Film kijken over een netwerk

Beste mensen, ik heb m'n oude imac snow bovengehaald, en die wil ik nu als "tv" gebruiken... Al m'n films staan op m'n nieuwe imac, en ik wil ze over het netwerk met vlc op de andere imac bekijken. Alleen loopt dit verschrikkelijk. Nieuwe imac is via ethernet op de router aangesloten, en deze deeld de internet verbinding via airport. De oude imac zit dus via airport op het internet.

Alleen lijkt de verbinding tussen de twee echt verschrikkelijk traag…
Om een film te bekijken kies ik het netwerk, en log zo in op de nieuwe imac, en dan open ik de film in vlc…
Je zou toch zeggen dat een verbinding van 11mbs genoeg moet zijn om een film te bekijken?

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Groeten
Jonas?

Die 11 mbs is een theoretische waarde in de zin dat die in de praktijk niet of nauwelijks gehaald wordt. Dit kan komen door een muurtje van beton, andere airports in de buurt en zelfs door de vochtigheidsgraad van de lucht. Heb je al geprobeerd om de twee iMac via kabel aan te sluiten? Nu weet ik alleen niet wat de minimaal vereiste snelheid is om een film te bekijken via ethernet. Misschien iemand anders?

Nou, de computers staan op 4 meter van mekaar denk ik :-) Dus dat gaat het niet maken e?

Groetjes
JOnas

Ik zou de oude iMac ook via een kabeltje aansluiten, dan lukt het misschien.

[quote:86801b16b2="chonazz"]Nou, de computers staan op 4 meter van mekaar denk ik :-) Dus dat gaat het niet maken e?

Groetjes
JOnas[/quote:86801b16b2]

als ze zo dicht bij elkaar staan… waarom geen filmpjes op de nieuwe kijken? Weet niet precies hoe je opstelling/indeling eruit ziet natuurlijk, maar dit lijkt mij de meest logische oplossing :slight_smile:

Het ligt er een beetje aan wat voor een films het zijn...technisch dan natuurlijk he :-)

Een DVD kwaliteit MPEG-2 zal de volledig theoretische 11 Mbit bijna in beslag nemen. Een DivX’je, daarentegen, moet behoorlijk soepel KUNNEN lopen.

Probleem met streamen van videao is dat je een behoorlijke buffer nodig hebt omdat, zeker bij draadloze netwerken, de gegevens nogal met horten en stoten binnenkomen. Daarom schokt het beeld ook zo vaak. De gemiddelde snelheid van je netwerk kan wel hoog genoeg zijjn, het gaat om de instantane snelheid. Veel bufferen kan dat goedmaken. Kun je in VLC (ik gebruik het niet) geen grote buffer instellen?

Grtz,
R.

Ach, ik heb het meteen maar voor je opgezocht.

Zodra VLC in ‘streaming’ mode staat kun je aangeven hoeveel (milli-)seconden wordt gebufferd alvorens daadwerkelijk wordt afgespeeld. Streaming wordt door VLC vrij breed geinterpreteerd: een url als ftp://10.0.0.137/mijnvideo.avi is ook streaming…!

Dat betekent dat nu de wijze van aanbieden van de video nog even belangrijk is. Gebruik je een samba share, of een afp share, of een webdav share…? Dan lijkt me dat je bovenstaande truuk kan gebruiken en dus de buffergrootte kunt instellen.

Grtz,
R.

zelf wil ik ook nog wel eens wat kijken op mijn ibook... een aflevering van friends o.i.d. de ene keer gaat het openen vanaf de andere computer goed, maar meestal kopieer ik het eventjes op de harde schijf. voor grote bestanden plug ik hem altijd ff in met een kabeltje dat gaat iets sneller :)

success ermee

Ik zou 'm via ethernet aansluiten als het kan. Mijn iBook G3 had al moeite om dingen vloeiend van cd te spelen, vraag me niet waarom want het zou makkelijk moeten kunnen. Via AFP of Samba over 100Mbit zou moeten kunnen, zeker als je vlc goed instelt. Over Airport geef ik je niet heel veel kans op succes.