappijen en bioscopen. Als er een film met 50 kopieën in premiere gaat, reken maar uit…

Zo, dat was 'm voorlopig, leuk onderwerp 8)

.

Interessante uitleg!

Wat ik me al een hele tijd afvraag:
Hoeveel betaald een bioscoop voor een film?

bedankt voor de interessante uitleg! :D

[quote:9cbf081757="jeroen.p"]Hoeveel betaald een bioscoop voor een film?[/quote:9cbf081757]

De filmhuur gaat meestal op basis van partage (= delen van de kassaomzet tussen distributeur en bioscoop), die per film en speelperiode wisselt. Meestal ligt dat rond de 40%-60% (40 voor distributeur, 60 voor bioscoop)

Soms wil de distributeur een minimale garantiebedrag (pak 'm beet 250 EU per speeldag) maar dat is voor de bioscoop een risico natuurlijk (stel, er komt geen hond kijken). Bij de kaskrakers gebeurt dit meestal wel (weinig risico)

:slight_smile:

[quote:41bc58e9d1="TijhofGraphics"]Net als een analoge camera, digitaal is met pixels en analoog is als het ware echt, zoals vector een beetje*[size=9:41bc58e9d1]oke, misschien toch niet..[/size:41bc58e9d1]) [/quote:41bc58e9d1] *proest

Ik heb nog nooit een analoge vector film of foto gezien.
Analoog is echt heel wat anders dan vectoren.

Vectoren zijn ook 'onbeperkt' te vergroten, net als analoge film. Okee, het heeft niets met elkaar te maken, maar het is wel duidelijk :wink:

één interessant draadje, goeie topic (@ starter) :P

[quote:79b43b8ac5="steene"]één interessant draadje[/quote:79b43b8ac5]

Das niet veel :wink:

[quote:9004b28c37="jeroen.p"]Vectoren zijn ook 'onbeperkt' te vergroten, net als analoge film. ...[/quote:9004b28c37]

Analoge film onbeperkt vergroten??? Op een gegeven moment zie je toch alleen maar vlekken, de korrel in de emulsielaag :mrgreen:

[img:222cb52e24]http://msn.techzine.nl/uploaded/smilies/3647.gif[/img:222cb52e24]

Heb net een korte film gemaakt. We hebben gedraaid op 8 rol, supper 16 mm, Dit gescanned naar HD, meteen een aftapje gemaakt naar een harddisk en dit materiaal gemonteerd op FCP. Van deze montage een EDL gemaakt en die is ge-onnlined in HD. Deze HD versie is weer opgespeeld naar een 35mm copie.

Voordeel van deze manier van werken is je draaid op film
en je hebt de echte film-look. In de montage voeg je alle FX toe
zoals dissolves en titels, deze hoeven niet meer via een dure fxbank
gemaakt te worden. En het grootste voordeel het bespaard kosten
in extra prints en negatief montage.

Het eindresultaat ziet er echt geweldig uit en digitaalvideo/HD kan nooit tippen
aan FILM. Vandag de première en ik zie ernaar uit om de film in een grote zaal
te zien
:smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

Gaaf! :) Doe je dat voor je hobby, of werk oid?

Misschien een idee om dit draadje te verplaatsen naar het video topic?

Zou zonde zijn als het verdwijnt in de eeuwige lounge drek na een tijdje…

Helaas met dit soort projecten is weinig geld te verdienen! Dus na werk en in elk vrije uurtje aan de film werken. Maar het is een kick als hij dan op een groot festival draait :D

Je hebt 't toch niet over het rotterdams filmfestival?